Kupujte hezké akcie a vyděláte více

Lidský mozek je vytvarován do podoby, která našim předchůdcům umožňovala přežít, když se živili lovem zvěře a sběrem plodin. Zvláštnosti, které náš mozek takto získal nás ovlivňují i při investování.

Jednou z takovýchto vlastností je nedůvěra vůči neznámému a naopak příchylnost k tomu, co dobře známe. Četné psychologické experimenty ukázaly, že při pohledu na obrázek s něčím známým náš mozek a nervový systém reagují jinak než při pohledu na něco zcela nového. Na akciový trh se toto promítá úsměvným způsobem. Jak ve své knize Myšlení rychlé a pomalé zmiňuje Daniel Kahneman, bližší jsou nám emise se snadno vyslovitelným názvem a ty proto kupujeme raději. Akcie s takovýmito názvy si vedou v prvním týdnu po vstupu na trh lépe než akcie s názvy krkolomnými, i když tento efekt se ale postupně ztrácí. Podobný výsledek platí nejen pro názvy akcií, ale i pro jejich obchodní symboly. Snadno vyslovitelný symbol (např. KAR nebo LUNMOO) znamená vyšší výkonnost než symbol-jazykolam (jako PXG nebo RDO).

Další užitečnou, i když ne zcela racionální vlastností mozku je vyváření kategorií. Vše, co vidíme kolem sebe, si rozstrkáváme do škatulek a všemu dáváme nějakou nálepku, přičemž tyto nálepky mají leckdy silný emocionální náboj. Člověk, který se nám na první pohled zalíbí, nám bude připadat inteligentní, zábavný a ochotný ke spolupráci, i když jsme neměli možnost si tyto vlastnosti jakkoli ověřit.

Takto škatulkujeme i celé země a národy. Podle příslušné studie země, jejíž fotbalové mužstvo vyhraje mistrovství světa či Evropy získává dočasně nálepku „úspěšná“. Její akcie bezprostředně po získání titulu rostou více než akcie ostatních zemí. Naopak prohra na mistrovství světa znamená pro akciový trh dané země průměrný pokles o 0,39%.

Jiný příklad „akciové diskriminace“ jsme zažívali v přímém přenosu před zhruba 15 lety, kdy se na pražské burze obchodovaly dvě akciové emise ČEZu: „hlavní“ ČEZ s nominálem 1100 Kč se obchodoval na hlavním trhu burzy, ČEZ 2 s nominálem 1000 Kč na vedlejším trhu. I když bylo snadné rozdílnost nominálních cen zohlednit, ČEZ 2 se obchodoval trvale se „slevou“. Komu nevadilo, že kupuje akcii mimo hlavní trh burzy a že emise má nižší likviditu, vydělal více. Zde se navzdory nadpisu článku vyplatilo investovat do „ošklivější“ akcie. Opět se ale ukázalo, že snadná dostupnost, známost, či náhodné spojení s něčím úspěšným pomáhá nejen celebritám a spotřebnímu zboží, ale i cenným papírům.

 

Publikováno na ipoint.cz

Autor: Milan Petrák | pátek 23.8.2013 18:52 | karma článku: 6,16 | přečteno: 406x