Pitínského Triptych v Divadle Husa na Provázku
Původně zamýšlená inscenace hry Matka režiséra a autora J. A. Pitínského, jež mělo být inscenováno ve Sklepní scéně Centra Experimentálního divadla, bylo nakonec uvedeno na velké scéně Divadla Husa na provázku. Proto se krátký a koncizní text nakonec dočkal rozšíření o adaptaci románu maďarského románu Dezsa Kosztolányiho Sladká vražedkyně, dialogů z Bressonova filmu Proces Jany z Arku a estetických teorií Bertolda Brechta.
Režisérovi a dramaturgyni Simoně Petrů nejde o hlubší analýzu jednotlivých politických systémů a období, do nichž je hra spolu se dvěma dalšími zadaptované texty, začleněna, ale spíše o rozehrání často bizarních, občas citově vyhrocených vztahů, o střet patetizující melodramatičnosti s žánrem grotesky a prvky brechtovských zcizovacích efektů.
Pitínského Matka, napsaná ve svérázném dělnickém dialektu, vznikla jako groteskní parodie na Gorkého stejnojmenný román. Inscenace, jež se odehrává v klaustrofobicky maličkém prostoru bytečku, kde despotická matka udusí dceru svého uťápnutého syna ve skříni a postupně jsou odrovnáni i další členové rodiny, aby si matka mohla nakonec vítězoslavně nasadit kabát členky totalitní strany se symboly připomínajícími vzdáleně nacistickou svastiku, by vyzněla lépe v prostoru Sklepní scény jako samostatný scénický útvar.
Pitínský se ale rozhodl hru prohloubit o další dimenze. Promarněnou šancí bylo využití brechtovského komentátora, jenž četl úryvky z jeho estetických teorií volajících po racionální divácké reflexi, distancování se od vciťování se do osudu postav a brojících proti lacině psychologizujícímu divadlu s pomocí zcizovacích efektů.
Pár zcizovacích efektů, někdy citlivě, někdy až příliš uměle vpáčených do celku divadelní inscenace, se ve hře objevilo, ale racionálního nadhledu do Pitínského hry i celého inscenace, se mně nedostalo. Zcizovací efekty navíc v Huse na provázku natolik zdomácněly, že jsou zde takřka na denním pořádku a pravidelný návštěvník se jimi může cítit přesycen.
Kromě několika poznámek komentátora o tom, že by se neměla využívat melodramatická hudba, načež se v inscenaci tato hudba jako naschvál ozve a názor Brechta, že je vhodné proložit představení 24 minutovou přestávkou, načež nastane přestávka, a pár drobných vychytávek vyzněla snaha dodat inscenaci postavou komentátora další metanarativní rovinu do ztracena.
Melodramaticky a kabaretně ztvárněné podání maďarského románu z roku 1919 o svedení katolické služtičky buržoazním synáčkem, kde se hlavní protagonistka na malou chvíli v burleskní scénce promění v ďáblici a zamiluje se do smradlavého kominíka, jehož iracionálně odmítne, aby mohla sloužit stárnoucí a lehce despotické aristokratce, vyniká zajímavou scénografií, choreografií i výkony hereckých protagonistů. Nevyhneme se ale pocitu, že sledujeme do moderního divadelního hávu oblečený film, jaký se točil za První republiky a za Protektorátu, v němž by se dobře vyjímala jak Lída Baarová, tak Antonie Nedošínská.
Hra končí jak jinak nežli tragédií. Frustrovaná služtička zavraždí své chlebodárce, kteří ji připravili o rodinné štěstí s pohledným kominíkem a čeká ji monstrproces. A najednou se dostaneme nelogicky z minulého století do temného středověku. Odsouzená vražedkyně si prohodí roli s mučednicí Janou z Arku, jež církevnímu soudci s mikrofonem procítěně odpovídá o svých niterných duchovních pohnutkách, aby pak byla odvedena střapatými bytostmi k plápolavému ohni, zazpívala si slavnou rockovou píseň a my jsme mohli odejít po delším potlesku domů.
O tom, že jednotlivé kusy spolu vzájemně nejsou až na pár leitmotovů nijak vnitřně provázány a že nám uniká smysl celé této divadelní montáže, si lámaly hlavu i mozky mnohem vzdělanější, nežli je ten můj.
Pitínskému a dramaturgyni Simoně Petrů, kteří celý projekt patrně ušili rychlou jehlou, bychom mohli odpustit rozvolněnost triptychu, pokud by v nás zanechal hlubší dojem a vyprovokoval nás k přemýšlení. To se ale nestalo. Představení bylo až příliš předvídatelné. Od autora jsem viděla zdařilejší díla. Doufám, že se příště více zamyslí nad dramaturgickou koncepcí svých montáží a pokud bude mít režisér pocit, že se mu dílo rozpadá pod rukama, nechť raději režíruje osvědčené dramatické texty, které bude schopen svým citem pro jevištní metaforiku lépe koncepčně uchopit.
Premiéra: 13.10.2017. Překlad: Ladislav Novomeský. Dramaturgie: Simona Petrů. Scéna Scéna: Petr B. Novák. Kostýmy: Tereza Hrzánová, Romana Redlová. Režie Jan Antonín Pitínský.
hrají: Ivana Hloužková, Tereza Marečková, Růžena Dvořáková, Vladimír Hauser, Milan Holenda, Ondřej Kokorský, Martin Donutil
Petra Havelková
Jaký je vlastně postoj Miloše Zemana k africkým migrantům?
Miloš Zeman je znám svými nekompromisním postoji k migraci. Není to tak dávno, co hrozil potenciální invazí 10 milionů Afričanů do EU. A nyní se v televizi Nova vesele culil na migranta z Ghany.
Petra Havelková
Jak definitivně vyřešit problémy spojené s kampaní #meetoo
Kampaň proti sobě postavila dva nesmiřitelné tábory. Zatímco O. Winfrey, jež se postavila za zneužívané oběti, slaví ovace, C. Deneuve, která akci označila za hon na čarodějnice, byla označena za elitářskou sexistickou bělošku
Petra Havelková
Jak si to u mě můj prezidentský kandidát popatlal
K volbě prezidenta v letošních volbách přistoupila dost nezodpovědně. Zatímco u stran volím podle programu, ve volbě prezidenta jsem si dlouho nebyla jistá a čekala jsem, kdo se přihlásí...
Petra Havelková
Drzá holka Xenija Sobčaková se otázala Putina, proč nedovolí kandidovat Navalnému
Pro Xeniji Sobčakovou, dceru bývalého petrohradského starosty, díky němuž se mladý, ambiciózní ale neznámý V.V. Putin dostal k moci, měl současný prezident vždy slabost, dokud nezačala zlobit.
Petra Havelková
Snaha o ochranu spotřebitele před nekvalitním zbožím není marxistickou zvůlí
Blog přední české ekonomky, ve které osočila Evropskou komisi z toho, že jí napříště nedovolí si koupit 10 mixérů a nařídí jí kupovat mixéry předražené, zní sice krásně, ale nepředkládá validní informace
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Nová odhalení z fakulty: studenti viděli vraha dřív, policie byla v budově víckrát
Premium Masový vrah David K., který v prosinci při střelbě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v...
Na důchodce zaklekli, chalífát neřeší. Němce děsí mdlé reakce jejich politiků
Premium Snímky stovek radikálních islamistů demonstrujících v ulicích severoněmeckého Hamburku, kteří...
Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali
Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...
Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní
Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...
Pronájem bytu 3+kk, 60 m2, Josefa Černíka, Luhačovice
Josefa Černíka, Luhačovice, okres Zlín
13 500 Kč/měsíc
- Počet článků 191
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1258x