Další tunel na obzoru? 130 milionů za přehled hotelů!

Ministerstvo pro místní rozvoj má buď bujnou fantazii, nebo jsou obětí podvodníků. Jinak si nedokážu vysvětlit, že chtějí vybrat 300 osob, které vyškolí a tito lidé mají (za peníze ze státní pokladny a z dotací EU) navštěvovat hotely ČR a psát o nich recenze. Tato oficiální forma, jak si užívat za státní peníze, je jen špička ledovce tohoto projektu. Největším šokem jsou totiž náklady. 300 osob má být proškoleno, mají zkontrolovat danou skupinu ubytovacích zařízení, za celkovou částku 48 milionů. To jsou náklady 160 tisic na jednoho vyškoleného. Tak vysoké ceny jsem naplatila, ani když mě například školila na nové PC produkty pobočka Microsoftu.

Tunel - ale útulný... (Tube hotel Essen, Německo)

Tunel jako hrom, řeknete si? A to prosím připočtěme kolem 17,5 milionů za vytvoření televizního pořadu a plánovaných 68 milionů na marketing celého projektu, web, atd. Cílem toho všeho má být státem poctivě hodnocené hotely. Nedokážu si dost dobře představit, jak chce poctivě hodnotit hotel někdo, kdo jej jede navštívit zadarmo, přesněji na státní náklady. To bude spokojenost už z principu, že? Stát by měl spíše dbát na ochranu zákazníků právě spíše na základě stížností jednotlivců, kteří narazí na problémy v reálné situaci. Měl by být spíše dohled, zda cestovní asociace dostatečně reagují na závažná porušení některých ubytovacích zařízení.

Dále je nutné si položit otázku, zda je normální, aby taková hodnocení činil stát, když skoro v celém západním světě fungují zcela přirozeným vývojem servery a cestovky, které samy ve svém zájmu zjišťují spokojenost a nespokojenost hostů. Samozřejmě částečně by se stát měl zapojit do jistého druhu propagace České republiky v zahraničí, což také činí (např. známé video s Táňou Kuchařovou - bývalou miss světa). To byl projekt o něco levnější, ale v celkovém výsledku účinný. 

V ČR je mnoho webů, které se kritikou ubytování zabývají, osobně po návštěvě Krkonoš či Šumavy také napíšu recenzi, jak jsme byli spokojeni a na co si dávat naopak pozor, například že hotel nenabízí dětskou postýlku, a je nutné si vozit cestovní. To vše jsou detaily, které si lidé jistě rádi veřejně sdělí a již to funguje. Nechápu, proč by se mělo plýtvat částkou kolem 130 milionů za to, aby jedinci testovali. Co budou hodnotit? Pokoje, masáže, jídlo? Nebo budou hodnotit i právě podmínky pro rodiny a sportovní skupinky - což jsou například nejčastější návštěvníci právě turistických horských oblastí.

Nelze žádným školením získat osobní zkušenost nabytou skutečnou dovolenou v jakémkoli místě. Nelze za jeden či dva kontrolní dny například zjistit nedostatky v městských hotelech či penzionech. Vše je o náhodě, a nechceme přece, aby hotel hýčkal tým "anonymních kontrolorů" na dva dny, v zájmu každého podniku je jeho dobrá pověst a věřím, že skutečně kvalitní hotel si hýčká všechny hosty stejně. A to je věc, která se na webech neutají. Měl by to být zájem cestovních asociací - ta především slučuje firmy, které na cestovním ruchu nejvíce vydělávají. Chápu, že je z jejich strany zájem o případné financování průzkumu ze strany státu, ale proč za tak přemrštěné částky? Není jednodušší, aby ubytovací zařízení na svých stránkách umožnilo veřejné recenze? 

A uvědomme si další zásadní věc - budou lidé více věřit jakémusi hodnocení vytovřenému státní organizací, nebo více uvěří recenzím ostatních klientů, kteří měli tu příležitost navštívit stejný hotel? Já jako turista jistě dám na zkušenosti těch, kdo byli v podobné situaci, jako já :-)

Navíc se může proti takové velké investici ze státní kasy zvednout vlna odporu veřejnosti - protože je mnoho rodin či jednotlivců, kteří hotelové služby nevyužívají. Ministerstvo místního rozvoje zřejmě trošku podceňuje v tomto ohledu veřejnost. Nebo je snad nějaký jiný zájem na tom, aby se do takového projektu dalo ze státních peněz 130 milionů? Doufejme, že vyšší instance, které takový projekt schvalují, nebudou mdlého rozumu a schodí jej ze stolu...

Autor: Pavla Brychtová | pátek 10.5.2013 10:16 | karma článku: 29,73 | přečteno: 1067x