Co všechno si platíme s nákupem

Zákazník je člověk – a člověk rád někam patří, něco sbírá a také rád spoří. Napadlo vás ale někdy, o kolik by mohlo být zboží levnější, kdyby prodejci nevěnovali tolik peněz na výrobu karet, slevových knížek, sběratelských hraček k nákupu, atd.? Jako kdyby nestačilo, že v ceně zboží jsou zahrnuty náklady na prodejnu, platy zaměstanců, energie, doprava i skladování zboží a v neposlední řadě DPH.

Skoro každý prodejce vymýšlí opakované akce na nejzajímavější položky zboží (Kaufland), zahrnuje nás dvakrát týdně slevovými letáky či časopisy (Globus), nebo dokonce několikrát týdně televizní reklamou (Lidl), věnuje bonusové knížky za nákupy (DM), nutí vás sbírat samolepky k získání dárku, který nepotřebujete (Interspar), zavádí slevové karty s přímou slevou (Billa), láká nás do klubu a výhod (Tesco Club Card), eviduje vám zákaznickou knížku s nákupy - pro následnou slevu (Mountfield), nebo dokonce nabízí léky v akci (Dr.Max). Asi největším fíglem na zákazníky je neustálé vymýšlení sběratelských akcí u Alberta (karty a alba se zvířátky, pak zvukové karty a k nim zvukové zařízení, sbírka figurek Šmoulů, Gogounů, atd.) – skoro každý má děti nebo vnoučátka – a ti mají přece takovou radost! Kdo by nechtěl k nákupu hračky zadarmo? Ale ono to není samozřejmě zadarmo…

Zdaleka nejsme jednorázovými pololetními akcemi posedlá země, jako jsou američané, kteří založí stanový tábor u supermarketu, který má mít megaslevy. Ale rozhodně jsme národ lidí, kteří milují pocit, že mají své obchody, kde je vše levněji, než ostatní. Nebo milujeme pocit, že máme k nákupu "zdrama" něco navíc. Na to my slyšíme.  

Málokdo si totiž uvědomuje, kolik stojí celý ten systém neustálého sledování karet, databáze zákazníků, letáky, TV reklama, výroba plastových figurek k nákupu, sběratelských karet, alb, a další propaganda. Ale díky předvolební kampani ve spojitosti s prezidentskými volbami jsem slyšela hodně poznámek typu, že do schránek chodí drahé letáky z volebních táborů, všude že jsou plakáty, koho volit, také všude reklama v tisku, atd.  Vážení – ale uvědomte si, že to byla několika-milionová jednorázová akce, kterou si platili kandidáti. Ale reklamní  letáky, hračky, karty, výhody, reklamy v tisku, či v televizi – to jsou pravidelné statisícové náklady prodejců každý týden, které nám samozřejmě naúčtují v ceně. Ano, to si všechno platíme sami. Jelikož v městech postupně zkrachovalo mnoho řezníků a pekařů, o klasické prodejně s ovocem a zeleninou nemluvě - nic jiného nám nezbývá...

Vážení prodejci, prosím přestaňte své náklady na reklamu dohánět zhoršenou kvalitou zboží a zvýšenými cenami. Zkuste dát maso, ovoce a zeleninu radši levněji, než aby se vám toto zboží tak často kazilo přímo před očima zákazníků na regálech. Pokud může být maso v nějakém týdnu o 20% levněji, tak by to šlo určitě i jindy - mizelo by více z pultů a ejhle - bylo by stále čerstvější. Banány nikdy nehnijí, když jsou za 25 Kč, protože vždy zmizí i ty zelené. Ale vždy je jich bedna hnědých, když jsou za 35 Kč za kilo - není to škoda?

Těším se na obchod, kterému to všechno dojde – a nebude nás zahrnovat akcemi, ale nabídne nám zboží levnější o ty částky, které věnuje doposud na propagaci. Já vím – staré obchodní moto nám říká, že bez reklamy není obrat. Dobře - tudíž ráda přežiju marketingové tahy - ALE PROSÍM NE NA ÚKOR KVALITY ZBOŽÍ. Věřím tomu, že tam, kde by byl nejlevnější chléb, máslo, mléko a kde by bylo krásné čerstvé maso, ovoce a zelenina - tam by se lidé naučili velice rychle chodit i bez akcí... 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Pavla Brychtová | neděle 10.3.2013 10:23 | karma článku: 26,23 | přečteno: 1388x