Za Pohárem ČR do Hustopečí

Pohled do kalendáře rally, netrpělivé očekávání zveřejnění přihlášených posádek a hlavně rozhodnutí, že do krásného prostředí jižní Moravy se musím opakovaně vrátit. Lákadel takového výletu bylo několik, ale jedním z největších byla účast jezdců Poháru ČR v rally na jejich již druhém závodě, navíc v ojedinělém prostředí tak typickém pro oblast vinohradů a pěstitelů vína.

Srdcaři, kteří v počtu 34 posádek obsadili startovní listinu sobotní etapy 10. ročníku AGROTEC Petronas Syntium rally Hustopeče 2014. Tento podnik jsem navštívil poprvé. Po akreditaci a domluvě s pořadateli rally jsem usedl do jednoho z vozidel, které před samotným startem sobotní etapy projíždějí rychlostní zkoušky a kontrolují jejich zabezpečení. Měl jsem tak možnost vidět tu celkovou nádhernou scenérii krajiny, ověnčenou rozlehlými vinicemi, ve kterých se linuly jednotlivé rychlostní zkoušky. Pořadatelé pro celé startovní pole nachystali nejen okolím krásné, ale hlavně technicky náročné tratě. Jejich dominantou byl místy asfaltový povrch, ale také úseky té správné šotoliny. Klesání a stoupání po mnohdy úzkých cestách a v místech, kdy soutěžní vozidlo odskakuje na zvlněném asfaltu, často zakrytého prachem zeminy z vinic. I jako jezdec jsem si sám představoval, jak s vlastní posádkou krásné úseky překonáváme, ale také na to, jakou zkouškou ty naše závodní auta na 65 km krásných tratí projdou. Přibývající počty diváků jen dokazovaly, jakým způsobem je v tomto prostředí rally sledovanou záležitostí. Já osobně, po zkušenostech z Kopné jsem pozměnil program návštěvy Hustopečí. Nelze stihnout fotografovat jezdce na tratích a stihnout servis a nakonec vyhlášení vítězů Poháru. Pro mě osobně bylo prioritou zachytit všechny posádky v servise a na slavnostním vyhlášení výsledků. A také poznat vše, co je mnoha fanouškům skryto – zákulisí a samotné řízení takové podniku. Po seznamovacím průjezdu jednotlivými RZ, jsem ihned zamířil do prostoru servisu, kde jsem zahlédl již poslední posádky startovního pole „ Poháru „ mířící k pokoření první rychlostní zkoušky. Měl jsem tedy čas projít celé zázemí servisu, najít ty své „srdcaře“ tak, abych po první etapě věděl, kdo a v jakých podmínkách rozvinul své týmové zázemí. Porovnám-li tyto prostory s jinými závody, měly posádky dostatek místa pro vytvoření svého vlastního servisního místa a pohodlí. S jistou nervozitou , jsem vyhlížel nájezd prvních posádek Poháru v místě časové kontroly. Při příjezdu první posádky do časové kontroly ze mě spadlo to brzké vstávání a překonání více jak 200 km vzdálenosti do Hustopečí. Je nepopsatelné, jak jsem s postupně přibývajícími posádkami prožíval radost z toho, že první etapu zvládly. A fotil jsem a fotil a nenechal se vystrčit z místa u časovky už jen proto, abych udělal snímek každého z nich. Posádky, které se okamžitě vrhly na kontrolu svých aut, se snahou o odstranění závad, které se objevily. Neúprosný čas, odkrajující každou minutu do startu druhé etapy prověřoval houževnatost a jejich nasazení. Díky projetí rychlostních zkoušek jsem věděl, s jakou náročností musí posádky projít. Jak to bývá u každého takového podniku, řada technických závad znemožnila postupně některým jezdcům závod dokončit. O to netrpělivěji jsem očekával zahájení slavnostního vyhlášení výsledků a zároveň jsem byl zvědavý, jakou formou bude probíhat. Impozantní prostředí náměstí v Hustopečích s dominantou hustopečského kostela, proti kterému stála slavnostní rampa, připravené poháry a ceny pro jezdce – to vše předznamenávalo slavnostní průběh vyhlášení výsledků nejen MMČR, ale i v Poháru ČR v rally. Postupně přijíždějící posádky, na kterých byla znát únava dokreslující náročnost tratí, ale také radost a nadšení. Slavnostní vyhlášení vítězů za osobní přítomnosti starosty města a jejich dekorování na stupních vítězů jen dokreslovalo atmosféru vyhlášení. I nezbytná sprška slavnostně otevřeného šampaňského byla pro mě osobně projevem veliké radosti a důvodem, že máme důvod být na jezdce hrdí. Pořadatel soutěže mě v mnoha ohledech přesvědčil o tom, že Pohár ČR v rally nepovažuje jen za jakýsi přívěšek, ale jako součást velkého závodu. A to s veškerou podporou nejen v samotném servise a v průběhu závodu, ale třeba také v tom, jak byla každá posádka přivítána a oceněna. Moderátor vyhlášení výsledků dokázal každou posádku nejen přivítat, ale také ocenit jejich nasazení. Dosažené výsledky vítězů ukazují, že jezdci Poháru jsou bojovníci. Vítězná posádka Matěj Řehák, Lukáš Říha s vozem Honda Civic Type-R a dosáhli krásného času 39:15,7 s průměrnou rychlostí 99 km/hod. Posádka v pořadí Jiří Hladík, Ondra Krajča s vozem Suzuki Swift GTi s časem 39:55,7 s rychlostí 97,3 km/hod.obsadili stříbrnou příčku a na bronzovém místě se umístila posádka Tomáš Paldus, Jiří Mařatka s vozem Škoda Felicia Kit Car s časem 40:09,1 a rychlosti 96,8 km/hod. Dlouhá doba přípravy závodu a její rychlý průběh, který najednou skončí. Jenže zůstává ve vzpomínkách umocněných krásnými zážitky. A z letošních Hustopečí ty krásné zážitky určitě pro mnohé jsou. A tak bych rád touto formou za jezdce „ Poháru ČR v rally „, vyjádřil pořadateli 10. ročníku AGROTEC Petronas Syntium rally Hustopeče 2014 obrovské uznání a poděkování. Nejen za vytvořené podmínky pro naše jezdce, ale i za mnohdy detaily provázející účast poháru - třeba v uvedení loga, které zářilo po celou dobu závodu na startovní rampě. Zároveň chci vyjádřit své uznání všem posádkám, bez ohledu na jejich umístění za to, jakým způsobem si dokážou pomoci, za přátelství a za obrovské nasazení na samotném závodě. Je to totiž to, na co můžeme být vzájemně hrdí.

 

Autor: Pavel Vrba | čtvrtek 26.6.2014 18:41 | karma článku: 10,59 | přečteno: 294x
  • Další články autora

Pavel Vrba

Moji milí bakaláři,

12.2.2024 v 19:00 | Karma: 17,03

Pavel Vrba

Zima není vůbec nudná, naopak

25.1.2024 v 14:00 | Karma: 14,30

Pavel Vrba

No co no, tak se omluví

22.1.2024 v 8:00 | Karma: 35,65

Pavel Vrba

Podivnosti myšlenek letošní zimy

19.1.2024 v 19:49 | Karma: 15,90