Předseda ODS je na rozdíl ode mě, přesvědčený

že si zasloužíme míru svobody, protože jsme stejně zodpovědní, jako většina Evropanů. Já tedy o tom přesvědčený nejsem. A hned z několika důvodů. A to jeho vyjádření mi přijde, jako když se tonoucí stébla chytá.

Prostě nejsem přesvědčený o tom, že jsme stejně odpovědní, protože jsme prostě Češi. A naše přístupy jsou takové, jaké jsou, včetně toho, že více hledáme, jak něco obejít, než něco dodržet. I když v tomto připouštím, že chrlení zákonů a nařízení, včetně přílepků našim zástupcům, které jsme si zvolili (nebo jsme k volbám nešli), prostě jde.
Nevím, jak jsme odpovědní, ale když jsem včera cestou napříč naší zemí, bylo zajímavé sledovat odpovědnost řidičů v otázkách záchranné uličky, nebo provádění manévru, jako je zipování. A už se mi téměř nechce uvádět klasické prohřešky, jako dávání směrovek, psaní sms, či telefonování. Podle guru ODS jsme přeci odpovědní.
V mediální smršti, podporující hloupý návrh tonoucí se ODS jsem v argumentaci týkající se prolomení 0,5 promile poněkud postrádal to, co s tím naprosto souvisí. A to je informace, jakým způsobem je v těchto zemích řešena dopravní nehoda, či porušení bezpečnosti silničního provozu. Tedy jaké jsou sankce. Ono je krásně líbivé hovořit o tom, jak jsme skvělí, odpovědní. Mnohem horší je, nejen uvést písmeno a), ale rovněž uvést písmeno b). Nehledě na to, že uvolnění zákazu by jistě ovlivnilo i odpovědnost mnoha šoférů z jiných zemí, jejichž řidičské schopnosti máme možnost vidět na našich silnicích.
Ve svých posledních článcích jsem zmiňoval nutnost větších represí ze strany příslušných institucí, stejně tak, jako jsem zmiňoval i poněkud smutnou bilanci dopravních nehod za rok 2018.  V některých diskusních příspěvcích „odborníků“ sice zazněly výtky vůči uváděným číslům z hlediska příčin, avšak s poněkud podceněním následků. Obdržel jsem i výzvy volající po doložení mnou uváděných faktů:

A máme nějaké srovnání se zahraničními statistikami? Je u nás opravdu výrazně více usmrcených při dopravních nehodách než v jiných vyspělých státech? Chtělo by to nějaké srovnání s vyspělými státy, které používají při statistikách stejnou metodiku, jaká se používá u nás. A je u nás více usmrcených než v Německu, kde je na některých dálnicích rychlost neomezená? Nebo více než v USA, kde v některých státech získáte řidičák za půl hodiny?

Česko se v Evropě propadlo o 6 příček
(fatální následky nehod v roce 2018)

Nejspíše nejen oni diskutéři, ale i předseda ODS Fiala nejspíše nečetli jistou zprávu Evropské komise k otázce důsledků dopravních nehod s příslušným komentářem BESIP a Centra dopravního výzkumu.

Na silnicích v Evropské unii bylo v roce 2018 usmrceno přibližně 25 100 osob (pozn. předběžné údaje z informace Evropské komise ze dne 4. 4. 2019). Ve srovnání s rokem 2010 se jedná o pokles o 21%. V uplynulém roce bylo ve 28 členských státech EU evidováno 49 usmrcených osob na 1 milion obyvatel, což představuje meziročně 1% pokles.Ve většině členských států bylo v roce 2018 evidováno méně než 60 usmrcených osob na 1 milion obyvatel. Česká republika z tohoto pohledu patřila v roce 2018 se 62 usmrcenými osobami na 1 milion obyvatel k menšině (celkově až 21. místo; významný meziroční propad z 15. místa v roce 2017)čerpáno zde:

https://www.cdv.cz/tisk/cesko-se-v-evrope-propadlo-o-6-pricek-fatalni-nasledky-nehod-v-roce-2018?fbclid=IwAR2Oe6N469_AvttADJrpW-B_z_dbV6VU0iyh8RIEChQy_82aygZUybRyX3o

Velmi zajímavé je i vyjádření BESIPu a Centra dopravního výzkumu, ve kterém je uvedeno:

„Meziroční nárůst fatálních následků dopravních nehod byl způsoben především nepřiměřenou rychlostí, bezprecedentní - téměř 50% - byl nárůst v oblasti usmrcených v důsledku vlivu alkoholu a jiných návykových látek.čerpáno zde:

V jednom z diskusních příspěvků jsem obdržel otázku:

píšete, že pro Vás osobně je číslo 565 znepokojivé a požadujete represe. Ptám se, jaké číslo bude uspokojivé, a přestanete požadovat represe, pokud vůbec někdy.

 

Přiznám se, že jsem chvíli musel přemýšlet nad tím, zda je otázka myšlena vážně v kontextu 565 mrtvých. Abych byl spokojený, muselo by být ve statistice dopravních nehod u položky mrtvých číslo 0, těžce zraněný 0. Ale nejsem naivní. Mě bude stačit, když se každý z nás zamyslíme a budeme se podle toho především chovat.  Třeba už proto, abychom někoho jiného, ale taky někdo nás, nepřivedli do tragických chvil, které jsou nevratné.

Velmi zajímavá porovnání i stanoviska se dočtete zde:

 

Autor: Pavel Vrba | středa 10.4.2019 9:15 | karma článku: 24,40 | přečteno: 1005x
  • Další články autora

Pavel Vrba

Moji milí bakaláři,

12.2.2024 v 19:00 | Karma: 17,03

Pavel Vrba

Zima není vůbec nudná, naopak

25.1.2024 v 14:00 | Karma: 14,30

Pavel Vrba

No co no, tak se omluví

22.1.2024 v 8:00 | Karma: 35,65

Pavel Vrba

Podivnosti myšlenek letošní zimy

19.1.2024 v 19:49 | Karma: 15,90