O Poháru ČR v rallye, aneb o co vůbec jde….

Jde o koníček a jde o sport. I když zrovna nedávno jsem slyšel větu: „ jak to můžete nazývat sportem, když sedíte jenom v autě?“. Takový názor chápu a beru ho. Protože člověk, který nikdy žádný závod neabsolvoval, nemůže objektivně vědět, jak to bývá náročné a nejen fyzicky, ale i psychicky. V naší zemi má rallye mnohaletou historii. Již od vzniku prvních automobilů vzniká ve světě fenomén automobilních závodů, které se postupně dělily do jednotlivých kategorií. Tyto motoristické akce jsou důležité i pro automobilky, kterým přinášejí poznatky v oblasti vývoje automobilů. Řada špičkových jezdců jsou právě továrními jezdci národních automobilek.

Logo jezdců Poháru ČR v rally

V České republice je Autoklub ČR,  jako člen mezinárodní organizace „Fédération Internationale de l ´Automobile“ (FIA), oprávněn řídit oblast automobilového sportu v České republice, a to v rozsahu FIA stanoveným (dále jen „výkon sportovní autority“). V ČR je organizováno několik domácích podniků, včetně mezinárodního mistrovství ČR v rallye a s účastí řady zahraničních posádek. Poslední klání posádek na Rallye Krumlov 2014 ukázalo, že i na náročných tratích máme jezdce, kteří se ctí reprezentují naši zemi.Z řady známých jezdců v rally mohu jmenovat Romana Krestu, Jana Kopeckého,Václava Pecha, Romana Odložilíka, Antonína Tlusťáka, Josefa Petáka a řadu dalších. I při účasti našich posádek na zahraničních rallye máme řadu vynikajících jezdců, jako je například Martin Prokop nebo Jan Kopecký. Při konání domácích podniků v rallye mohou fanoušci vedle jezdců rallye sprintu najít i soutěžní skupinu jezdců Poháru ČR v rallye. Tato skupina jezdců zahrnuje jezdce, kteří si buď zápolení v rámci Poháru ČR oblíbili, nebo je pro ně finančně přijatelnější. Navíc je vhodným a také povinným rozjezdem rallyového soutěžení pro začínající jezdce, kteří si chtějí vyzkoušet své řidičské umění v podmínkách tratí a v rozsahu, jaký absolvují jezdci rallye sprintů.  Pohár ČR v rallye, se postupně utvářel z Českomoravského poháru v rally do dnešní podoby a lze jej datovat od roku 2006. Jezdci a jejich soutěžní vozidla musí splňovat řadu podmínek a požadavků k získání licence jezdců, tak i z hlediska předpisů a požadavků na konstrukci vozidel. Pravidla účasti na národních soutěžích zařazených do kalendáře rally v ČR jsou pro jezdce stanoveny v rámci národních sportovních řádů a podmínek stanovených FAS.

V rámci Poháru ČR je vyhlašován jednou ročně na základě dosažených výsledků vítěz Poháru ČR v Rallye. V historii konání Poháru ČR v rallye lze najít jména jezdců, kteří v současné době získávají velmi dobré výsledky nejen ve  sprintrally na domácí půdě, ale také v  mezinárodních šampionátech. Jejich jména včetně účasti na jednotlivých podnicích Poháru ČR můžete najít seřazené podle ročníku zde:http://www.rallyesport-pohar.cz/stranky/vysledky/2014
Divácky přitažlivou je i široká škála závodních vozidel a to i z důvodu, že řada aut patřících spíše do kategorie historických vozidel připomíná řadě fanoušků jejich dětství nebo jejich první vozidlo. Mezi závodními auty jezdců Poháru ČR tak můžete spatřit například vozy značky Škoda s motorem vzadu – 100L, 120S, 130RS, 130LR, ale i novější – Favority, Felície, Fabie a Octavie. Jsou zde zastoupeny i zahraniční značky, jako například Honda Civic, Ford Fiesta, Citroen Saxo a další.

Informace o dění ve skupině jezdců Poháru ČR, fotogalerie a zajímavé odkazy můžete nalézt zde: https://www.facebook.com/jezdcipoharucr?ref=hl
V letošním roce je naplánovaných několik podniků s účastí jezdců Poháru ČR. Bohužel, některé, byť by velmi oblíbené byly z různých důvodů zrušeny.

Prvním letošním podnikem Poháru ČR je účast v rámci 22. ročníku rallye sprintu Kopná, který se koná ve dnech 30.5.-31.5. 2014 v okolí Slušovic. Podle postupně zveřejňovaných informací bude tento závod opětovně divácky velmi přitažlivý nejen v kategorii rallye sprintu, ale i zastoupením jezdců Poháru ČR. Více informací naleznete zde : http://www.rallysprintkopna.cz/2014/index.php?section=novinky
A jako před každým takovým podnikem apeluji na bezpečnost. Je nutné mít neustále na paměti svou vlastní bezpečnost a rozum.  Vždy si říkám, že mezi všemi bezpečnostními radami platí to nejpřirozenější: používat hlavu, poslouchat pokynů pořadatele a nestát v místech, která nejsou divákům určena a pořadatelem jako divácká určena. Zásadně nevstupovat do zakázaných zón a nebezpečných úseků. Hlavní zásady bezpečného chování jsem již zveřejnil na jednom ze svých předchozích blogů :http://pavelvrba.blog.idnes.cz/c/401789/Motorsport-a-bezpecnost.html

Co popřát jezdcům, pořadatelům, fanouškům a divákům, fotografům a kameramanům-prostě všem v té obrovské rodině?

- úspěšné starty a ještě úspěšnější dojezdy do cíle
- co nejméně poruch a technických závad
- ukázněné a bezpečnost dodržující diváky, kteří vědí, že je nutné poslouchat pořadatele a dbát na svou vlastní bezpečnost
- příjemné a přátelské prostředí v okolí závodů
- rozumnost a soutěžení s hlavou   A všem krásné počasí.

Dále zveřejněno na motoristických portálech :
http://www.motormix.cz/rallye
http://www.griptv.cz/2014/05/o-poharu-cr-v-rally/

 

Malá ochutnávka závodních aut Poháru ČR:

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Pavel Vrba | úterý 13.5.2014 20:15 | karma článku: 17,22 | přečteno: 709x
  • Další články autora

Pavel Vrba

Moji milí bakaláři,

12.2.2024 v 19:00 | Karma: 17,03

Pavel Vrba

Zima není vůbec nudná, naopak

25.1.2024 v 14:00 | Karma: 14,30

Pavel Vrba

No co no, tak se omluví

22.1.2024 v 8:00 | Karma: 35,65

Pavel Vrba

Podivnosti myšlenek letošní zimy

19.1.2024 v 19:49 | Karma: 15,90