Agrotec Petronas Syntium rally Hustopeče 2014 klepe na dveře

Svůj dnešní blog, který zcela záměrně zařazuji do rubriky „ společnost “, je nastíněním dění kolem motoristického sportu. Všichni jsme v posledních měsících byli zahlcováni bulvárními médii o tom „ zlu“, které je s rally spojeno. Ne všude se zalekli negativní mediální kampaně a dál té své rallye jsou nakloněni. Podívejme se trochu do zákulisí, do přípravy takového velkého sportovního podniku.  

Před blížícím se termínem konání dalšího podniku v rally ve dnech 20-21.6. 2014, jsem netradičně svůj blog vytvořil formou rozhovoru s ředitelem dané soutěže - panem Rudolfem Kouřilem, který je navíc aktivním a zkušeným jezdcem v rally. Kombinace obou pozic tak poskytuje obrovskou zkušenost a pohled do celé problematiky z obou stran.

Pane řediteli, v dnešní době není jednoduché rallye uspořádat. Štvavá mediální kampaň po tragédii v Lopeníku, která totálně zkreslovala realitu, ovlivnila názory mnoha lidí a v mnoha obcích nechtějí, aby soutěž jejich vesnicí vedla. Jak se Vám podařilo udržet tradiční podobu Hustopečí?

Vše je o jednání s obcemi a občany. U nás tato jednání vede Martin Rada. Jak se mu to daří je vidět z podoby tratě. Ale podrobnosti k tomu by řekl on.

Dnes se na prvním místě řeší bezpečnost. A to jak jezdců, tak diváků. Jezdci nemají rádi dlouhé rychlé úseky, ale ty umíte zpomalit retardéry. S diváky je to jiné… Čím dál víc se ozývají, že jsou zaháněni mnohdy zbytečně daleko a nic nevidí. Jak to bude na Vaší rallye?

Musíme vycházet ze současných bezpečnostních standardů, které jsou zapracovány do bezpečnostního plánu každé rally. Ten je tvořen dle stejných pravidel na všech podnicích.

Dříve jsme bývali u nás v Hustopečích k divákům mnohem přívětivější. Ale i já osobně jsem po jednom telefonickém rozhovoru v průběhu rally před třemi lety přehodnotil své stanovisko k zapáskování tratě. Jeden „divák“ odstranil  tabule zakázaný prostor a postavil se s několika dalšími do vyloženě nebezpečného místa. Pořadatel, který se na místě nacházel, mne o situaci informoval, a předal mi ho k telefonu. Na moji prosbu, aby se posunul na místa vykázané pořadatelem a neničil označení tratě, jsem dostal odpověď, která zásadně změnila můj přístup k divákům, a dodnes ji slyším: „Vážený pane, máme demokracii. Já si můžu dělat co chci!

Každý podnik je o osobní zodpovědnosti organizačního výboru a ředitele. Paradoxně mnozí diváci zodpovědní nejsou. Proč bych měl kvůli takovým divákům jako ředitel rally riskovat a strkat krk do oprátky. Takovíto diváci jsou problémem rally. Bohužel na to mnohdy doplácí  ti slušní. Ale nedovedu dopředu selektovat kdo je slušný divák a kdo rally svým chováním ubližuje.

Vaše soutěž nabízí jak asfalt, tak šotolinu. To se divákům líbí. A jezdcům? Vy sám jste aktivní navigátor, co Vy na to říkáte?

Myslím, že tato kombinace k rally vždycky patřila. Osobně mám rád takovéto trati. Ale nesmí to být vyloženě „trhačka“ na auta. Což u nás v současnosti není. Ale stálo to roky úprav a zpevňování těchto úseků.

Nemáte strach z nějaké letní přeháňky, nebo bouřky? Jsou šotolinové úseky v případě deště ohroženy?

Obyčejný déšť nebo přeháňka jim neublíží. Jsou v nich desítky, ale spíše stovky tun zpevňujícího materiálu. Ale přívalový déšť, který nám je poškodil před několika lety, byl takový, že proud vody nejenom odplavoval šotolinu, ale trhal i asfalt. To by byl problém i teď.

Máte v Hustopečích dobrou partu lidí na přípravu rallye? Jak je těžké dnes tolik nadšenců sehnat?

Skupina lidí ať již přímo z Agrotecu, nebo těch, se kterými spolupracuji už z doby před pořádáním prvního ročníku, je rozhodující pro zdar akce a roky se pouze občas drobně mění. A je skvělá, byť občas i nějaký ten mráček přijde.

Problémem bývají řadoví pořadatelé. Ať již jejich nábor do potřebného počtu a občas i jejich činnost. Ale nesmíme se divit. Je na ně kladena velká zodpovědnost. A z pocitu aby něco nezkazili a neměli problém, jsou mnohdy k divákům ostřejší. Ale zase při onom výše zmiňovaném pojetí demokracie ze strany některých „diváků“, se jim nedivím.

Jako ředitel zastávám stanovisko, že za daný úsek zodpovídá pořadatel na tomto úseku. A jeho případné rozhodnutí o posunutí diváků ještě dále od trati, než je v bezpečnostním plánu stanoveno, respektuji.

Už tradičně jede u Vás v sobotu i PČR, tedy neprofesionálové, nadšenci. Pro fanoušky určitě zpestření startovního pole. Proč je nenecháte jet i v pátek?

My bychom je nechali. O oni by i chtěli. Ale platí národní sportovní řády, kde je podnik PČR jednoznačně definován. A těmito řády se musíme řídit.

Byly v rámci přípravy nějaké vážnější problémy? Musel jste řešit něco nestandardního?

Jako snad každý rok nastala situace, kdy došlo k nečekané uzavírce a tudíž nutnosti dělat úpravu tratě. Tentokrát nás to potkalo v obci Diváky, kde díky vedení objížďky nemůžeme využít průjezd přes náměstí a museli jsme hledat náhradní řešení tak, abychom zachovali RZ v celku. Proto jsme se rozhodli požádat vedení obce o průjezd úsekem vedoucím v jiné části obce. K tomu jsme potřebovali vyjádření obyvatel této ulice. Byli úžasní a podpořili nás. Za to jim patří obrovské poděkování. Úsek vedený na kostkách musí být z bezpečnostních důvodů osazen retardéry, ale rychlostní zkouška se jede v původní délce.

Pokud vím, Vy jste si letos už jednu závodnickou nepříjemnost prožil. Neovlivnilo to přípravy Rallye Hustopeče? Co je pro Vás náročnější, navigovat soutěžního jezdce, nebo připravovat a následně řídit velkou rallye?

Kotrmelce, které jsem s Rendou Dohnalem absolvovali při Valašské rally k tomuto sportu patří. Sice to bylo ve vztahu k mé tělesné schránce s drobnými následnými problémy, ale přípravu rally v Hustopečích to neohrozilo. 

Každá tato činnost má své klady a zápory. Klidnější je sedět v závodním autě. Tam můžeme udělat chybu jako posádka, nebo může selhat technika. V podstatě tedy vzájemně zodpovídáme s kolegou sami za sebe.

Řízení rally je o obrovské zodpovědnosti nejen za činnost stovek pořadatelů, ale i za zajištění bezpečnosti soutěžních posádek a hlavně diváků, kteří se ne vždy chovají dle pravidel bezpečnosti rally. Mnohdy mi připadá, že někteří z nich nemají pud sebezáchovy a chybí jim základní znalosti fyziky druhého stupně základní školy. Bohužel i za takové nese ředitel rally zodpovědnost. O to větší poděkování patří těm, kteří se chovají slušně a dle pravidel a svým chováním mi pomáhají.

Takže jednoznačně náročnější je řízení rally.

Více informací o daném podniku naleznete zde : www.agrotecrally.cz

Zveřejněno se souhlasem Rudolfa Kouřila. 
Fotografie použity se svolením autora Jana Duška

Dále zveřejněno na :
http://www.motormix.cz/rallye/43677-hustopee-2014-klepou-na-dvee

http://www.ewrc.cz/ewrc/show.php?id=24555&title=rudolf-kouril-svuj-vztah-k-paskovani-jsem-prehodnotil

 

Autor: Pavel Vrba | úterý 10.6.2014 14:49 | karma článku: 13,88 | přečteno: 424x
  • Další články autora

Pavel Vrba

Moji milí bakaláři,

12.2.2024 v 19:00 | Karma: 17,03

Pavel Vrba

Zima není vůbec nudná, naopak

25.1.2024 v 14:00 | Karma: 14,30

Pavel Vrba

No co no, tak se omluví

22.1.2024 v 8:00 | Karma: 35,65

Pavel Vrba

Podivnosti myšlenek letošní zimy

19.1.2024 v 19:49 | Karma: 15,90