Pražský Cyklo -Kocourkov

Znáte ty obrázky "dveří nikam" či "kanalizačních rour vprostřed obýváku", co občas někdo přiveze z dovolené s tím, že to by se u nás stát nemohlo? Mohlo. Tohle je z našeho hlavního města:-)

Znáte ten pocit, že Vám při řízení může rozhořčením "prasknout žilka"? Já bohužel jo. Ale tentokrát to není to kvůli "blbcům z řad řidičů" (i když ty taky potkávám), ale kvůli "blbcům z řad politiků", kteří "plní sliby" a "blbcům z řad uředníků", kteří jsou zodpovědní za dodržování předpisů a norem.

Rozhodl jsem se Vámi podělit o maxiabsurditu, u které pravidelně kroutím hlavou.

Ano, hádáte správně. Jedná se pravděpodobně o politický slib budování cyklostezek.

(nachází se na Praze 9, v ulici Ke Klíčovu, nedaleko od metra Vysočanská).

https://mapy.cz/zakladni?planovani-trasy&x=14.5101238&y=50.1123985&z=16&rc=9hN3kxY2XqhcCgngZkgkQ&rs=stre&rs=stre&rs=stre&ri=120104&ri=120104&ri=120104&mrp=%7B%22c%22%3A121%7D&rt=&rt=&rt=&xc=%5B%5D

Abych byl spravedlivý, musím přiznat, že takto úzké to není všude. Soudruzi z NDR zjevně malovali cylkopruh v jednotné šíři, měřeno od krajnice a jaksi zapoměli, že silnice není všude stejně široká.

Asi to ale přece jen někomu přišlo blbý, a tak se dole, tedy na "začátku" této "cyklostezky" objevilo toto:

super značka:-))

Zbývá definovat, co jsou "rozměrná vozidla". Šíře pruhu je 1,48m. Standardní vozidlo, Śkoda Octavia II. má tyto rozměry:

Škoda Octavia II.

To ale znamená, že taková obyčejná škodovka je už rozměrným vozidlem a má jet v cyklopruhu. Je totiž širší o téměř 29cm, a to prosím bez zrcátek. Nemluvě o tom, že tam běžně smí auta jezdit 50km/h, a to by měly mít šířku bezpečně větší tak, aby odpovídala bezpečné jízdě v povolené rychlosti.

Našel jsem si tento odkaz:

http://www.cadwiki.cz/Print.aspx?Page=Sirkove-usporadani-mistnich-komunikaci

Podle tohoto odkazu má být šíře jízdního pruhu v rozmezí 3,5m (rychlostní komunikace) až po 2,75m na obslužných komunikacích. Pokud by se jednalo o komunikaci "sběrnou" - nevím jestli je -, pak by měla mít minimální šíři ještě o 25cm širší, tedy minimálně 3,0m.

Zde ale máme 1,48m, což je o 32cm méně, než nejmenší přípustná šíře "parkovacího a zastavovacího pruhu".

Na "sběrných a obslužných komunikacích"smí tento být "ve stísněných poměrech" i 1,8m!

Takže si to shrňme:

1. Rozměrné vozidlo je vše, kromě vozidel jednostopých. Jízdní kola mají ale cyklopruh, takže nám zbyly motocykly. Ty jezdí (ať už smějí či nikoliv) ale rovněž v cyklopruhu. Zbytek komunikace tedy není vhodný pro nikoho. A to tu jezdí i autobusy MHD!

2. Rozměrné vozidlo, tedy kdokoliv, smí jezdit cyklopruhem. Pak ale nechápu proč tam cylkopruh je. Domníval jsem se, že má "chránit" prostor cyklisty, aby se cítil "bezpečněji". Takto ale nechrání nikoho.

3. V praxi dochází k absurdnímu jevu, kdy běžný řidič ceduli "povolující" mu vjezd do cyklopruhu buď přehlédne, nebo "logicky vyhodnotí", že se ho netýká, když má oktávku a snaží se celou dobu ve "svém" pruhu udržet. Ten se mu ale stále více utahuje, až nakonec zjistí, že jede nejen "trochu cyklopruhem" , ale i "trochu v protisměru". Ach jo. 

Takže abych nemluvil jenom negativně, pojďmě zkusit najít něco pozitivního:

1. Statisticky byl vytvořen nový úsek cyklostezky. Asi tisíc metrů. Politici budiž pochváleni. Plní sliby.

2. Nenudíte se.

3. Naštěstí to není dlouhé, po pár stech metrech (několika desítkách od nejužšího místa) to totiž takto končí:

konec cyklostezky

Hezký den. :-)

Autor: Pavel Vávra | čtvrtek 7.2.2019 11:54 | karma článku: 30,64 | přečteno: 1233x
  • Další články autora

Pavel Vávra

Kroužkování??

12.10.2021 v 13:28 | Karma: 15,25

Pavel Vávra

Co je víc, slovo nebo rána pěstí?

25.3.2021 v 11:23 | Karma: 27,50

Pavel Vávra

Prymula performer.

15.10.2020 v 13:42 | Karma: 14,71