Recenze: O rodičích a dětech.

Právě jsem se vrátil z premiéry nového českého filmu Vladimíra Michálka "O rodičích a dětech". Jaký je ?

(C) Photo: Pavel URBAN, 2008

"Dialog je jen iluze. Každý si chce stejně říct jen to svoje . .  ."

Replika z filmu, kterou pronáší otec (Josef Somr) při rozhovoru se synem (David Novotný). Jejich pravidelné procházky, jejichž jedné máme příležitost se jako diváci zúčastnit, přinášejí nečekané, zajímavé, ale hlavně velmi vtipné dialogy.

Otec v důchodu, syn grafik ve věku kolem čtyřiceti, žijící s mladou přítelkyní (Mariana Kroftová). Na pozadí dialogu otce a syna během procházky Prahou poznáváme nejdůležitější momenty jejich života, příběhy, kterým je někdy těžko uvěřit (vaření ragů z lidského masa, představa vraždy matky) ale i situace, kterým se nelze nezasmát (vyšetření synových hemeroidů, téměř dokonaná amputace nohy).

Otec i syn vyprávějí jeden druhému ty nejlepší zážitky jejich života, dojde i na zhodnocení starých lásek ("ona byla blbá, ale když ona i blbá holka má pro chlapa někdy to správné kouzlo"), životních křivd i traumat, které oba prožili. Jakmile to může znít depresivně, není to tak – spojující nití těchto příběhů je hlavně humorná nadsázka. Oba chlapi mluví ve filmu tak, jak by mluvili na skutečné procházce, během které udělají pár zastávek a padne i nějaké to pivko.

Během příběhu se dovídáme více o vnukovi (Luboš Kostelný), o kterém se syn dozvěděl teprve nedávno a který ho v době, kdy je syn na procházce s otcem, navštíví v jeho bytě. Zde se paralelně k procházce odehrává dialog vnuka s přítelkyní otce, kterému rovněž neschází vtip ale ani erotické napětí, zejména díky hereckému výkonu debutující Mariany Kroftové.

Herecké výkony hlavních představitelů na jedničku, brilantně napsané dialogy, bez zbytečných efektů, vtipné, rázovité, bez podbízení se divákovi sprostými slovy nebo erotickými scénami  – takový je nový film Vladimíra Michálka. Pokud se chcete pobavit a zrelaxovat zároveň, není nic lepšího než se jít podívat na vlastní oči. Až se budou příští rok rozdávat Čeští lvi, ať víte o čem to je . . .

Na závěr si dovolím ještě jednou odcitovat Josefa Somra:

"Co by bylo nového ?! Na světě už dvě miliardy let není nic nového ! Všechno jsou to jenom variace na téma dusíku, kyslíku, vodíku a uhlíku . . ."

Autor: Pavel URBAN | středa 5.3.2008 23:05 | karma článku: 15,35 | přečteno: 1561x