Autosedačky - část II. - jak správně vybírat ?

Druhá část článku o autosedačkách se věnuje homologaci a tomu, jak sedačku správně vybrat, na co si dát při výběru pozor, a zejména: na čem při výběru nešetřit. 

graco

Automobily a jejich bezpečnostní systémy (pásy, předpínače pásů, airbagy) jsou konstruovány tak, aby fungovali jako celek a aby ochránili dospělého pasažéra. Děti proto musí cestovat ve speciálně upravených zádržných systémech (autosedačkách) aby bylo zajištěno, že budou správně ochráněny.  Aby bylo zaručeno, že autosedačka konstrukčně splňuje vše, co má splňovat, a aby její použití v automobilu bylo bezpečné, musí projít složitým procesem homologace. 

 

Autosedačky spadají pod homologační předpis ECE 44, který prochází aktualizacemi. Tento předpis v této chvíli již má čtvrtou aktualizaci – ECE 44/04, a současně je možné ještě prodávat i sedačky homologované dle předchozí aktualizace ECE 44/03. Sedačky konstruované dle předchozích verzí (ECE 44/02) již není možné v tuto chvíli prodávat.

Homologace zaručí, že její značení je provedeno jasně a zřetelně. Zejména poslední aktualizace stanovila přísnější podmínky zejména pro chyby při montáži – musí být konstruovány tak, aby nebylo možné udělat chybu při montáži, která by měla být jasná a jednoduchá, aniž by člověk musel být specialistou na montáž

Současně stanovuje přísnější kontrolu pro zajištění kvality produkce průběžnou kontrolou vzorků. To by mělo zaručit, že všechny sedačky homologované dle předpisu 04 jsou vyrobeny skutečně tak, aby odpovídali kvalitě referenčního vzorku, který byl schválen. 

a) Základní konstrukční požadavky

Dětský zádržný systém musí poskytovat odpovídající ochranu v kterékoliv poloze, pro kterou byl navržen a zkonstruován. Musí být navržen tak, aby byl upevněn ke konstrukci vozidla nebo sedadla, a to buď bezpečnostním pásem vozidla nebo specifickým ukotvením.

b) Vedení bezpečnostního pásu

Pokud je dětský zádržný systém použit spolu s bezpečnostním pásem vozidla, musí být jasně vyznačeno vedení tohoto pásu výkresem přiloženým k zádržnému systému.
Pokud je dětský zádržný systém upevněn pomocí bezpečnostního pásu vozidla, musí být tento veden přesně vyznačenými a barevně červeně označenými místy pro zádržné systémy ve kterých dítě sedí ve směru jízdy, a modře označenými místy u zádržných systémů ve kterých dítě sedí proti směru jízdy vozidla. Dětské zádržné systémy skupin 1, 2 a 3 musí být spolehlivě zajištěny "bederním pásem" tak, aby bylo zatížení přenášené "bederním pásem" vedeno přes pánev. K zábraně podklouznutí cestujícího pod bezpečnostním pásem (klouzání pod popruhy), a to buď v důsledku nárazu nebo díky neklidu, je požadováno použití pásu ve tvaru vidlice v místech rozkroku u všech dětských zádržných systémů s integrovaným popruhem skupiny 1 umístěných ve směru jízdy.

c) spona

 

Spona musí mít lehký chod a musí být snadné ji rozepnout a uvolnit tak dítě z dětského zádržného systému jednoduchým úkonem pomocí tlačítka či podobného zařízení. Otevřením spony musí být umožněno vyjmutí dítěte nezávisle na "sedačce", "vzpěře sedačky" nebo "nárazovému štítu", pokud jsou ve výbavě, a pokud dětská zádržný systém obsahuje popruh ve tvaru vidlice v místech rozkroku, musí se tento rozepínat tou samou sponou. Nesmí být umožněno, aby spona zůstala v částečně sepnuté poloze, a její sepnutí musí být možné pouze pokud jsou všechny části do sebe zapadnuty. Obsluha spony musí být v případě kolize ihned po ruce. Uvolňovací část spony musí být červené barvy a žádná jiná část spony nesmí být v této barvě provedena. U dětských zádržných systému skupin 2 a 3 musí být spona pro dítě cestující v tomto dětském zádržném systému dosažitelná

d) Polohy dítěte

U dětských zádržných systémů skupin 0, 0+ a I musí dítě cestovat v takové poloze, aby mu byla poskytnuta požadovaná ochrana i ve spánku. U dětských zádržných systémů umístěných proti směru jízdy musí být zajištěna podpora hlavy

e) Základní testy

Dětské zádržné systémy musí v rámci homologace projít sérií testů:

Čelní náraz
Dětský zádržný systém je upevněn ve vozidle nebo na testovacím vozíku v karoserii vozidla. Do zádržného systému jsou uchyceny testovací figuríny různých velikostí (podle dětského zádržného systému). Tento je poté zrychlen směrem vpřed a nárazem vržen rychlostí 50 km/h na blok železobetonu o váze minimálně 70 t. 
 

Náraz zezadu
Tuhý ocelový nárazník o rozměrech alespoň 2500 mm šířky a 800 mm výšky je akcelerován směrem na zadní část 'vozidla' tak, aby byl náraz do 'vozidla' v rychlosti mezi 30 až 32 km/h.
Během testu nesmí být figurína vržena vpřed dále než o stanovenou vzdálenost a nesmí absorbovat vyšší nárazovou sílu, než je stanoveno. Žádná část dětského zádržného systému, která drží dítě v dané poloze se nesmí zlomit, a žádná spona nebo uzamykatelný systém se nesmí rozpojit. Bezpečnostní pás nesmí vyklouznout z žádného místa vedení nebo zajištění.

Převrácení
Testovací figurína je připoutána do dětského zádržného systému podle pokynů výrobce. Dětský zádržný systém je upevněn k testovacímu sedadlu nebo k sedadlu vozidla, které se otáčí o 360 stupňů rychlostí  2-5 stupňů/sekundu. Poté, co je sedadlo otočeno spodní stranou vzhůru, hlava figuríny se vzhledem k testovacímu sedadlu nesmí posunout ve vertikálním směru o více jak 300 mm.

Spona
Spona je 5000krát rozepnuta a sepnuta, a po výše popsaném testu musí pracovat správně.

Jak správně vybrat, upevnit a umístit autosedačku?

Dítě patří v autě dozadu pokud možno doprostřed (tzn. pokud má vůz i uprostřed 3-bodové pásy a umožňuje umístění autosedačky) - toto místo je považováno za nejbezpečnější, druhé nejbezpečnější je pak místo vzadu vpravo.  S dítětem, které vyžaduje dozor je lepší necestovat sám a neumísťovat ho dopředu na sedačku vedle řidiče - rozptyluje to zbytečně pozornost řidiče a může to způsobit více škody než užitku. Prodejci, resp. výrobci vám vždy musí poradit a zjistit, zda je sedačka vhodná pro váš vůz a kam ji umístit – na stránkách výrobců naleznete jednoduché aplikační programy, kde po zadání typu vašeho vozu, vidíte přímo na které sedadla a zda vůbec je sedačka vhodná.

Autosedačku kupujte osobně, v kamenné prodejně, za asistence prodavače a přítomnosti dítěte, kdy vyzkoušíte, zda je sedačka vhodná jak pro dítě, tak pro váš vůz.

Při výběru se vždy orientujte podle váhy a výšky dítěte, údaj o věku je až na posledním místě a je pouze hrubě informativní.

Pokud máte vůz vybaven systémem uchycení ISOFIX určitě je lepší koupit autosedačku kompatibilní s tímto uchycením – jednak kvůli spolehlivosti a pevnosti úchytu (připevnění na oka pevně spojená s karoserií automobilu), tak kvůli jednoduchost montáže, při které prakticky nelze udělat chybu.

 

Na čem se vyplatí nešetřit:

- na boční ochraně - nárazy zboku se podílejí vysokou mírou na statistikách dopravních nehod

- nekupovat zbytečně příliš univerzální sedačku (která je nejdřív dítěti moc velká, pak mu chvíli "sedí" a pak v ní zase trpí, protože je mu už malá)

- nekupovat second hand autosedačku, kde nikdy nemáme jistotu, zda sedačka již neabsolvovala dopravní nehodu a nevykazuje vnitřní poškození, která nemusí být na první pohled patrná – již při nárazu v rychlosti kolem 15km/h může dojít k změnám a poškozením autosedačky, která nemusí být pouhým pohledem odhalitelná

- nekupovat autosedačky na internetu, zejména autosedačky určené na trh USA/Austrálie – nemáte možnost vyzkoušet, jak autosedačka vyhovuje vašemu dítěti a zda je vhodná do vašeho automobilu; sedačky určené pro trh USA/Austrálie se můžou konstrukčně odlišovat od „evropských“ verzí – zejména kvůli jinému uchycení bezpečnostních pásů

 

 

 

Autor: Pavel URBAN | úterý 29.7.2008 16:27 | karma článku: 12,01 | přečteno: 2724x
  • Další články autora

Pavel URBAN

"Zip" neplatí jen pro Pražáky !

1.8.2008 v 16:04 | Karma: 24,37

Pavel URBAN

Recenze: Love story ? Báthory !

9.7.2008 v 23:08 | Karma: 15,51

Pavel URBAN

Mogul Šumava Rallye Klatovy 2008

13.4.2008 v 13:47 | Karma: 10,42