Tablety do škol?

Na několika školách dali žákům iPady pro výuku. Děti a učitelé jsou prý nadšeni. Počítám, nejlevnější iPad stojí 8500 (u nás je právě nějaká akce, tablet 2900 Kč, proč zrovna drahý iPad?), do akce se prý zapojilo 528 žáků a 65 učitelů. Vynásobením nám vyjde částka přes 5 milionů. V době, kdy stát nemá ani na učebnice. Peníze nejsou hlavní problém. Hlavní problém je v učebních pomůckách pro iPad.

Je hezké dát žákům tablety, ale co dál? Věří někdo, že zapojení učitelé budou po večerech psát knihy, vytvářet učební pomůcky? Na učitele často nechodí ti nejlepší z informatiky, ti, co umí dobře pracovat s výpočetní technikou, se uživí snadněji a za více peněz v jiných povoláních. Zkuste si pro iPad vytvořit třeba pomůcku pro demonstraci Ohmova zákona. Víte vůbec, kde a jak začít?

Díval jsem se na web nakladatelství Fraus, kde mají ukázky knih k matematice, jsou ke stažení ve formátu PDF. PDF není ani náhodou vhodný formát pro iPad, proto má také Apple svůj vlastní formát pro elektronické knihy. Pokud se někdo chce podívat, jak by měla vypadat učebnice na iPad pro první třídu, tak je známá ukázka s Alenkou na Youtube. Vidíte ten rozdíl?

Učební pomůcka pro iPad se musí vytvořit, ale hodně uživatelů internetu se určitě domnívá, že učebnice se vytvoří pomocí Ctrl+C, Ctrl+V.  Ano, na internetu se najde hodně věcí, i z Wikipedie si můžete vygenerovat knížku v PDF  i s obsahem. Ale většina informací na internetu  je v jiném jazyce, ne v malém lokálním jazyce, kterým mluví 0,17 % lidstva a procento se nestále snižuje. Když někdo něco vytvoří v angličtině, španělštině, čínštině, rozšíří se to daleko více.
Měla by výuka  probíhat na českých v angličtině? Proč ne, jen si říkám, co by při výuce dělaly tzv. nepřizpůsobivé děti, kolik je jich do projektu zapojeno? Nebo jsou diskriminováni? Když totiž nedokáží sledovat výuku v češtině, dokáží sledovat výuku v angličtině, tedy to, co se běžně děje třeba v africké zemi Zimbabwe; ve škole černošské děti mluví anglicky a doma národním jazykem. Pokud budou tzv. smíšené třídy, tak na iPad pro výuku zapomeňte.

Proč se u nás elektronické knihy prodávají méně, než v jiných zemích? Protože jsou drahé a tak sáhnete spíše po té papírové. Nebo znáte někoho, kdo letos kupuje k vánocům elektronické knihy? Jak se vůbec balí elektronické knihy pod stromeček?

Samozřejmě děti jsou z iPad nadšené, mají tam Facebook, mají tam hry, písničky, e-mail, mají tam internet. Kolik % času využijí s iPad na výuku a kolik na hraní? Odpověď je jasná, jsou to děti.

Za dávných časů nebyly učebnice  a žáci si vše museli pamatovat. Dnes žák málem neodpoví, pokud si to nemůže najít na internetu, a nic nespočítá, spočítat příklady internet ještě neumí. Nestane se žák ještě více závislý na internetu?
Pořád si představuji, až to přijde i do lékařské praxe, kdy lékař při akutním zásahu bude požadovat rychlý internet, aby si našel postup ošetření na internetu. Budou moci z takových dětí být třeba lékaři?

iPad je citlivá elektronika, dá se předpokládat, že určité procento iPad bude zničeno a že rodiče je budou muset zaplatit. Nedovede je to do exekuce?  Začnou děti chodit s iPad opatrně, budou je balit, aby jim iPad v dešti nenamokl? Přestanou se mlátit školníma taškami? Přestanou být dětmi? 
A jak dopadla obdobná akce s netbook v Kutné Hoře v roce 2010?

Autor: Pavel Pokorný | středa 14.11.2012 17:57 | karma článku: 15,80 | přečteno: 1284x