Studenti nejsou hloupí, jen se jim nechce učit

Máte doma studenta, který se učí od rána do večera, třeba celý víkend? Zůstává v místě školy a učí se celý víkend se spolužáky či vytváří s nimi nějaké týmové práce? Anebo přijde, přijde domů, vykládá, jak je přetížený a nechá se „oprašovat?“.

I létat se musíte naučit…

Nemyslím si, že naše děti jsou méně chytré a nelíbí se mi ty řeči, že se přijímají na školy údajně i ty, co na školu nemají. Pokud vím, talent je 10% úspěchu, 90% se musí vydřít. A pokud těch 90% vydřete, tak bez problému běžnými školami projdete. A rozhodující by měl být první ročník, ne závěrečné zkoušky, pokud student projde 1. ročníkem a dojde ke srovnání znalostí na potřebnou úroveň, je možné tempo výuky snížit.

Studenti se často domnívají, že přečtou jednou učebnici či skripta a že by to mělo stačit. Ale zkuste si jednou přečíst učebnici jazyků, tím se jazyk opravdu nenaučíte.

Matematika, obávané slovo. Matematika je široký pojem, můžeme za ní považovat sčítání čísel od 1-10 v 1. třídě, ale také řešení integrálů či diferenciálních rovnic. Měl by umět student střední školy rychle na papíře spočítat, že když dnes neuspěje u maturit 12,5% studentů, kolik je to z celkového počtu maturantů (loni maturovalo 97 tisíc)? Jde přece o úroveň znalostí základní školy. A měl by to umět počítat a vytisknout pomocí počítačového programu? Dá se tomu říkat vůbec matematika? Vyzkoušejte si to!

Na středních školách se studenti učí znovu zlomky (viz odkaz dole). Nezačíná tady ten problém? Za nás vyletělo v 1. ročníku střední školy asi těch 12,5 % studentů, ale pak maturitu udělali všichni. Mluvil jsem nedávno s jednou spolužačku ze střední školy, stěžovala si, jak jí jeden učitel v 1. ročníku „dusil“ a jak se musela učit, aby na škole vydržela a že na to nemá dobré vzpomínky. Na druhé straně mě říkala jedna známá učitelka, jak jí na střední škole na hodině matematiky studenti četli pod lavicí časopisy a ignorovali její výklad a jak pak za ní přišel jeden student, že by potřeboval doučit matematiku na přijímačky, podržte se, měl je za 3 dny.

Proč by mělo pro matematiku platit něco jiného než pro jazyky? A v životě určitě častěji počítáte, než mluvíte cizím jazykem. Určitě jste narazili na případy lidí, co neuměli počítat, zadlužili se, nemají na splátky a přitom úroky a splátky, to jsou základní matematické operace na úrovni základní školy, plus, minus, krát, děleno, opakuji se, dá se tomu říkat vůbec matematika? Pamatuji na jednu zkoušku z  matematiky na vysoké škole, kdy se nám uklízečky smály, že podle stavu záchodů poznají, kdy zkouší naše obávaná zkoušející (doc.Radochová). Já se na zkoušky z matematiky připravil tím, že jsem poctivě 3 týdny jenom počítal skripta na cvičení a rozuměl všem příkladům, tedy stovky stránek příkladů, pak jsem se učil teorii, jednička to nebyla, ale prošel jsem.

Stále máme studenty a obecně lidi, co se domnívají, že práce je to, že kliknou na počítači či zmáčknou Enter a počítač vyřeší nějaký problém. Ano, software bývá někdy „user friendly“, ale nad výsledky se musíme zamyslet, zda vám to vyšlo správně, zdali jste zadali dobře vstupní údaje a či není náhodou v software chyba?

Když srovnáme znalosti studentů před rokem 1938 a nyní, tak dříve měli větší znalosti a maturant měl váhu na trhu práce a inženýr či doktor byl již "pán", školy a profesoři si kvalitu pohlídali a rodiče, kteří to většinou financovali, si zase pohlídali své děti, zda se učí. Dnes by děti rodiče, které by je nutili se tak učit, spíše  žalovaly za „týrání“. A to nemám na mysli japonské školství, kde údajně děti páchají sebevraždy, pokud nestačí vysokému tempu ve škole.

Údajně jsou nyní dodatečně nastavovány podmínky, se kterými studenti nepočítali, o jaké jiné má jít podmínky? Školy mají osnovy a ty se přece nepředělávají. Možná má někdo na mysli, že počítal s tím, že maturitu získá, i když školu profláká, to se nyní doufám opravdu změní.

V současné době odcházejí lékaři do ciziny (pomiňme to, že Němci shání lékaře, protože jich mají nedostatek a u nás se lékařům spíše snižují příjmy a chce se po nich, aby chápali, že je krize, jako by v Německu nebyla také). Jak dlouho se musí lékař učit na zkoušku z anatomie? Mohu vás ujistit, že to není taková „sranda“, jak vidíme ve filmovém seriálu o „básnících“. Na zkoušku z anatomie se učí v podstatě celý rok, ne dny, ne týdny, nejméně měsíce! Snížíme i zde náročnost, aby bylo více lékařů za ty odešlé do ciziny, tedy že na zkoušku z anatomie budou stačit týdny a co nebude lékař znát, najde si v případě potřeby na internetu?

Určitě jste byli někdy v zaměstnání na školení a pamatujete, jaký vypukl „povyk", když se sdělilo, že bude závěrečný test, aby školící mohl napsat do certifikátu hodnocení. „Dospělí se přece nezkouší!", stačí přece jen potvrzení o absolvování. Nedávno jsem byl na týdenním školení, které také nemělo závěrečný test, ale každý den jsme přetahovali skoro o hodinu a poslední den, v pátek odpoledne!, když jsem odcházel, stále tam ještě zůstávali 2 kolegové. Důvod byl jednoduchý, školení stálo 7 tisíc denně, tedy 900 za hodinu, takové školení opravdu neproflákáte a jsou i dražší školení. Když slyším částky kolem školného, tak jde o úplně jiné částky, pomíjím školné na školách pro opravdu bohaté či na Harvadu.

Je potřeba studentům hned v 1. ročníku škol vysvětlit, že školu nezajímá, jaká byla úroveň předchozí školy a že pokud se bude něco opakovat, jen zrychleně. Studenti si musí uvědomit, že úspěch není otázkou jednou přečtení učebnice, ale roků dřiny. A nedomnívám se, že by státní maturity nějak měnily podmínky studia na střední škole.

Odkazy
http://pavelpokorny.blog.idnes.cz/c/140549/Maturant-by-mel-umet-cist-psat-a-samozrejme-i-pocitat.html - jiný můj blog o maturitáchhttp://martisek.blog.idnes.cz/c/156592/Pohrbime-devatou-tridu-ZS.html - na školách se učí znovu učivo z předchozího stupně škol

 

Autor: Pavel Pokorný | pondělí 1.11.2010 13:16 | karma článku: 24,66 | přečteno: 2389x