Boeing 737 MAX a "zapínači" autopilotů
V epizodě z roku 2009 šlo o to, že byl vadný výškoměr. A turecké letadlo řízené autopilotem se najednou začalo chovat jako při přistávání, ačkoliv bylo ještě daleko od letiště. A přistávání s autopilotem zvolili turečtí piloti proto, aby měli více času na přistávací kontrolu, prostě "nestíhali". A netušili, že autopilot si bere výšku z vadného výškoměru, a když autopilot „nabyl dojmu“, že je u země a má přistávat, zpomalil letadlo, zvedl příď letadla a než piloti zvedli oči od příruček v angličtině a vzpamatovali se, tak spadli. Obdobný problém se měl stát dalšímu letadlu v Austrálii, tam pilot vypnul autopilota a bez problému přistál.
To turecké letadlo bylo zjevně řízeno piloty, kteří neměli schopnosti letadlo pilotovat. Kolik takových pilotů stále ještě pilotuje letadla pomocí autopilota a nekontrolují jeho činnost?
Nepřipomíná vám to tedy něco? Co asi stalo při nedávných haváriích Boeing 737 MAX? Média psala, že vadné čidlo náklonu letadla dalo autopilotu špatné údaje, ten letadlo naklonil k zemi a letadlo nakonec spadlo. A patrně stačilo vypnout autopilota, což jiní piloti při stejné či obdobné poruše dělali, a problém s nakloněním by byl možná vyřešen stejně, jako u vadného výškoměru. Ale piloti patrně nevěděli, co se děje, jako v tom tureckém letadle výše, tak patrně zapínali autopilota ve víře, že autopilot problém vyřeší. Ale autopilot problém nemohl vyřešit, problém měli vyřešit piloti, od toho tam byli.
Byli i zde piloti řádně přezkoušeni nebo je školení pilotů nedostatečné? Uměli piloti s letadlem létat nebo - zjednodušeně řečeno - uměli pouze zapnout autopilota?
Proč si většina pilotů si s problémem poradí a někteří ne? Proč někteří piloti řeší problém zapnutím autopilota? Není to tím, že takoví piloti neumí dobře pilotovat a spoléhají se na autopilota, že problém za ně vyřeší?
Je totiž rozdíl, když letadlo pilotuje někdo, kdo létá od 16 let nebo někdo, kdo má za sebou pouze dvouletý výcvik. Jak cituji v minulém blogu, nejvíce nehod dělají mladí řidiči do 5 let po získání řidičáku. Platí to i pro piloty? Jaký výcvik měli piloti havarovaných Boeing 737 MAX?
Umí piloti číst rychle pokyny v příručkách v angličtině, aby našli možné řešení problému, pokud angličtina není jejich mateřským jazykem? A umí i anglický text pochopit? Ve včerejší MF Dnes se píše, že zahraniční strojvůdci musí u nás složit zkoušku z češtiny. Jazykovou zkoušku piloti skládají (ICAO), ale je dostatečná?
Kolik Čechů létá s dopravními letadly a umí anglicky mluvit, číst a chápat text? Minimum.
Neměly by se zpřísnit zkoušky u pilotů ze zemí, kde není angličtina mateřský jazyk, Nemělo by se zkoušet i pochopení anglických textů (viz zkušební texty na pochopení obsahu v MF Dnes k různým zkouškám)? Je určitě rozdíl, když mluvíte anglicky od rána do večera nebo jen v letadle.
Jenže udělali by pak pilotní zkoušky piloti z neanglicky mluvících zemi? Spíše bych řekl, že ne. A začal by křik o diskriminaci, byl by nedostatek pilotů, a nastalo by „české řešení“ snížila by se opět náročnost na současnou hodnotu. A zase by padala letadla…
A řeči o tom, že v letadle „by mělo vše fungovat“ nemají smysl. Kdo umí vyrobit letadlo bez chyby? Firmy neumí vyrobit bez chyby ani auto, natož letadlo. Nebo by muselo být v letadle tolik čidel, že by je nakonec ani neuneslo. Proto máme v letadle piloty, ale jak asi vidíme, někteří asi problém neumí zvládnout, ač jsou na to školeni. Pak je školení špatné či pilotní zkoušky málo náročné. V tom seriálu byl závěr vyšetřovací komise, že piloti nesmí spoléhat na autopilota. Co se stalo za těch 10 let od havárie tureckého letadla, když patrně z obdobných příčin opět padají letadla?
A co má dělat Boeing, když víme, že asi stále ještě existují piloti, kteří zkouší řešit problém zapínání autopilota a jsou v letadle málem „jen do počtu“.
Pavel Pokorný
Označit problémové řidiče?
Co zavést povinné označení aut počtem trestných bodů řidiče, pokud jejich počet bude vyšší, než polovina maxima, tedy 7-11 bodů. Třeba v USA je veřejná databáze sexuálních deviantů, viz zde, abyste věděli, kde deviant bydlí.
Pavel Pokorný
Manman a želžel
Poslanci se budou vyjadřovat k návrhu zákona o „homosexuálním manželství“. Tisíce let muž a žena fungovali jako rodina, v rodině se rodily děti a teď chce někdo něco měnit.
Pavel Pokorný
Autoburani ve městě
Začal jsem psát příspěvek do diskuze ke včerejšímu blogu Viléma Baráka, kde se mezi jiným zmiňuje o parkování na chodníku, a za chvíli mě systém upozornil, že překračuji kapacitu příspěvku, tak jsem z toho udělal nový blog.
Pavel Pokorný
Kontrolovat lékaře jako kamioňáky?
Lékař Pavel Pafko píše v dnešní MF Dnes o přesčasech lékařů, že se kvůli nedostatku lékařů zavírají oddělení. A v článku uvádí, že kamioňák má povinné bezpečnostní přestávky a že při jejich nedodržování je sankcionován.
Pavel Pokorný
Name a no name kandidáti na prezidenta
Zabývat se neznámými = no name kandidáty na prezidenta, které zná úzká skupina lidí, či je lidé neznají vůbec, nemá smysl. Kdyby za něco stáli, víme o nich dříve. Kdo třeba zná současného předsedu Akademie věd?
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030
Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...
Řidič Porsche srazil v Hloubětíně ženu s kočárkem, ta utrpěla vážná zranění
V pražském Hloubětíně sjel řidič automobilu ze silnice a srazil ženu s kočárkem. Podle mluvčího...
Školák měl v osmi letech dvě mrtvice. Nemocných dětí od covidu přibývá
Premium Netušili jsme, že mrtvici mohou dostat i děti, říkají rodiče těch, které to zažily. Některé dokonce...
Silný vítr komplikuje dopravu. Z Havlíčkova Brodu nejezdí vlaky na dvou tratích
Silný vítr potrápil hlavně řidiče na Pardubicku. Z důvodu pádu několika stromů museli policisté...
OBRAZEM: Prahou prošel majálesový průvod. Masky kritizovaly Beka a bydlení
Součástí oslav 1. máje byl ve středu studentský majálesový průvod, který vyrazil z pražské Kampy a...
Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene
S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...
- Počet článků 303
- Celková karma 9,25
- Průměrná čtenost 2383x
Moje ankety na BlueBoard.
Dělám desítky let do počítačů, zájmově i profesně. Mám rád knihy (staré sci-fi) a staré olejomalby. Jezdím na kole a občas na moto. Ve skutečnosti vypadám lépe, než na foto.
Počitadlo od 16.12.2008.
Translate my blogs by Google Translator, click on the flag.
Použité clipart Microsoft Office, © ZONER software nebo vlastní.