Boeing 737 MAX a "zapínači" autopilotů
V epizodě z roku 2009 šlo o to, že byl vadný výškoměr. A turecké letadlo řízené autopilotem se najednou začalo chovat jako při přistávání, ačkoliv bylo ještě daleko od letiště. A přistávání s autopilotem zvolili turečtí piloti proto, aby měli více času na přistávací kontrolu, prostě "nestíhali". A netušili, že autopilot si bere výšku z vadného výškoměru, a když autopilot „nabyl dojmu“, že je u země a má přistávat, zpomalil letadlo, zvedl příď letadla a než piloti zvedli oči od příruček v angličtině a vzpamatovali se, tak spadli. Obdobný problém se měl stát dalšímu letadlu v Austrálii, tam pilot vypnul autopilota a bez problému přistál.
To turecké letadlo bylo zjevně řízeno piloty, kteří neměli schopnosti letadlo pilotovat. Kolik takových pilotů stále ještě pilotuje letadla pomocí autopilota a nekontrolují jeho činnost?
Nepřipomíná vám to tedy něco? Co asi stalo při nedávných haváriích Boeing 737 MAX? Média psala, že vadné čidlo náklonu letadla dalo autopilotu špatné údaje, ten letadlo naklonil k zemi a letadlo nakonec spadlo. A patrně stačilo vypnout autopilota, což jiní piloti při stejné či obdobné poruše dělali, a problém s nakloněním by byl možná vyřešen stejně, jako u vadného výškoměru. Ale piloti patrně nevěděli, co se děje, jako v tom tureckém letadle výše, tak patrně zapínali autopilota ve víře, že autopilot problém vyřeší. Ale autopilot problém nemohl vyřešit, problém měli vyřešit piloti, od toho tam byli.
Byli i zde piloti řádně přezkoušeni nebo je školení pilotů nedostatečné? Uměli piloti s letadlem létat nebo - zjednodušeně řečeno - uměli pouze zapnout autopilota?
Proč si většina pilotů si s problémem poradí a někteří ne? Proč někteří piloti řeší problém zapnutím autopilota? Není to tím, že takoví piloti neumí dobře pilotovat a spoléhají se na autopilota, že problém za ně vyřeší?
Je totiž rozdíl, když letadlo pilotuje někdo, kdo létá od 16 let nebo někdo, kdo má za sebou pouze dvouletý výcvik. Jak cituji v minulém blogu, nejvíce nehod dělají mladí řidiči do 5 let po získání řidičáku. Platí to i pro piloty? Jaký výcvik měli piloti havarovaných Boeing 737 MAX?
Umí piloti číst rychle pokyny v příručkách v angličtině, aby našli možné řešení problému, pokud angličtina není jejich mateřským jazykem? A umí i anglický text pochopit? Ve včerejší MF Dnes se píše, že zahraniční strojvůdci musí u nás složit zkoušku z češtiny. Jazykovou zkoušku piloti skládají (ICAO), ale je dostatečná?
Kolik Čechů létá s dopravními letadly a umí anglicky mluvit, číst a chápat text? Minimum.
Neměly by se zpřísnit zkoušky u pilotů ze zemí, kde není angličtina mateřský jazyk, Nemělo by se zkoušet i pochopení anglických textů (viz zkušební texty na pochopení obsahu v MF Dnes k různým zkouškám)? Je určitě rozdíl, když mluvíte anglicky od rána do večera nebo jen v letadle.
Jenže udělali by pak pilotní zkoušky piloti z neanglicky mluvících zemi? Spíše bych řekl, že ne. A začal by křik o diskriminaci, byl by nedostatek pilotů, a nastalo by „české řešení“ snížila by se opět náročnost na současnou hodnotu. A zase by padala letadla…
A řeči o tom, že v letadle „by mělo vše fungovat“ nemají smysl. Kdo umí vyrobit letadlo bez chyby? Firmy neumí vyrobit bez chyby ani auto, natož letadlo. Nebo by muselo být v letadle tolik čidel, že by je nakonec ani neuneslo. Proto máme v letadle piloty, ale jak asi vidíme, někteří asi problém neumí zvládnout, ač jsou na to školeni. Pak je školení špatné či pilotní zkoušky málo náročné. V tom seriálu byl závěr vyšetřovací komise, že piloti nesmí spoléhat na autopilota. Co se stalo za těch 10 let od havárie tureckého letadla, když patrně z obdobných příčin opět padají letadla?
A co má dělat Boeing, když víme, že asi stále ještě existují piloti, kteří zkouší řešit problém zapínání autopilota a jsou v letadle málem „jen do počtu“.
Pavel Pokorný
Co s nebezpečnou divokou zvěří?
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/16/05/3198/w230/Bf206508.jpeg)
Média jsou plná útoků medvědů na Slovenku. I u nás máme medvědy, vlky, rysy, divoké kance, jeleny. Nemělo by Slovensko vydat pokyny, jak se chránit před nebezpečnou divokou zvěří (zkráceně NDZ) s důrazem na útok medvědem?
Pavel Pokorný
Nejezděte v zatáčce přes plnou středovou čáru!
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/16/05/3198/w230/Bf206508.jpeg)
Čeští řidiči neumí projíždět zatáčky, silnice je jim úzká. Jedete do zatáčky, a často ve vašem pruhu proti vám jede auto, najíždí na vás klidně i půl metru přes plnou čáru a nějak věří, že vy se držíte u krajnice.
Pavel Pokorný
Poplatková televizní daň za vysílání České televize
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/16/05/3198/w230/Bf206508.jpeg)
Roky platím České televizi=ČT poplatky=daně za něco, co občas sleduji, ale jen proto, že když to musím platit, tak se podívám, za co platím. Platím tak daň z vlastnictví televize. Vysílání ČT mě jen deprimuje.
Pavel Pokorný
Olympiáda a nacismus?
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/16/05/3198/w230/Bf206508.jpeg)
Rusové již rok vraždí na Ukrajině, mezi mrtvými jsou i ukrajinští sportovci (stačí dát do vyhledávače: ukrajinští sportovci padli zahynuli). Může někdo uvažovat, že se olympiády v Paříži zúčastní jejich vrazi, ruští nacisté?
Pavel Pokorný
Volby prezidenta jsme opět prohráli
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/16/05/3198/w230/Bf206508.jpeg)
Volby prezidenta jsme opět prohráli, prezidentem bude opět bývalý člen hnutí potlačující práva a svobodu člověka. Dokonce v 2. kole voleb šlo jen o to, který bývalý komunista zvítězí. Chápou dnešní děti, o co v roce 1989 šlo?
Další články autora |
Čechy zasáhly extrémní bouřky, padaly obří kroupy. Hasiči měli stovky výjezdů
Přes Česko prošly velmi extrémní bouřky s nárazy větru kolem 90 kilometrů za hodinu a krupobití....
Češi vjeli do vojenské zóny, fotili se u tanku. Dítě pak usmrtil nalezený granát
Chorvatská policie propustila Čecha vyšetřovaného kvůli výbuchu u města Obrovac, při němž zemřelo...
Komentátor Schmarcz se v televizi pohádal se Šlachtou, pak zmizel ze studia
„Já jsem se zastal kluků policistů a vy do toho taháte politiku,“ začal křičet komentátor Martin...
Ruská jaderná ponorka plula u pobřeží Floridy. Fotky ukazují její poškození
Ruská flotila, která navštívila Havanu, se rozdělila. Část pluje od Kuby směrem k Venezuele,...
Východem Česka prošly silné bouřky a krupobití. Padající strom zabil člověka
Velmi silné bouřky, které ve středu večer zasáhly Moravu a Slezsko, mají jednu oběť. V Českém...
Vláda navrhuje zvýšení měsíčního poplatku České televizi na 150 korun
Návrh na zvýšení měsíčních poplatků veřejnoprávním médiím schválila vláda. Zatímco u České televize...
GLOSA: Tektonické desky politiky v pohybu. Ale kdo riskne koalice stran?
Premium Co je moc, to je moc, celá koza v polívce, to je o nemoc. To říkávaly naše babičky, když něco fakt...
V kolumbijském Medellínu spadla kabina lanovky. Jeden člověk zemřel
Při pádu lanovky ve druhém největším kolumbijském městě Medellín zemřel ve středu nejméně jeden...
Izraelský vpád do Libanonu? OSN varuje před humanitární apokalypsou
Rozšíření izraelské války proti palestinskému hnutí Hamás z Pásmu Gazy do Libanonu by mělo...
![Prodej pozemku pro zemědělské využití, Praha-Dolní Měcholupy](//1gr.cz/u/free.gif)
Prodej pozemku pro zemědělské využití, Praha-Dolní Měcholupy
Ke Slatinám, Praha 10 - Dolní Měcholupy
3 780 000 Kč
- Počet článků 303
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2383x
Moje ankety na BlueBoard.
Dělám desítky let do počítačů, zájmově i profesně. Mám rád knihy (staré sci-fi) a staré olejomalby. Jezdím na kole a občas na moto. Ve skutečnosti vypadám lépe, než na foto.
Počitadlo od 16.12.2008.
Translate my blogs by Google Translator, click on the flag.
Použité clipart Microsoft Office, © ZONER software nebo vlastní.