- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Planet Applemmatasic
Jablka z Nového Zélandu, rajčata z Tunisu, víno z jižní Afriky... celkem standardní nabídka kdejakého vesnického supermarketu. To vše se od místa vzniku až na naše stoly přepravuje tisíce kilometrů daleko. Často přesto, že stejné plodiny lze běžně pěstovat i v našich zeměpisných šířkách. A mnohdy i ve výrazně vyšší kvalitě.
Výsledkem tohoto globálního velkopřesunu potravin i dalšího zboží jsou miliony zbytečných emisí, nemluvě o zatěžování životního prostředí kdejakým svinstvem které z lodí, nebo jejich vraků hnijících na pobřeží rozvojových států unikají do moře.
O tom, že nejde o malé množství přitom svědčí číslo, ke kterému před časem došli pracovníci dánské vládní agentury pro ochranu životního prostředí. Ti se, podle serveru iDnes, pokusili na situaci s přepravou zboží podívat pomocí matematiky a došli k následujícímu výsledku:
Průměrný automobil, který ročně najede 15 tisíc kilometrů vyprodukuje 101 gramů oxidů síry. Jen samotná největší nákladní loď světa Emma Maersk ročně vyprodukuje 5000 tun stejné škodliviny. Souhrnně tak patnáct největších lodí světa vyprodukuje více škodlivin, než všech 760 milionů aut na světě.
Moře planety přitom brázdí na 90 tisíc kontejnerových lodí, které, vedle jablek nebo rajčat, převáží i celou řadu dalšího zboží. Můžeme samozřejmě připustit, že se dánští agenti ve svých výpočtech mýlili. Jenže i kdyby se sekli o celou polovinu, pořád jde v souhrnu neskutečně obludné číslo. Zkuste na něj myslet příště až vstoupíte do obchodu...
Další články autora |