- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Když se zrodila lokomotiva, označil ji papež za dílo ďáblovo. Někde se dokonce budovaly ploty kolem železniční trati, aby se lidé nemuseli dívat na ten ďáblův supící vynález.
Stavba železnice na našem území, konkrétně na trati Vídeň – Brno, byla zahájena v roce 1837. Slavný den nastal v neděli 7. července 1839, kdy přijel do Brna po 144 kilometrech nově vystavěných kolejí první vlak z Vídně. Čtyři parní lokomotivy (Bruna, Hercules, Gigant a Bucefalos) táhly čtyři soupravy vagonů, ve kterých cestovalo přes tisíc lidí, převážně z Vídně. Angličtí strojvůdci ve fraku, na hlavě cylindr, na rukou bílé rukavičky, slunečné počasí, a tudíž z toho byla v Brně velká sláva.
Po náležité oslavě se vydal odpoledne vlak na zpáteční cestu. Nedojel ale daleko. Nový vynález ukázal také méně přívětivou tvář. Ve stanici Vranovice narazila třetí vlaková souprava (Gigant) do druhé, která tady doplňovala vodu a palivo. Ke ztrátám na životech sice nedošlo, ale několik lidí bylo těžce zraněno, větší počet lehce. Vina padla na strojvedoucího, který nedodržel rychlost a vzdálenost mezi soupravami. Naštěstí čtvrtý vlak včas zastavil, a tak nedošlo ještě k většímu neštěstí.
Nedávno jsem se zajel podívat do Vranovic, abych spatřil místo, kde došlo k první železniční nehodě u nás a patrně i kontinentální Evropě. Dopředu jsem si žádné údaje nezjišťoval, jelikož mi bylo jasné, že označení tak významného místa nemohu minout. A opravdu jsem nepřehlédl, jelikož na nádraží nebylo co přehlédnout. České dráhy mají patrně svých starostí dost, aby se zabývaly historií a postavily pomník nebo nějakou jinou upomínku na tuto událost. Škoda.
Paní z nádraží mě poslala do centra obce, kde by snad u kostela mělo něco být. Měla pravdu. Je tam pamětní deska, ale vztahuje se k něčemu jinému. Patrně ani obec Vranovice nemá zájem si připomínat toto neslavné prvenství. Škoda.
*
V okolí jsem navštívil ještě další zajímavá místa
Rosa coeli: https://pavelliprt.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=487445
Ivančický železňák: https://pavelliprt.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=498483
Ivančické letovisko: https://pavelliprt.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=774942
Moravské Bránice: https://pavelliprt.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=769515
Exteritoriální dálnice Vídeň–Vratislav: https://pavelliprt.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=774987
Mušov – brána do Římské říše: https://pavelliprt.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=775035
Další články autora |
Oty Pavla, Praha 10 - Záběhlice
4 998 000 Kč