Obrázky z Prahy: Vinohradský tunel, tunel Blanka a 19. září

Nesrovnávám, jenom mě zaujalo jedno výročí a jedna současná událost. Ale ono vlastně všechno asi souvisí se vším. A když ne, tak alespoň něco s něčím jiným.

19. září roku 1871 projel Vinohradským tunelem v Praze první vlak. Vinohradský železniční tunel (nebo spíše tunely) je velmi zajímavá stavba. V době svého vzniku se jednalo o nejvýznamnější a nejnáročnější tunelovou stavbu v Rakousko-Uhersku. Tunel vznikal jako součást dráhy císaře Františka Josefa do Vídně.

První tunel (z dnešního pohledu nejzápadnější) je dlouhý 1.146 m (1.149m?). Koncesi pro tuto stavbu získala v roce 1866  skupina podnikatelů a šlechticů, která o rok později vytvořila společnost nazvanou „Společnost dráhy císaře Františka Josefa“. Roku 1869 bylo vydáno povolení a výstavba zahájena. Tunel vznikal ruční ražbou a práce byly prováděny v nepříliš dobrých geologických podmínkách, protože se neustále naráželo na sypké písky a spodní vody. Ale i přes tyto a jiné nesnáze (během stavby došlo ke dvěma stávkám dělníků), které stavitele čekaly, byla stavba během dvou let dokončena. V červenci roku 1871 bylo hotovo. V následujících letech výstavba pokračovala, jelikož rostoucí požadavky na železniční dopravu si vyžádaly stavbu dalších paralelních tunelů. Proto se dnes uvádí název „Vinohradské železniční tunely“.

 

Už je to tady. Konečně jsme se dočkali. I když jisté obavy, že to jako každý rok zase posunou, samozřejmě byly. Ale nyní to vypadá, že dnes, 19. září 2015 v 15 hodin, projede tunelem Blanka v Praze první auto. A nebude to patrně optický klam ani zdání, ale realita. Tunelový komplex Blanka je velmi zajímavá stavba. V budoucnosti se v moudrých knihách bude uvádět, že v době svého vzniku se jednalo o nej....tunelovou stavbu v Česku a možná i na světě.

Když v listopadu 2007 pan primátor stavbu slavnostně zahájil, byla její cena stanovena ve výši 25,7 miliard Kč. A to v ní již byla započítána rezerva 8%, tedy 1,7 miliard na nepředvídané výdaje. Nyní je celková odhadovaná cena tunelu kolem 37 miliard, včetně napojení na Strahovský tunel pak až někde kolem 43 miliard.

Také tuto stavbu provázely jisté nesnáze, které dokončení neustále oddalovaly. Tunel se například třikrát propadl, plynulosti nepřidaly ani soudní pře či navlhlé kabely. Ale vše je zapomenuto. Stavba za takové peníze, která se budovala 8 let, si určitě zaslouží pozornost. Hlavně neposlouchat řeči, že tunel je vlastně takový sirotek. Nemá prý dobře řešená napojení na ostatní komunikace. Někteří také upozorňují, že tunel je jako právě narozené dítě a čeká ho tudíž spousta dětských nemocí, na které musíme být připraveni.

Dnes se však chystá velký „národní svátek“. Radujme se. Škoda, že nejsem v Praze. Koupil bych si nový oblek, ženě i dcerám šaty a šli bychom na tu slavnost, která se jen tak nebude opakovat. DOUFÁM.

Autor: Pavel Liprt | sobota 19.9.2015 9:03 | karma článku: 25,81 | přečteno: 3956x