- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Železnice Flekkefjordbanen spojuje město Flekkefjord s jižní železnicí (Sorlandsbanen), která vede mezi Oslem a Stavangerem. První vlak po ní projel v roce 1904 a poslední roku 1990.
Další milník nastává v červnu roku 2023, kdy v půl jedné odjíždíme po stejných kolejích drkotající se drezínou, která se brzy noří do temnoty prvního tunelu. Jízda na drezínovém kole je úžasná! Dokud to člověk nezkusí, tak úplně neví, co od toho očekávat. Jízda začíná v bývalé železniční stanici, která se nachází přímo v centru města. Brzy však přijde první temný tunel, město zmizí a objeví se kouzelná norská příroda. Když člověk dojede do cílového místa (Rekevik) má v nohou asi 15 kilometrů, během nichž projede 17 tunely (nepočítal jsem to). Nejdelší z nich by měl měřit více než jeden kilometr.
Odjezdy drezín jsou stanoveny ve 12:00 a 16:00. Kam až člověk dojede, to je na něm. Musí se však vrátit v určenou dobu zpět. Při absolvování celé trasy je potřeba uvažovat zhruba se čtyřma hodinami. V uvedené časy vyjede okolo 15 strojů, které musejí dodržovat rozestupy 50 metrů.
Manipulace s drezínovým kolem není nijak náročná. Do kopce se člověk trochu zapotí, z kopce naopak je potřeba zavčasu začít brzdit. Trochu složitější se může jevit její otočení. Lépe se to dělá ve dvou, kdy ten druhý přizdvihne zadní část drezíny a drží balanc.
Drezína je vlastně dvojkolo, které má dvě sedačky, a na straně ještě sklopnou lavičku (sedačku), kam se vejdou i dvě děti. Helma, vesta a čelovka jsou zapůjčeny v ceně. Někomu může vadit zvuk drezíny jedoucí po kolejích, ale my jsme s tím problém neměli. Při průjezdu tunelem může být někomu chladněji, tudíž je dobré přibalit do batohu větrovku nebo mikinu.
Drezíny na Flekkefjordbanen si lze půjčit v průběhu letní sezóny od začátku května do konce září za 700 NOK. Jistější je provést objednávku na internetu.
Dvě krátká videa z jízdy
V bývalé nádražní budově je zajímavá výstava o době, kdy zde jezdily vlaky.
O tom, co se nám v Norsku líbilo, jsem už tady něco napsal:
Největší los: https://pavelliprt.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=802364
Lom Stave Church: https://pavelliprt.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=802457
Horská silnice Fylkesvei 55: https://pavelliprt.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=802638
Ledovec Jostedalsbreen: https://pavelliprt.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=802669
Sognefjord: https://pavelliprt.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=802674
Tunely a mosty: https://pavelliprt.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=802948
Ardal gamle kirke a rosemaling: https://pavelliprt.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=803072
Trollpikken nebo penis: https://pavelliprt.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=803080
Další články autora |
ZOLLER CZECH s.r.o.
Plzeňský kraj
nabízený plat:
50 000 - 55 000 Kč