Poplatky pro podnikatele jako příspěvek na cizí mejdan

Znojemská radnice zavádí ubytovací poplatky; další zátěž pro podnikatele po sérii jiných omezení. Celé to má navíc absurdní rozměry a tyto poplatky jsou spíše odplatou pro vzpurné podnikatele.

Přesněji jde o místní poplatek za lázeňský nebo rekreační pobyt, a to ve výši 10 korun za ubytovaného hosta za noc.

Tento typ poplatku je napříč Českou republikou celkem běžnou praxí. Otázka ovšem je, jaký je jeho skutečný přínos a nakolik je to jen další forma administrativní a finanční zátěže pro podnikatele, aniž by z toho oni samotní měli nějaký užitek. To nemluvím o všech těch EET, kontrolních hlášeních a povinných výkazech na všechny strany, ke kterým radnice naloží ještě povinné poplatky.

Smutné je, že tento poplatek potvrdila drtivá většina zastupitelů (25 z 28 přítomných), a to včetně zastupitelů ODS, kteří měli v posledních volbách heslo "Více svobody a méně byrokracie!". Vskutku zvláštní pojetí svobody. Proti poplatkům byl slovy pouze JEDEN zastupitel a dva se hlasování zdrželi. 

Z mého pohledu je to celé nefér způsob, jak může radnice bezpracným způsobem vyrazit z lidí další peníze, aniž by politici museli také sami vyvinout úsilí. Pochybuji, že k tomuto kroku došlo po diskusi s podnikateli a ani jsem nic takového nezaznamenal. Bohužel, samotní podnikatelé nemají žádnou možnost se tomu jakkoli bránit. Jediné, co mohou, je nečinně přihlížet, jak jejich peníze utrácí někdo jiný. Zjednodušeně řečeno, podnikatelé v ubytování zatáhnou útratu za cizí mejdan.

Možná si teď říkáte, ty s tím naděláš, deset korun není zas tolik

Jenže.

Nejsou to jenom poplatky za ubytování. Na sklonku roku zdražila znojemská radnice dvacetinásobně poplatek za parkovací kartu pro podnikatele. Dříve zdražila nájem za předzahrádky (asi v rámci snah za oživení centra města) a také zavedla přísnější regulace na umisťování reklamy ve výlohách (mluvím o výlohách, a to včetně soukromých budov, nikoli fasádách nebo stojanech na chodnících).

Zpět k poplatkům za ubytování. V případě Znojma jde v úhrnu za rok o více než 840.000 Kč (pokud vezmu poslední známé údaje o počtu přenocování ve městě Znojmě z roku 2016). Nikde nezaznělo, jak KONKRÉTNĚ chce radnice tyto peníze investovat. Starosta města pouze uvedl, že vybrané peníze převedou do nově vzniklé společnosti ZnojmoRegion, která bude mít na starost propagaci města.

Osobně moc nevěřím, že znojemská radnice nebo jí založená společnost dokáže vybrané peníze efektivně využít ku prospěchu podnikatelů v cestovním ruchu. Stačí se totiž podívat do statistik. Mezi roky 2013 a 2016 klesl počet ubytovaných hostů ve Znojmě o více než 20 procent! Naproti tomu za stejné období výrazně narostl počet návštěvníků v celém kraji, ale Znojmo toho nijak zvlášť nedokázalo využít. A to se radnice chlubí, jak rozvíjí turismus a vydává statisíce ročně na propagační kampaně. Ať už si budu o poplatku za ubytování myslet cokoli, na základě čeho chce znojemská radnice ve světle těchto údajů tvrdit, že s penězi na propagaci dokáže zacházet lépe, než samotní podnikatelé?!

A vůbec podivně na mě působí logika, se kterou starosta města očekává, že tyto vybrané peníze půjdou na marketing, který se, cituji, "pozitivně projeví u všech podnikatelů v oboru gastronomie, hotelnictví a dalších služeb, nejen u členů spolku, a tak půjde o dobře investované peníze."

Shrňme si to. Město vybere stovky tisíc za ubytovací poplatky od podnikatelů, kteří provozují penzion, hotel či jiný typ ubytovacího zařízení. Tyto finanční prostředky pošle destinační společnosti, která za ně těmto podnikatelům bude dělat marketing, aniž by o to stáli. Navíc za tyto peníze bude dělat marketing také ostatním podnikatelům, kteří do rozpočtu nijak nepřispěli. O tom, jak se budou peníze vynakládat, ovšem bude rozhodovat jen úzká skupina lidí.

Fajn, jsem pro, aby radnice všemožně podporovala podnikatele v cestovním ruchu. To není vždy pouze o penězích, stačí se zamyslet nad tím, co píšu tady v tom článku. Jsem pro, aby radnice zaštiťovala marketing města, aby to dělala profesionálně a efektivně. Pak ať na to vyčlení peníze z rozpočtu, získá dotace nebo přesvědčí podnikatele, aby na to dobrovolně přispěli. Ale proč by měl někdo nedobrovolně platit propagaci někomu dalšímu, aniž by do toho mohl mluvit? Nemluvě o tom, že vyhlídky na návratnost konkrétně této investice jsou přinejmenším nejisté.

Celá ta absurdita má ještě jeden rozměr. Když město zakládalo zmiňovanou destinační marketingovou společnost ZnojmoRegion, zvalo do ní i další podnikatele. Přílišné ohlasy to ale až na pár výjimek, vesměs zakládajících členů, nemělo. Radnice totiž nastavila členské poplatky ve výši několika tisíc korun, podle typu členství i řádově více, ale nedokázala za to nabídnout adekvátní protihodnotu. Jednoduše řečeno, za tyto peníze si většina podnikatelů dokáže udělat vlastní propagaci mnohem efektivněji. Jelikož ale podnikatelé nesplnili očekávání radnice a houfně nepodávají přihlášky do destinační společnosti, tak jim radnice za trest napařila aspoň poplatky za ubytování, aby získala potřebné peníze do rozpočtu nově vzniklé společnosti.

Mně to prostě nepřipadá fér.

Je téměř jisté, že nově schválené poplatky nemají pro podnikatele, kterých se to týká, žádný přínos. Nejsem si ani jistý, jestli to má vůbec nějaký přínos pro obyvatele Znojma. Takže - jaký to má vůbec smysl?

Možná se ale ptejme spíše slovy klasika, Cui bono, komu to slouží? 

Autor: Pavel Kovařík | pátek 16.2.2018 7:01 | karma článku: 24,21 | přečteno: 885x