Jenže není koho volit!

Chápu. Je jich hodně, všichni pro nás chtějí dobro, trumfují se, kdo dá víc. Jak si z té nabídky vybrat? A můžeme jim vůbec věřit? 

Často to pak končí zoufalým konstatováním, že není koho volit.

Mohu vás ale uklidnit. Ideální kandidát neexistuje.

Takže pokud stále tápete, ale přesto chcete využít svého práva a promluvit do budoucího směřování svého kraje, mám pro vás tři tipy, jak se při výběru strany a kandidátů rozhodovat.

1. Hledejte někoho s vizí

A jak někoho takového najít?

Zásadní je hodit za hlavu všechny ty televizní debaty, plakáty, billboardy a zaplacené předvolební články v novinách. Otevřete předvolební program. Přečtěte si ho. Je to obsáhlý seznam slibů? Nebrat. Je to vize budoucnosti kraje a vytyčení základních pilířů jeho rozvoje? Jste blízko. Kladou autoři důraz na vzdělání, otevřenost a pestrost v různých směrech? Jste velmi blízko.

Opravdu. Silnice bude přece spravovat každý zodpovědný správce kraje. Strategický význam dopravy v kraji už je ale jiná otázka. Hledejte proto lidi, kteří o kraji a jeho budoucnosti uvažují komplexně. Neberte údržbáře nebo přerozdělovače krajských peněz. Nepotřebujete ani člověka s vyloženě praktickými dovednostmi. Hejtman má ve svém týmu vždy několik lidí s rozličnými schopnostmi a dovednostmi. Hejtman musí být lídr, musí umět vést a udávat směr.

Hledejte lidi, kteří dokáží inspirovat a nadchnout, aby se ostatní přidali a rozvíjeli svůj talent a koníčky sami pro sebe a pro ostatní, ne kvůli krajským dotacím.

Pokud politik slibuje na všechny strany dotace, je to málo. Rozdávat peníze z krajského rozpočtu dokáže každý. Hledejte vizionáře a lídra.

2. Dívejte se na výsledky

To se přece počítá! A vůbec nemluvím o stavu konta. Mýtus tzv. úspěšného podnikatele, který si do politiky nejde vydělat, je opravdu přežitá záležitost.

Tím ale nechci vylučovat úspěšné podnikatele. Vy přece víte, co mám na mysli. Pokud má podnikatel za sebou úspěšnou firmu, o to líp, prokázal své manažerské schopnosti, důvtip i odvahu.

Dívejte se, co za lidmi na kandidátce stojí za práci. Jestli něco vytvořili, jestli se jim podařilo vytvořit fungující neziskovou organizaci, jestli a jak byli v minulosti aktivní a přispěli k lepšímu životu v místě bydliště. Stojí za nimi další lidé? Mají uznání a respekt ve svém okolí? Pak jim dejte svůj hlas. Nemůžete šlápnout vedle.

Dlouholetý, oblíbený starosta na kandidátce je také jistá záruka.

3. Důvěryhodnost musí být 100%

Tohle je asi nejtěžší. Důvěryhodnost totiž souvisí s celou řadou dalších faktorů. Na druhou stranu, nic není tak složité, jak se na první pohled zdá.

Doporučuji se tedy podívat na čelní místa kandidátky a zamyslet se, jestli ve vás tato jména vyvolávají nějaké pochyby. Jakékoli.

Ne, nebojte se toho. Tady nejde o troufalost, že si dovolujete hodnotíte druhé. Tady jde o vaši důvěru, kterou chcete na další čtyři roky věnovat lidem na vybrané kandidátce. Máte-li proto sebemenší pochyby, jděte dál. Vždyť to znáte, na každém šprochu…

Autor: Pavel Kovařík | úterý 4.10.2016 7:00 | karma článku: 15,22 | přečteno: 628x