Přejděme na střízlivější správní uspořádání naší země zrušením krajských molochů!

V roce 1990 se s velkou slávou rušilo krajské uspořádání s tím, že toto správní rozdělení je přežité, aby se s ještě větší slávou toto uspořádání v roce 2000 obnovilo jako samosprávný orgán. Deset let kraje nikomu nechyběly.

Po přečtení článku hejtmana Schreka v Jihlavských listech ze dne 9.4.2024 si dovolím se vyjádřit v tom smyslu, že každopádně nemohu už z principu souhlasit s tím, co tady hlásá hejtman Schrek uměle vytvořeného Jihlavského kraje, posléze kraje Vysočina a aktuálně Kraje Vysočina, že v existenci krajů vidí logiku.

Já naopak v tom nevidím logiku žádnou. Jediné, co vidím, je obrovský byznys pro krajské politiky a úředníky, pro obyvatelstvo jednotlivých krajů v tomto uspořádání nevidím nic úchvatného. I samotný hejtman přiznává, že je občas konfrontován otázkami, jestli kraje nejsou zbytečné a jestli by nebylo lepší, aby si svá území spravovala města a obce anebo aby naše území spravoval centrálně sám stát. Dle mého názoru jsou obě tyto možnosti špatně a kraje v tomto uspořádání jsou opravdu chybou, která se táhne už 24 let a není byť jen minimální politická vůle toto změnit.

To je jako byste se mě zeptali, zda-li jsou např. okresy špatně nebo dobře a já byl při tom šéf okresu. Správně pan hejtman dodává, že kapři si svůj rybník nevypustí a nová organizace správy země by měla přijít shora a to schváleným zákonem. Tedy ne zevnitř tohoto orgánu, jak si někteří naivní politici myslí, když s touto myšlenkou kandidují v krajských volbách do orgánu, který chtějí posléze zrušit. Pan hejtman zapomněl ale ještě na jednu možnost a to je zemské uspořádání, které mi připadá pro velikost naší země střízlivé a vcelku rozumné i logické už vzhledem k historii, o které se hejtman Schrek také zmiňuje, ale ve zcela jiném kontextu.

V roce 1990 se s velkou slávou rušilo krajské uspořádání s tím, že toto správní rozdělení je přežité, aby se s ještě větší slávou toto uspořádání v roce 2000 obnovilo jako samosprávný orgán. Deset let kraje nikomu nechyběly.

Naše země je příliš malá na čtrnáct krajských molochů s tisíci úředníky a s paláci za miliardy korun, kteří nedělají nic jiného, než přerozdělují transferované peníze od státu – takový průtokoměr na peníze, kde ne malé peníze z tohoto balíku skončí placením samotného provozu těchto krajských institucí.

Proč toto všechno píši – za prvé je to reakce na článek hejtmana Vysočiny pana Schreka (ODS) v Jihlavských listech, kde zcela chybí elementární možnost připuštění jiného názoru na správní uspořádání našeho státu, přičemž tomuto lidsky rozumím, protože pan hejtman by přišel hlavně o moc přerozdělovat obrovské peníze kamarádům a spřáteleným firmám, ale hlavně by přišel o skvělý byznys, kde může zcela nepokrytě a skrytě upřednostňovat své vlastní zájmy a zájmy svého chlebodárce dnes již zcela zprofanované ODS a jejího financování, aby se tito udrželi u moci, alespoň té krajské. Obojí je špatně, protože tam, kde nevidíte jinou politiku než dotace- dotace -dotace, tak to je ideální prostředí pro obrovskou korupci, kterou vidíme dnes, a zvláště u této strany napříč celou zemí. Jednotlivé korupční kauzy nebudu popisovat, to by bylo na další, podstatně delší článek.

Toto výše jmenované je jeden důvod k vážnému zamyšlení nad tím, proč toto správní uspořádání přehodnotit. Druhým, neméně důležitým důvodem je úspora státních financí, kdy tedy pětikoaliční vláda hledá úspory všude jinde, jen ne tam, kde by je měla hledat a to např. u provozních výdajů všech 14ti krajů, kde by ušetřila v součtu stovky miliard. A teď samozřejmě nemám na mysli agendu, kterou každý kraj spravuje, ta by přešla na zemské uspořádání, ale opravdu úsporu v tom, že 14 krajských molochů by se zúžilo na tři zemské instituce a ty miliardové paláce krajů by se mohli prodat a tisíce velmi dobře vzdělaných a kvalifikovaných úředníků krajských samospráv by mohli pokrýt potřebu soukromých firem, které se neustále potýkají s nedostatkem kvalifikovaných odborníků a které velmi nutně tento soukromý sektor potřebuje. Tím vyvracím časté a známé reakce některých politických subjektů, co by propuštění úředníci dělali, jak by se uživili. Vemte na to jed, že ti schopní by byli ihned zaměstnatelní a ty méně schopní by holt museli slevit ze svých nároků a zaměstnat se na nižších pozicích s menším finančním ohodnocením, na které byli u eráru zvyklí. A o tom to celé je…

Autor: Pavel Paulát | neděle 14.4.2024 13:10 | karma článku: 0 | přečteno: 29x