- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Příběhy na rozdíl od faktických informací prožíváme, přemýšlíme v nich a hledáme v nich souvislosti. Příběhy dávají věcem i životu smysl. Příběhy nám pomáhají přijmout fakt, že některým věcem se nevyhneme a jsme jim vystaveni napospas.
Silné příběhy nás přimějí zamyslet se, změnit pohled na věc a dokonce nás někdy vybudí k činu. Nejvíce nás přitahují příběhy, ve kterých vidíme sami sebe, které nám pomáhají vyjasnit si pocity, jsou v souladu s našimi tužbami, strachy, nabízejí nám řešení problému, podporují naši sebedůvěru a důvěru v budoucnost. Fascinuje nás, jak hrdina řeší problémy způsobem, který nás někam posune a obohacuje.
Dobrý příběh nás obohacuje, špatný nás udržuje ve stávající situaci. Telenovely a červená knihovna nabízejí spíše únik od reality života. Možná nás zaujmou, ale místo inspirace přinášejí pocit, že ostatní jsou na tom stejně mizerně jako my.
Naproti tomu dobrý příběh nás někam vede, je užitečný. Jeden manželský příběh nebo příběh o rozvodu nás může utvrzovat v tom, že všichni chlapi jsou mizerové a že život nestojí za nic, nebo nám může dodat odvahu se osvobodit, jít si vlastní cestou a žít nový život.
Raději jděte do knihovny než do lékárny
Příběh dokáže léčit, když vede tam, kde je lépe. S klienty často používám příběhy jako součást terapie nebo koučinku. Podstata “léčení” skrze vyprávění tkví v tom, že vyprávím příběhy v různých kontextech. Příběhy se mohou týkat klientových schopností, charakteru, povahy, proher, minulosti či budoucnosti.
Každý člověk o sobě přemýšlí v příbězích. Utváří si příběhy o svém dětství, minulosti obecně, o sobě. Tyto příběhy ovlivňují jeho sebepojetí. Bohužel negativní příběhy v jedné oblasti mohou být tak silné, že se klienti cítí špatně i v jiných oblastech života.
Skrze převyprávění příběhů klient získává nový náhled na věc, na sebe a na život jako takový. Na to, co člověk vnímá jako traumatizující vzpomínku, se lze podívat z jiného pohledu, kontextu. Cílem je vytvořit alternativní příběh, který klientovi vrátí sebevědomí, dobrý pocit ze sebe sama, pocit hodnoty a harmonie.
Příště místo do lékárny zkuste zajít do knihovny. Dejte si inspirující příběh jako lék na vaši duši.
Další články autora |