Manipulace s lidmi aneb média konkurencí náboženství?

S lidmi se nejlépe manipuluje pomocí víry. Jedničkou v ovlivňování lidí byly dlouhé věky a po celém světě různé formy náboženství. Na paty jim na různých místech v různých dobách šlapaly a šlapou mocenské režimy (s vírou často propojené). Dnešní doba jim však vystavěla velkou konkurenci: média.

Vést svůj život dle cizího scénáře?fotbal.idnes.cz

Osobně nejsem věřící v boha v pravém slova smyslu ani ateista. Jsem někde mezi, víru mám. O to více mi je ale nepříjemná jakákoliv manipulace s touto vírou a následné ovlivňování lidí. Nelíbí se mi, jak náboženství po celém světě v lepším případě dává lidem plané naděje, v tom horším pak zcela vymývá mozky a navádí své ovečky k atentátům a podobně. Nelíbí se mi pochopitelně ani diktát určitého režimu, jako je tomu například v Číně.
Nic podobně extrémního v naší malé zemi nevidím – pochopitelně, a zároveň naštěstí. Nicméně snaha o ovlivňování lidského života ze strany médií začíná být na můj vkus přehnaná až neúnosná. A to jsem se pojmu „mediální mafie“, který se v naší politické scéně zabydlel a strany si ho mezi sebou přehazují jako žhavý brambor či pinpongový míček, zprvu smál.
Ale k jádru pudla: Že člověk v dnešní době potřebuje něčemu věřit, na tom není nic špatného. Že se z vlastní vůle často uchyluje k nerozvážným krokům, riskuje, sází, nechává si vyložit karty atd., to je smutná realita dnešní doby. Že se v médiích čím dál více propagují a objevují techniky věštění jako karty, čísla a astrologie, to už mě zcela chladným nenechává, ale pokud je to s mírou, proč ne.
Jenže čeho je moc, toho je příliš. Dvě nejposlouchanější komerční stanice nyní až hystericky valí do lidí v každém reklamním bloku a ponoukají je stylem: „Zeptejte se naší kartářky“ nebo „Čísla Vám vše řeknou, jen pošlete sms se svým RČ“. Jasně, je to kšeft. Ale důsledek nikoho nezajímá?
A co mi přijde naprosto skandální, je forma, do které tato mediálně esoterická reklamní masáž dospěla. Spot zhruba tohoto znění: Muž: „Ahoj lásko, koukni na mého sporťáčka před domem“ Žena: „Kde jsi na to proboha vzal“ Muž: „Utratil jsem všechny naše úspory, ale vůbec se neboj, letos budu ve všem úspěšný. Moderátor: „Když víte, co Vás čeká, můžete si dovolit cokoliv“
Zamyslel se někdo nad tím, že na světě jsou lidé, kteří se tímto nechají reálně vyhecovat? Není toto aktivní hledání lidské hlouposti a snaha o manipulaci s lidským myšlením za hranicí? Za hranicí etického kodexu média či za hranicí slušnosti? Pro mě rozhodně ano.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Leoš Patka | pondělí 6.1.2014 13:44 | karma článku: 18,30 | přečteno: 999x