Monopolizace autobusového odvětví

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nedávno udělil pokutu firmě Student Agency za zneužívání monopolního postavení. Evropská unie nyní přijímá zákony, které té samé firmě její majoritní pozici na trhu upevní.

Konkurence se projevuje mnoha způsoby; někdy se podnikatelí snaží konkurovat cenou nebo efektivitou - nabízí stejný produkt za nižší cenu. Jindy konkurují kvalitou - nabízí lepší produkt za stejnou cenu, případně za mírně vyšší. Nebo nabízí jiný, "horší" produkt za nižší cenu. Všechny tyto způsoby konkurování jsou naprosto v pořádku, pokud při nich není zákazník klamán.

Jak často si myslíte, že cestujícím nastávají problémy na delších autobusových tratích? Vzhledem k počtu přepravených cestujících se bude jednat o naprosto mizivé procento. Máte na výběr ze společností, které jasně deklarují, co se stane, pokud zákazník nedostane požadovanou službu a různými jinými, kde si tím příliš jisti nejste. Přesto to nějak funguje a drtivá většina zákazníků je spokojena.

Přesto se nám evropští úředníci rozhodli, že tento trh se bez jejich regulace neobejde. Pokud by snad regulace zněla "cestovní společnost má povinnost seznámit cestujícího s tím, jak se bude postupovat v případě zpoždění nebo jiných problémů", dalo by se to snad pochopit; i když i tady narážíme na to, že pokud se to stane zřídka, nemá smysl to řešit, zatímco pokud se to stává častěji, tak již zákazníci tuto informaci mají, tudíž zákon by i tak byl jen zbytečnou administrativou.

Nikoliv, evropský byrokrat se rozhoduje, zda já, jako zákazník, mám právo uzavřít smlouvu s autobusovou společností, která mi potvrdí, že pokud autobus neodjede, tak mi hotel nezaplatí. Na oplátku budu mít lístek o pár korun levnější. Ne, evropský byrokrat ví, co je pro mě nejlepší a musí mě před takovým rozhodnutím ochránit;  tuto konkurenci evropští úředníci zakazují. Jak článek na iDnes správně poznamenává, Student Agency je to jedno - tato firma již požadovanou "kvalitu" nabízí. Naopak, Student Agency by se to mělo líbit, tento zákon omezí její "nekvalitní" konkurenci, kvůli které nemúže zvýšit ceny tak, jak by chtěla; je velmi charakteristické, že tento typ regulací je typicky silně prosazován majoritními firmami v dané oblasti (např. testování hraček na chemikálie v USA prosazovala firma Mattel; pro malé výrobce to však je prakticky likvidační). Ovšem fakt, že zákazníci često využívají i té "nekvalitní" konkurence by naznačoval, že o evropským úředníkem nařízenou kvalitu ne vždy stojí.

Pokud by snad evropští úředníci chtěli prosadit "lepší informovanost" kupujících, dalo by se to pochopit. Diktát  kvality ale znamená jen omezování konkurence a posilování velkých monpolních firem. A to v době, kdy Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uděliil pokutu Student Agency za zneužívání monopolního postvení. Možná by se pravá ruka mohla zeptat té levé, čeho se zrovna snaží dosáhnout.

Autor: Ondřej Palkovský | čtvrtek 2.12.2010 8:00 | karma článku: 16,36 | přečteno: 1511x