Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak funguje cenová diskriminace aneb proč nemůžete vystoupit dřív

Jistý profesor ve Velké Británii vystoupil z vlaku o stanici dříve. Musel doplatit 150 liber. Malé zamyšlení nad tím, jak na první pohled absurdní pravidlo může mít velmi racionální vysvětlení.

Několik hodin před přečtením článku o profesorovi, který nedopatřením porušil přepravní podmínky britské železnice, jsem si koupil zvláštní zlevněný lístek typu "Advance ticket" s tím, že neznám přesně místo nástupu. Teprve teď jsem si přečetl podmínky platnosti lístku - je to stránka velmi řídkého textu. Kapitola "přerušení cesty" zní:


You may not start, break and resume, or end your journey at any intermediate station except to change to/from connecting trains as shown on the ticket(s) or other valid travel itinerary.
Nesmíte začít, přerušit a obnovit nebo ukončit svou cestu na žádné mezistanici s výjimkou přestupu na/z připojovacích vlaků zapsaných na lístku nebo jiném platném cestovním plánu.

Před zakoupením musíte potvrdit, že jste si přečetli a přijímate podmínky cesty s přímým odkazem na uvedené podmínky. Nenapadá mě, co více by železnice měly udělat pro to, aby cestující pochopili, co si kupují, případně, co je na předchozím textu nepochopitelné. Pro příště to budu vědět...

Je jednání drah férové? (pomiňme na chvíli otázku toho, zda lze vůbec o férovosti mluvit v momentě, kdy není pochyb o tom, že rozhodnutí bylo zcela dobrovolné, relevantní informace jsou podány stručnou a výstižnou formou a kupující explicitně potvrdil, že si je přečetl a přijímá je). Běžný lístek, který si koupíte u okénka, stál pro danou cestu zřejmě kolem 180 liber. Takový lístek nemá podobná omezení; můžete cestu nastoupit nebo přerušit na jakémkoliv místě. Stojí o 150 liber více. Nepodezřívám onoho profesora, že by si záměrně koupil levnější lístek a chtěl použít vlastnosti dražšího, ale věcně tak učinil a těžko dráhy z něčeho vinit; pokud si vlastní chybou v restauraci koupíte a sníte nějaké výrazně dražší jídlo, těžko budete přesvědčovat majitele restaurace, že by vám neměl naúčtovat plnou cenu.

Je sama podmínka omezení nástupní a výstupní stanice férová? Proč dráhy (nebo například mnohé aerolinky) provádí podobnou cenovou politiku? Projedete-li se v Madridu metrem, zjistíte, že lístek na letiště je o 1 euro dražší než kamkoliv jinam, byť letiště není konečná. Věcně se jedná o totéž - kratší cesta je dražší než delší cesta. Že by se snad jednalo o "nefér" podmínky si u státní MHD nikdo neodváží navrhnout. Jaký je tedy důvod pro podobné nabídky?

Cenová diskriminace. Zisk železnice je dán známou rovnicí výnosy minus náklady. Náklady na jeden vlak jsou však z velké části fixní; je jedno, zda je vlak plný či prázdný, železnici to stojí stejně. Stejně tak rozdíl v počtu připojených vlaků zřejmě není příliš výrazný. Spočítat něco jako "náklad na pasažéra" je prakticky nemožné. Železnice se tak dostává do situace, kdy nemá důvod odmítat pasažéra za jakkoliv nízkou cenu - vlak stejně vypraví, náklady musí zaplatit. Je jedno, jaká je cena jednoho konkrétního lístku, důležité je, aby celkové výnosy byly vyšší než náklady. Pro železnici by bylo ideální, kdyby jí každý pasažér zaplatil tolik, kolik jí je nejvíce ochoten zaplatit. Zákazníci mají tendenci na podobné otázky odpovídat poněkud nepravdivě, a tak si dopravci vymýšlejí různé způsoby, jak dosáhnout podobného výsledku.

Představme si například trasu A-B-C-D, kde A,B a D jsou velká města a C je zastávka poměrně daleko od malé vesnice. Železnice bude moci nastavit cenu dopravy mezi A-B, A-D a B-D na poměrně vysokou úroveň - lidé to budou ochotni zaplatit. Na trase A-C si to však nemůže dovolit, lidé jedoucí do vesnice C by si při vysoké ceně raději vzali auto. Železnice tedy na trase A-C sníží cenu - každá libra přispívá k zisku. Toto udělá jen tehdy, je-li schopna zakázat těmto cestujícím vystoupit v bodě B; lidé cestující mezi A-B by totiž jinak kupovali levnější trasu A-C a železnici by výrazně klesly výnosy.

Nakonec se můžeme zamyslet co by se stalo, pokud by úřad pro ochranu spotřebitele zakázal podobné cestovní podmínky. Odpověď je, že by železnice zrušila slevu mezi stanicemi A-C, protože prodej takto zlevněných lístků by při absenci zákazu vystoupit znamenal pro železnici výraznou ztrátu. Co na první pohled vypadá jako nelogická šikana železnic je nakonec jen jeden z mnoha způsobů určování ceny. Někteří zákazníci na tom vydělají, jiní prodělají. Ale tak to na světě chodí.

Autor: Ondřej Palkovský | čtvrtek 30.9.2010 14:30 | karma článku: 17,24 | přečteno: 3302x
  • Další články autora

Ondřej Palkovský

Proč zakázat kouření v restauracích? Protože se mi to nelíbí?

Nemám rád zakouřené hospody, a tak jsem si se zájmem nedávno přečetl několik článků, jak se Češi konečně začínají stavět k zákazu kouření v restauracích čelem. Větší a větší část obyvatel se kouření v restauracích nelíbí, a proto by ho měl stát zakázat. Pak mě napadlo, že možná většina občanů nemá ráda death-metal, přesto ho zakázat nikdo nechce. A to navzdory tomu, že tam, kde se hraje, se nedá moc vydržet.

9.11.2011 v 8:30 | Karma: 37,52 | Přečteno: 5734x | Diskuse| Politika

Ondřej Palkovský

Stravenky - nekonečná sága

Administrativa, tisk, distribuce a další činnosti týkající se stravenek jsou zcela neproduktivní; jsou typickým případem daňové distorze. Zároveň jsou stravenky jsou představitelem "rozprozstřených nákladů a koncentrovaných výnosů". Dá se tedy předpokládat, že lobbing(korupce) bude v tomto případě úspěšný. Teď už jen stačí sledovat, kdo je do něj zapletený.

19.9.2011 v 8:30 | Karma: 14,59 | Přečteno: 1901x | Diskuse| Ekonomika

Ondřej Palkovský

Otázky současné ekonomiky

Při pročítání různých názorů na dnešní ekonomické problémy mě napadají různé otázky. Odpovědi neznám. Co si myslíte vy?

12.9.2011 v 8:30 | Karma: 12,40 | Přečteno: 1116x | Diskuse| Ekonomika

Ondřej Palkovský

Rychlosti se nesčítají

Nedávno jsem se v televizních zprávách od jednoho dopravního experta dozvěděl, že rychlosti se při čelním nárazu automobilů sčítají. Pokud se srazí dvě auta v rychlosti 50 km/h, je to prý, jako kdybyste ve stovce najeli do zdi. Zkusím tedy v následujících odstavcích několika různými způsoby vysvětlit, proč tomu tak není; náraz v 50 km/h do zdi je (téměř) identický nárazu v 50 km/h do stejného protijedoucího auta, které jede stejnou rychlostí.

14.6.2011 v 8:20 | Karma: 33,06 | Přečteno: 21848x | Diskuse| Věda

Ondřej Palkovský

Stravenky a omezení pracovní doby

Stravenky jsou jedním z "benefitů", za které poslední dobou odbory ohnivě bojují. Je výsledkem tohoto boje skutečný přínos pro zaměstnance nebo se jedná jen o způsob, jak si stravenkářské firmy mohou vydělat?

29.3.2011 v 8:10 | Karma: 25,10 | Přečteno: 2716x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

USA uvalily nové sankce na stovky subjektů. V Rusku, Číně i na Slovensku

2. května 2024  6:49

Spojené státy americké uvalily nové sankce na stovky osob a právnických subjektů. Souvisejí hlavně...

Zřícená dálnice v jižní Číně má již 36 obětí, další pátrání komplikuje počasí

2. května 2024  6:23

Nejméně 36 lidí zemřelo v hornaté oblasti na jihu Číny, kde se ve středu po silných deštích zřítila...

Poslanci mají jednat o změně zákoníku práce, o minimální a zaručené mzdě

2. května 2024  5:42

Poslanci by měli na mimořádné schůzi začít projednávat úpravu zvyšování minimální mzdy. Novela...

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

  • Počet článků 79
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2292x
Je obtížné najít hloupější a nebezpečnější způsob rozhodování než dát tato rozhodnutí do rukou lidem, kteří nic neplatí za to, že se zmýlí.
-- Thomas Sowell