Řízení největších dopravních podniků je v režii politických stran

Oživení zpracovalo analýzu 5 největších dopravních podniků v ČR, mezi které se řadí i Dopravní podnik města Brna, a.s. (DP Brno). Na základě provedené analýzy jsme vypracovali taktéž manuál nabízející seznam doporučených řešení pro lepší kontrolu městských společností ze strany zastupitelů i široké veřejnosti.

Hlavní neduhy jsou pro všechny dopravní podniky společné. Jedná se zejména o silný politický vliv na obsazování orgánů společnosti, minimální strategické řízení a absenci kontrolních mechanismů dopravních podniků ze strany města jako akcionáře společnosti.

Z výsledků vyšlo najevo, že členové orgánů společností jsou silně závislí na politickém cyklu a k jejich obměně dochází po každých komunálních volbách. DP Brno je zatím jedinou společností, u které již došlo po komunálních volbách v roce 2014 k personální obměně v orgánech společnosti. Zvoleni byli všichni noví členové představenstva a více než polovina členů dozorčí rady.  Fluktuace členů orgánů je přitom z hlediska kontinuity řízení společnosti nežádoucí. U všech dopravních podniků byla navíc zjištěna absence pravidel pro obsazování řídících a kontrolních orgánů společností s důrazem zejména na odbornost a kvalifikovanost kandidátů.
Za  období 2010-2014 byl u DP Brna zjištěn nejvyšší podíl zastupitelů v dozorčí radě společnosti ze sledovaných podniků.  Nepopíráme fakt, že by město mělo mít v dozorčí radě své zástupce, neboť se jedná o kontrolní orgán společnosti. Je třeba však mít vždy na zřeteli, že členové dozorčí rady by měli být vybírání z pestřejších personálních zdrojů s důrazem na odbornost kandidátů. DP Brno dopadl rovněž nejhůře, pokud se týká souběhu výkonu funkcí v orgánech dalších společností, jejichž společníkem je město Brno. V případě takovéto kumulace postů se pak logicky nabízí otázka, zda je při takovéto vytíženosti možné odpovědně své funkce vykonávat.

Oproti tomu nejlépe DP Brno dopadl společně s Dopravním podnikem Ostrava, a.s. pokud se týká možnosti vyhrazení pravomoci valné hromady (tj. rady města Brna) rozhodovat o určitých právních jednáních namísto představenstva společnosti. Vezmeme-li v potaz, že dopravní podniky nakládají s veřejnými prostředky, je žádoucí posílit pozici valné hromady, aby tato rozhodovala o nejvýznamnějších právních jednáních. Rada města Brna tak dle stanov DP Brna rozhoduje namísto představenstva společnosti v případě, že DP Brno uzavírá smlouvu o prodeji nemovitostí nad částku 10 miĺionů Kč. Rovněž případné rozhodnutí o založení dceřiné společnosti DP Brna je plně v rukou rady města Brna.

Pokud se týká analýzy postavení dozorčí rady DP Brna, tam naše zjištění již tak pozitivní nejsou. Pozice dozorčí rady je slabá. Ve stanovách společnosti zcela chybí ustanovení o potřebě předchozího souhlasu dozorčí rady ke konkretizovaným právním jednáním, jako je například uzavření smluv, jejichž plnění přesáhne určitou výši.

Připravený manuál obsahuje doporučení vycházející ze současné právní úpravy městských společností včetně právní argumentace sloužící k snazšímu prosazení kýžených změn.  Základem pro zvýšení transparentnosti městských společností je dobře informovaný zastupitel dané municipality. Mezi stěžejní doporučení pak patří změna stanov dopravních podniků, v nichž by byla explicitně stanovena povinnost představenstva a dozorčí rady podávat průběžné a tzv. ad hoc zprávy o městské společnosti orgánům města, zejména pak zastupitelstvu.

 Manuál je dostupný zde

Andrea Kohoutková, advokátka Oživení

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Jirka | pátek 27.2.2015 11:05 | karma článku: 7,73 | přečteno: 269x