Jak Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ne/chrání soutěž

Na začátku byla soutěž o veřejnou zakázku na dodání zdravotnického zařízení. Do soutěže se přihlásily jediné dvě společnosti, společnost H. a společnost M. Společnost H. je přitom jediným společníkem společnosti M. Společnosti poté předložily „vzájemně si konkurující nabídky“. Mělo to svou výhodu, společnosti byly ušetřeny nervům, kdo to tentokrát „vyhraje“. Dle Oživení ukázkový příklad zakázané dohody mezi soutěžiteli tzv. bid riggingu. Dle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále také „ÚOHS“) jednání, které je v souladu se zákonem.    

 

Co je nelegální bid rigging?

 

Jedná se o nedovolené tajné dohody - kartely mezi uchazeči o shodnou veřejnou zakázku, jejichž cílem je ovlivnění výsledku výběrového řízení. Bid rigging může mít více podob, všechny však mají společný cíl – eliminaci přirozeného konkurenčního prostředí mezi uchazeči. Nejčastěji jde tak v praxi o případy, kdy se uchazeči předem dohodnou, kdo bude vítězem zadávacího řízení, a poté mezi sebou „naoko“ soutěží.  

 

Negativní dopad bid riggingu na veřejný rozpočet je přitom velmi významný, neboť může veřejnou zakázku prodražit řádově o 10-50%. Do veřejných zakázek se přitom investuje průměrně 14,5% z HDP České republiky.

 

„Pokud soutěž neexistuje, nemůže být ani narušena“ uzavírá ÚOHS

 

Dle Oživení jsou propojené osoby, které jsou často dokonce jedinými uchazeči o veřejnou zakázku, přímo ukázkovým příkladem eliminace soutěžního prostředí. Podali jsme tak podnět na ÚOHS k přezkoumání takového jednání propojených osob z hlediska porušení zákona o ochraně hospodářské soutěže a zákona o veřejných zakázkách.

 

ÚOHS se naším podnětem zabýval. Měli jsme radost. Po dvou měsících nám zaslal šestistránkové sdělení k podnětu. Měli jsme ještě větší radost. Otevřeli jsme sdělení ÚOHS a začali číst. Naše nadšení se však začalo rychle vytrácet. Dozvěděli jsme se totiž následující: „O neexistenci svobodné hospodářské soutěže mezi propojenými osobami není pochyb. Nicméně pokud soutěž neexistuje, nemůže být ani narušena. Bid rigging je přitom v zákoně definován jako dohoda narušující soutěž. V případě propojených osob jako jediných uchazečů o veřejnou zakázku se tak o nelegální bid rigging nejedná.“ Jinými slovy: „Co neexistuje, nemůže být ani narušeno. Tudíž je jev, kdy vzájemně propojené osoby podávají „konkurující si nabídky“ do soutěže, v souladu se zákonem.“

 

Že by Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zapomněl na základní zásadu a princip, na kterém je vystavěn zákon o ochraně hospodářské soutěže, tj. ochrana hospodářské soutěže?

 

Na uvedenou problematiku jsme dále upozorňovali v lednovém čísle časopisu Veřejné zakázky v praxi, kde jsme nabízeli dvě možná řešení: přehodnocení postoje ÚOHS k dané věci, či přijetí novely zákona o veřejných zakázkách, kde by byla výslovně zakotvena povinnost zadavatele vyloučit nabídky od dodavatelů-propojených osob účastnících se shodného výběrového řízení.

 

Nakonec jsme to přece ještě jednou zkusili a požádali o stanovisko k našim argumentům ředitele odboru kartelů ÚOHS. Ten uvedl, že s námi navrhovanou případnou novelou zákona o veřejných zakázkách souhlasí, nicméně na svém dosavadním postoji ÚOHS do eventuální novely zákona setrvává. Takže takové malé Pyrrhovo vítězství nakonec.

Více si můžete přečíst zde

Andrea Kohoutková

Oživení, o.s.

andrea.kohoutkova@oziveni.cz

tel.: 774737279

 

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Jirka | pondělí 5.5.2014 14:36 | karma článku: 7,60 | přečteno: 584x