Hledá se starosta 21. století nebo úředník rekordman

Znáte starosty či zastupitele, kteří nemají na úřadech rekordmany a kteří transparentnost skutečně podporují? Potřebujeme jejich jména.

V posledních dnech totiž můžeme sledovat urputnou snahu Svazu měst a obcí ČR vsugerovat starostům (a hlavně poslancům!), že aktuální návrh zákona o zveřejňování smluv na internetu bude pro obce představovat administrativní zátěž. Nyní se Svaz nově obrací na všechny starosty Společným prohlášením nazvaným výmluvně Transparentnost ano, další byrokracii ne.

Přestože boj o argumenty už skončil, neboť byly již minimálně stokrát vyvráceny a jedná se tedy spíše o bitvu mediální, je třeba zdůraznit, že Svaz stále střílí prázdnými náboji.

V Oživení totiž moc dobře víme, jak praxe poskytování smluv funguje dnes. Pro dychtivé čtenáře nechť poslouží jako příklad kauza Středočeského kraje a požadování smlouvy na veřejnou zakázku, kdy jsme si vzájemně vyměňovali písemně a nakonec i osobně argumenty bezmála rok.

 

Poskytování smluv dnes: občan žadoní, úředník hledá, skenuje a čeká na poště

Dnes když chcete po obci smlouvu například na dodávku papíru z roku 2014, která na internetu nevisí (což je naprostá většina smluv), musíte jako občan:

  • vědět, že existuje zákon o svobodném přístupu k informacím, na jehož základě máte právo si o smlouvu zažádat (neznalost zákona neomlouvá, tak určitě…);
  • přečíst si v tomto zákoně náležitosti takové žádosti (není jich mnoho, ale jsou);
  • napsat žádost (chvíli to zabere);
  • odeslat ji obci (třeba i emailem);
  • čekat na odpověď (max. 15 dní).

 

V praxi to často vypadá tak, že se na nás obracejí občané s tím, že město kupuje pozemek a oni by rádi věděli za kolik peněz. My jim pak pomáháme sepsat žádost o smlouvu, na kterou s překvapením zjišťují, že mají nárok. To znamená vynaložení energie minimálně 2 lidí na sepsání žádosti, telefonickou a emailovou komunikaci nepočítaje. Ano, i takto může vypadat činnost protikorupční organizace ve státě, ve kterém sledujeme miliardové kauzy téměř denně, a který v žebříčcích korupce v EU obsazuje poslední místa. Bohužel. Ale zpátky k naší smlouvě na papír.

 

Po přijetí žádosti odpovědný úředník obce má ze zákona povinnost:

(předpokládejme, že chce smlouvu poskytnout a tak mu odpadá čas strávený vymýšlením důvodů, proč ji neposkytnout):

  • zaevidovat přijatou žádost a posoudit ji;
  • pokud neobsahuje povinné náležitosti, či není zřejmé, čeho se žadatel domáhá, musí ho vyzvat, aby žádost doplnil;
  • vyhledat smlouvu;

 

Varianty umístění smlouvy:             

  • šanon (pro případ, že psaní smluv na stroji hraje na dané obci stále prim);
  • elektronická databáze
  • nikde (to je problém! Elektronická verze smlouvy by se teď hodila.);
  • odeslat smlouvu (pozor! Je to žadatel, kdo určuje formát, v jakém smlouvu chce dostat).     

 

 Takže, pokud žádá žadatel smlouvu v elektronické formě, musí úředník:

  • smlouvu z šanonu naskenovat a elektronicky odeslat;
  • elektronicky uloženou smlouvu odeslat;
  • kupříkladu získat kopii smlouvy od druhé smluvní strany, naskenovat a odeslat.

 

Pokud ji chce žadatel poslat fyzicky poštou:

  • smlouvu z šanonu okopírovat a odeslat poštou;
  • elektronicky uloženou smlouvu vytisknout a odeslat poštou.
  • uveřejnit smlouvu na svých internetových stránkách (zákonná povinnost, kterou ovšem úředníci většinou ignorují).

 

Uveřejňování smluv v registru: úředník 2 minuty 20 sekund, občan 2 kliknutí

A teď si představte stejnou situaci, v případě, že by existoval centrální registr smluv:

Jako občan:

 

Jako úředník:

Vložení smlouvy do registru doprovází vyplnění jednoduchého formuláře na stránkách centrálního registru a následné odeslání prostřednictvím datové schránky.

Pusťte si instruktážní video. Ukázka je dlouhá 2 minuty 20 sekund.

 

Speciální cena pro rekordmany

Je to prosté. Argumenty Svazu měst a obcí ČR o zvýšení administrativy, kterým straší starosty obcí, jsou lživé. A mnozí ze starostů, jejichž jménem Svaz hovoří, to vědí a brzy o tom promluví nahlas v rámci iniciativy Rekonstrukce státu.

Chce-li Svaz opravdu upřímně ulevit samosprávám od přílišné byrokracie, nechť tak skutečně učiní a podpoří nástroj, který jim usnadní práci a ušetří čas občanů. Posune totiž veřejnou správu o další krůček dál od byrokracie rakousko-uherského typu k realitě současného digitalizovaného světa.

Pokud by se ovšem přece jen našel někdo, kdo zvládne dnes poskytnout smlouvu do 2 minut 20 sekund, nechť se nám určitě ozve, máme připraveny speciální ceny pro vítěze (zhruba dvě).

Patříte mezi starosty či zastupitele, kteří nedisponují na úřadech rekordmany a kteří transparentnost skutečně podporují? Ozvěte se nám se svými zkušenostmi.

 

Lenka Franková

lenka.frankova@oziveni.cz

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Jirka | čtvrtek 6.3.2014 15:22 | karma článku: 10,24 | přečteno: 419x