Několik snímků z národních parků západu USA - Fotoblog

Jak už jeden můj článek napověděl, navštívili jsme letos na podzim USA, konkrétně národní parky západní části. Pro start a zároveň cíl jsme si zvolili San Francisko. Vyrazili jsme nejdříve na prohlídku Yosemite a Sequoia parků, dále jsme pokračovali přes Death Valley na Grand Canyon a Petrified Forest. Další zastávkou byl státní park Monument Valley, následovaly národní parky Arches, Canyonlands, Bryce Canyon a Zion. Zároveň uvádím výpisky z palubního deníku, který jsem si během cesty vedla. :-)

Do Yosemite jsme přijeli odpoledne. Yosemite je jedním z nejstarších národních parků. Jsou zde k vidění strmé žulové masivy, seříznuté prehistorickým ledovcem. Nejznámější masivy jsou El Capitan (1 100 m) a Half Dome (2 695 m), kolmá stěna El Capitan přitahuje horolezce z celého světa. Bohužel počasí se začalo znatelně horšit a předpověď na další tři dny vypadala více než nepříznivě. Další den se předpověď vyplnila, z Glacier Point (jedinečná vyhlídka na údolí a vodopády) nás nakonec vyhnal déšť, mlha a blesky. Dva nejvyšší vodopády Severní Ameriky jsme nespatřili - byly ukryty za hustou mlhou.

No, začátek výletu nic moc, úchvatné výhledy jsem si prohlížela jen v průvodci.

Následující den jsme pokračovali odhodlaně na Kings Canyon a Sequoia park. Kings Canyon leží vysoko v pohoří Sierra Nevada a jedná se o oblast nedotčené přírody s rozeklanými kaňony. Počasí se lepšilo, při průjezdem Kings Canyon na nás nevěřícně dokonce vykouklo slunce, ale k večeru, při návštěvě Sequoia parku, se to "spravilo" - notně se rozpršelo. A to jsme zrovna scházeli ke stromu General Sherman, což je největší strom mezi těmito "tlusťochy" v parku. Sekvojové stromy jsou největší žijící stromy na zemi, jejich kůra dosahuje u země tloušťky až 60 cm a chrání strom před lesními požáry. Jsou staré až 3000 let a váží až 1200 tun. Stromy byly pojmenovávány podle slavných osobností, v roce 1940 byla tato tradice přerušena.

Další den vypadal velmi nadějně. A to dokonce tak, že jsme se do Sequoia parku vrátili. Chtěli jsme se trochu projít, tak jsme si dali menší trek na vyhlídku žulového monolitu - Moro Rock (2 050 m). Pozorný čtenář asi uhádne, jak to dopadlo...

Cestou z parku jsme zahlédli místního obyvatele...

Dále jsme vyrazili směr Death Valley. Trochu nás děsilo, že cestou z Bakersfieldu až k Olancha v podstatě nic moc po dálnici není, docela pustina. Další den byl již slunečný. Park je vyprahlé, suché území, v létě jsou zde teploty kolem 52°C. Jedná se o nejteplejší, nejsušší a nejníže položené místo v USA (nejvyšší naměřená teplota byla 57°C, v roce 1913). Roční množství dešťových srážek je minimální (cca 40 mm). Pouštní hory už bych nikdy nemusela vidět. Přesto se zde našlo jedno místo, které má půvab a vytváří jakýsi plastický ráz zdejší pusté krajiny...

Dále pokračujeme přes Nevadu do Arizony do parku Grand Canyon. Cestou se zastavujeme v Las Vegas, abych se v rámci casina New York, New York povozila na horské dráze. Grand Canyon není třeba moc představovat, velmi známé pohledy této oblasti asi viděl každý. Jedná se o 446 km dlouhou a až 29 km širokou propast s hloubkou 1 440 m až 1 740 m. Kaňon představuje výsledek protichůdných tektonických sil působících miliony let. Také jsme si zde přečetli příběh studentky medicíny, která neodhadla trasu a z treku se již nevrátila. Sejít na dno Grand Canyonu a opět vyjít v rámci jednoho dne může být velmi zrádné. Cesta dolů je totiž snadná, takže si mnozí neuvědomí, že cesta nahoru již není tak rychlá, a to může vést k chybnému odhadu sil a zásob vzatých na cestu. My jsme sešli jsme do poloviny Canyonu a vrátili se zpět. Zdejší skály jsou naprosto úchvatné, nesrovnatelné s drolícími se "suťáky" v Death Valley. Skály Grand Canyonu jsou neuvěřitelně staré. Základy skal tvoří vrstvy břidlic a žuly,  svrchní vrstru tvoří Kaibabský vápenec. Na stěnách kaňonu jsou rozpoznatelné čtyři geologické vrstvy usazenin. Klíčovým okamžikem byl vznik Coloradské plošiny před 65 miliony lety, přes plošinu protékala řeka Colorado. Teorií o vzniku Grand Canyonu je více a asi nemá příliš význam je zde nyní rozebírat, teorie vzniku Grand Canyonu se dají studovat například na univerzitě založené přímo za tímto účelem. Přístup do parku je ze severu i z jihu (North Rim nebo South Rim), my jsme zvolili přístup z celoročně otevřeného South Rim.

Další zastávkou byl národní park Petrified Forest plný zkamenělých stromů. Park je více vzdálen, nachází se poblíž městečka Holbrook a rozhodně stojí za to jej vidět. Pokud by Vás nenadchly zkamenělé stromy, pak určitě neskutečně vybarvené výhledy na zdejší pouštní krajinu. Zkameněliny představují mnoho prvků z ekosystému starého 225 milionů let. V parku je striktně zakázáno sbírat zkameněliny, je však možné si úlomky těchto skvostů zakoupit v turistickém obchůdku (menší úlomky se dají pořídit do 20 dolarů, krásné řezy stromů stojí kolem 100 dolarů a více). Zkamenělé stromy jsou několika typů a mají různá nádherná zbarvení.

A už míříme do Utahu. Další cesta vede přes Monument Valley (Navajo Tribal Park), což je velmi známý státní park ležící v indiánské rezervaci a jehož masivy si vybaví asi každý.

Nejvíce mírumilovně na mě zapůsobilio místo Totem Pole.

Po projížďce v Monument Valley pokračujeme dále do národního parku Arches. Tento park je z mého pohledu asi ten nejhezčí, a to především povahou skalních lososových pískovců, které mají naprosti jedinečný a fantastický povrch. Bez klouzání se vyšplháte do strmějších míst. Z parku je fascinující tzv. Křehký oblouk (Delicate Arch), který je i jeho typickým symbolem. Zajímavé je formování oblouků, kdy je nutné se v historii vrátit k pravěkému oceánu. Ten se postupně vypařil a zbyla po něm poměrně masivní vrstva soli. Působení soli pod velkým tlakem spolu s dalšími pohyby hornin, sněhové, větrné a vodní eroze vykouzlily vznik oblouku. Ten se dále v budoucnu rozpadne na úlomky podobné celému rázu krajiny.

Pochod slonů ...

Dalším navštíveným parkem byl Canyonlands. Opět je skála tvořena pískovci podobnými těm v Arches. Parkem protékají řeky Green River a Colorado, obě se na jihu parku spojí. Park není příliš přístupný pro cestování autem, k jeho poznání je nejlepší podniknout treky. Přístupy do parků jsou dva, jeden je ze severu (Island in the Sky) a z jižní části (Needles). My jsme park prohlíželil ze severní části a zvolili trek ke kráteru z místa Upheaval Dome, následně malý okruh k Mesa Arch.

Další zastávka je v nejmenším parku Utahu, v Bryce Canyon. Je to park s tisíci skalními špicemi z oranžového pískovce. Jedná se o 14 skalnatých amfiteátrů. V závislosti na denní době je možné pískovcové věže vidět v ostínech žluté, oranžové a červené. Vznik věží je způsoben erozí, vzhled skal se neustále mění. V parku jsme se vydali na okružní cestu Queens Garder Trail, která nabízí nejen krásné výhledy ze Sunset Point a Sunrise Point, ale také si je možné prohlédnout si věžičky zblízka. Další nezapomenutelné výhledy jsou z Inspiration Point a Bryce Point. Všechny důležité vyhlídky spojuje Rim Trail - stezka parkem. Park je úchvatný a mezi turisty velmi oblíbený, ale tak nějak bylo těch věžiček  pro nás až moc...

A chýlíme se k závěru našeho putování - posledním navštíveným národním parkem je Zion. Je to nejstarší národní park a jsou zde jedny z nejvyšších pískovcových skal na světě (až 1 130 m). Nejníže položené vrstry tvoří Kaibabský vápenec (v Grand Canyonu tvoří naopak svrchní vrstvy). Poslední vrstvu představují dakotské pískovce (v Bryce Canyonu tvoří nejspodnější vrstru). Vrstvy hornin vznikly prvotně z usazenin ze dna pravěkého oceánu, později byly vtlačeny do vrstev pískovců, břidlic a vápenců. Větrem naváté písečné duny se změnily v pevné pískovce. Zion je skutečně úchvatný park s mnoha krásnými treky a možností horolezeckých aktivit. Po parku se necestuje autem, ale z turistického centra návštěvníky rozvážejí autobusy po zastávkách parku. Park je také známý značným množstvím druhů zvířat a rostlin. V rámci tohoto parku jsme podnikli dvě trasy - jedna je až na samém konci parku, kdy se zajede až do skal a jde se kolem azurové průzračné řeky Virgin River (Skalní chrám Sinawava Temple). Skály se zde zvedají až do výše 760 m nad dno řeky. Tady jsem opravdu hořce zalitovala, že s sebou nemám stativ. Kolem dokola skály, světla pomálu. Druhá trasa vedla k Weeping Rock, kde je nádherný skalní oblouk, po kterém stéká voda.

Přišla se s námi rozloučit a z parku nás vyprovodit tarantule...

Autor: Miluše Ondrejátová | středa 3.11.2010 23:27 | karma článku: 21,66 | přečteno: 2312x

Miluše Ondrejátová

Pašeráckou cestou kolem Horní Blatné (Krušné hory)

Krásné počasí lákalo ven, tak jsem se vypravila na kratší výlet kolem Horní Blatné, kde poslední dobou trávíme víkendy a poznáváme okolí. Výlet jsem si naplánovala Pašeráckou stezkou a přes Potůčky zpět kolem skal Na Strašidlech.

7.5.2023 v 21:15 | Karma: 13,20 | Přečteno: 223x | Diskuse| Fotoblogy

Detaily šumavských výletů

Toulání se po Šumavě a detaily z těchto výletů - to je tématem následujícího fotoblogu. Jedná se téměř výhradně o letní květenu, jejíž focení má samé výhody - ochotně Vám zapózují, jsou trpělivé - i zítra Vás budou vyhlížet...

8.7.2017 v 22:19 | Karma: 16,91 | Přečteno: 428x | Diskuse| Fotoblogy

Výlet v okolí Lichnice

Zřícenina hradu Lichnice se nachází nad městem Třemošnice v Železných horách. Právě toto místo bylo startem i cílem pro náš cca 12 km dlouhý (nebo spíše krátký) výlet.

22.5.2017 v 22:20 | Karma: 16,93 | Přečteno: 440x | Diskuse| Fotoblogy

Podzimní detaily

Čarovný podzim. Zastavit se a vnímat barvy prozářeného listí. Každý rok, znovu a znovu, nikdy to neskončí. V závěru je k poslechu dílo francouzského skladatele Erika Satieho pro svou originální souhru basových tónů a melodie.

23.10.2015 v 0:00 | Karma: 8,92 | Přečteno: 221x | Diskuse| Fotoblogy

Malá Fatra - Jánošíkove diery - Malý Rozsutec

Prodloužený víkend nás zlákal do oblasti Malé Fatry. Naplánovali jsme si trasu z obce Terchová, výchozím i cílovým místem byl Biely potok u Hotelu Diery. Cesta vede po modré přes Jánošíkove diery, dále na sedlo Medzirozsutce. Odtud je cesta zpět po zelené na kopec Malý Rozsutec (1343) a dále sestup do Terchové.

19.11.2014 v 17:52 | Karma: 17,97 | Přečteno: 1616x | Diskuse| Fotoblogy

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  16:41

Aktualizujeme Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili, píše Denník N. K incidentu došlo v obci...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá

11. května 2024

Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...

Britská učitelka spala s žáky, s jedním otěhotněla. U soudu přiznala „chyby“

14. května 2024  20:57

O chybách a zničeném snu nyní u soudu v Manchesteru vypráví britská učitelka, kterou policie viní...

Rádio Impuls slaví 25. narozeniny maratonem rozhovorů z Národního muzea

15. května 2024

Rádio Impuls slaví čtvrtstoletí v éteru. Aktuální výsledky Radioprojektu za IV. čtvrtletí 2023 a I....

Ukrajina už nestíhá sestřelovat rakety. Rusům vychází nová taktika

Premium Zpráva, která zní jako nostalgická vzpomínka na lepší časy: v noci na úterek podniklo Rusko nálet...

Útok na Fica odsoudili Pavel, Babiš či von der Leyenová. Bůh mu žehnej, popřál Orbán

15. května 2024  15:33,  aktualizováno  16:57

Prezident Petr Pavel odsoudil útok na slovenského premiéra Roberta Fica. Předsedkyně Evropské...

Slyšel jsem volání „Postřelili Fica!“ popsal z místa slovenský novinář

15. května 2024  16:53

Slovenský novinář Hospodárských novin Juraj Bury byl na výjezdním zasedání slovenské vlády v obci...

Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA

Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...