Rowlingová i po změně pohlaví píše skvěle!

Spisovatelka která svojí kreativitou ovlivnila literární trhy (a nejen ty) posledních let, se vydává do nových dimenzí. Fenomén Harry Potter byl tak mocný, že některá nakladatelství svoji ekonomickou historii dělí na období před, během a po Harrym. Není tedy pochyb, že autorka je obdařena mimořádným talentem a jistě stojí za to si její další knihu přečíst či poslechnout. Zůstává mi tajemstvím proč si změnila nejen jméno, ale i pohlaví a detektivní příběhy píše pod mužským pseudonymem Robert Galbraith. Že by marketinkový tah? Pokud ano tak jej nechápu, protože knihy jsou v knihkupectvích prezentovány jako: “Nový detektivní román Joanne Rowlingové!”

 

Tloušťka knihy, ne příliš vhodná pro detektivní žánr mne odpudila, tak jsem se rozhodl si ji poslechnout v audio formě.

Knihy do ucha mají tu mimořádnou výhodu, že se díky novým technologiím dají “číst” při jízdě autem, vaření, žehlení, procházce či sportování.

Mají tu nevýhodu že do vašich představ vstupuje další fenomén, kterým je hlas interpreta a silně je ovlivňuje, ať už pozitivně či negativně.

Hlas herce Petra Olivy svým agresivním zabarvením zprvu rozptyluje, ale když si na něj posluchač zvykne, musí obdivovat jeho mistrovství. Změna poloh při dialozích mezi pohlavími či postavami s různou charakteristikou povahy je fenomenální. Myslím že se zcela právem řadí mezi takové mužské mistry hlasu jako byli či jsou Moravec, Hrušínský, Tříska, Lukavský, Adamíra, Jiřího Lábuse nevyjímaje. Hudební předěly, jazzově zabarvené, jsou dobře volené a dokreslují atmosféru příběhu.

Obsahově lze dílo jako celek hodnotit pozitivně i když má spoustu slabých stránek. Citáty na začátcích kapitol jako by měly jediný smysl, ukázat jak je autorka sečtělá. Poněkud zbytečné. Některé pasáže se zdají být nadbytečné a rozvláčné. Snad z přesvědčení, že hodnotná literatura musí chvílemi nudit, protože jen braky se čtou jedním dechem. Chápu že ve svém postavení se autorka nemusí řídit obvyklou radou korektorů “škrtat, škrtat, škrtat”, ale dílu by prospělo, kdyby bylo minimálně o třetinu kratší a získalo tak na tempu.

V téměř dvacetihodinové stopáži audionahrávky jsou ale tak skvělá místa, že stojí za to ta méně zábavná protrpět. Za perfektně vykreslený považuji vztah Robin se svým snoubencem, komplikující spolupráci s Cormoranem. Neustále se opakující popisování Strikeových problémů s kolenem je naopak únavné, stejně jako poněkud zmatené popisování jeho ekonomické situace. Jednou nemá na taxíka, pak si bez problémů pronajme auto a jede stovky mil si pokecat s jedním z aktérů příběhu. Rowlingová/Calbraith už asi poněkud ztrácí povědomost o ekonomických problémech prostých lidí.

Nechutná rituální vražda, jejíž důvod není vysvětlen, spolu s druhou linkou příběhu, utápějící se v úchylných popisech putování zavražděného v jeho údajném díle, jsou tak poplatné střednímu proudu současné literatury a filmu, že si posluchač říká, jestli to má Rowling/Calbraith zapotřebí.

Doměnku že vykrádá severské autory s charakteristikou hlavní postavy detektiva odmítám, protože pokud tak činí, upíná se k charakterům postav Dicka Francise. Jeho hrdinům už chyběly všechny možné končetiny a přesto to byly postavy tak sympatické, že jim čtenář držel palce se zatajeným dechem. Vykreselní Cormorana Strikea je v Hedvábníkovi poněkud vágní, tak si čtenář či posluchač nedokáže vybavit jak vlastně vypadá a ztotožnit se s ním. K tomu sedmdesátiletý hlas Petra Olivy vzbuzuje dojem, že se jedná o nerudného starce.

Přes všechna výše zmíněná negativa si dovoluji tvrdit, že potenciální kupec audio nahrávky, získá za své peníze hodnotný produkt, který jej nejen pobaví, ale i obohatí. 

Knihu lze zakoupit na: http://knihy.idnes.cz/hedvabnik-154635.html?___SID=U

Autor: oliver burian | pátek 27.3.2015 11:54 | karma článku: 9,60 | přečteno: 760x