Řiď svůj svět podle Googlu a zvítězíš!

Nedávno vyšla kniha Jak funguje Google, kde vrcholoví manažeři této veleúspěšné firmy zábavným způsobem odhalují zákulisí jejich úspěchu.

S prvními stránkami čtenář může získat pocit, že se jedná o manažerskou příručku jak úspěšně vést firmu. Když se začte hlouběji, pochopí, že pravidla která autoři zmiňují, neplatí jen pro svět vrcholného byznysu, ale jistě pomohou i každému MíČejČej (Malý Český Člověk), jak být v životě třeba jen o malinko úspěšnější, pokud ne veleúspěšný.

Knihu nemůžeme obsahově srovnávat s dílem “Steve Jobs”, které je strukturované zcela jinak a i z toho důvodu značně objemnější. Obě díla však spojují imperativy úspěšných lidí, kterými jsou kreativita a odpor k autoritám. Jinými slovy návod, že pokud chcete být úspěšní, musíte hledat nové směry a ne opakovat a adorovat zavedené.

Všichni známe ze zaměstnání i ze soukromého života, že velká část z nás se řídí tím co někdo úspěšný tvrdí že je správné a bez přemýšlení jeho rady následujeme.

Je příjemné se dočíst že to nemusí být ta správná cesta i když cest k úspěchu je mnoho. Autoři knihy nám nevnucují co si máme myslet, ale učí nás jak máme myslet. Závěrem dokonce své rady ve jménu kreativity zpochybňují, protože vědí že za pár let může být všechno jinak.

Je sympatické jak nectí názory “Hrochů” a všichni víme že mají pravdu, ale přesto v reálném světě průměrnosti Hrochy bezmezně posloucháme. Hroch (anglicky Hippo), je zkratka pro Highest-Paid Person Opinion, tedy pro názor člověka s nejvyšším platem. Google ho odmítá a vidí alternativu v meritokracii, tedy v systému kde se moc odvozuje od přínosu či kvality a ne od doby výkonu funkce, která většinou vede k vrcholné pozici a vysokému platu. Jeden by až řekl že to je utopie, ale Schmidt s Rosenbergem určitě nelžou. Důkazem asi je, že oni jsou ti praví "Hroši" a přesto tuto strategii v knize zmiňují. 

Slovanské národy mají historicky hluboko v genech zakořeněn kladný vztah k patriarchátu, kdy v čele kmene stál stařešina a co řekl platilo jako zákon.

Vím že to platí i ve většiněfirem, ale jsou i takové, kde otec zakladatel chápe že nemá patent na rozum a doba se mění. Mezi ty zcela jistě patří i Google a je to jeden z důvodů proč je tak úspěšný.

Je radostí se dočíst kacířskou myšlenku, že v dynamicky rozvíjejících se firmách mohou být i manažeři s titulem MBA brzdou pokroku. Taková nehorázná drzost, psát s despektem o výkvětu managementu! Svět se holt mění a kdo chvilku stál, už stojí opodál, (jak praví český klasik předminulého století). Sám jsem několik let MBA studoval a musím smutně uznat, že mají pravdu a svými argumenty rozmetali mé iluze.

Možná by se dalo namítnout, že to co platí v IT, nemusí platit jinde. Ale o čem je současný svět? O Informačních Technologiích a ty nám vládnou! Současně vládnou ale dávají i svobodu.  Svobodu v kreativitě, svobodu v získávání informací, možnost studovat doma v obýváku a následně se realizovat v tom co nás baví, pokud nejsme tupí mravenci.

Je fajn se dočíst že není špatně mít na pracovním stole binec, že kravata a drahý oblek nejsou známkou těch nejchytřejších, že stísněná kancelář dává kreativitě víc prostoru a zaběhlá klišé neplatí. Úhel pohledu kterým se na svět dívají tvůrci Googlu je přinejmenším obohacující pro ty, kteří jsou schopni vnímat potřebu vlastních změn v neustále se měnícím světě.

Nebojte se řídit svůj svět podle toho jak to teď dělá Google! Aspoň chvilku, než někdo vymyslí ještě něco lepšího. Třeba to budete zrovna vy a tato kniha vám k tomu pomůže!

Víte co je nejlepší? Máte možnost si ji koupit v klasickém papírovém provedení a díky vizionářskému přístupu nakladatelství Jota i v e-podobě, jako jsem to udělal já.

A pokud si nejste jisti jestli ji chcete, můžete si zdarma stáhnout ukázku.

No řekněte sami, není to boží!?

 

http://www.palmknihy.cz/jak-funguje-google-160208.html?___SID=U

 

 

 

Autor: oliver burian | středa 15.7.2015 15:00 | karma článku: 8,46 | přečteno: 402x