Je nebo není šikana nutné zlo?

V bučovické základce zesměšňovala jakási primitivní úča některé děti, kterým se potřebovala za cosi pomstít.

V každém oboru se vyskytují vynikající, průměrní i mizerní odborníci a v ideálním stavu obor táhnou ti vynikající, průměrní se od nich učí a mizerní se snaží být neviditelní. Jenže ideální stav se koná výjimečně a v případě bučovické ZŠ převládl opak, tj. ředitel, dokonce i starosta obce podporovali mizernou kantorku, která svým jednáním podněcovala dle článku http://zpravy.idnes.cz/sikana-podporena-ucitelkou-bucovice-vyskov-fzt-/domaci.aspx?c=A170401_2316397_domaci_jw žáky k šikaně. Je důležité, že někdo soudný (zde rodič) šikanu rozpoznal a razantně se obrátil na příslušné instance, takže došlo k nápravě, neboť rezignoval ředitel i starosta, nenapsali nám však, co bude s příslušnou soudružkou.

Z diskuse k článku vyplývá, že mnoho lidí se domnívá, že šikana byla, je a bude nutným zlem a šikanovaný se s ní vypořádá nejlépe pěstmi.

Myslím, že je potřebné zamyslet se jak nad šikanujícím, tak nad šikanovaným.

Šikanující je ten, kdo chce bezpracně vyniknout, přitáhnout přízeň davu a v této přízni se ukájet. Podstatná je ta bezpracnost, tj. žádné úsilí dokázat, jak jsem v něčem dobrý, nýbrž někoho slabého napadnout a vydobývat si prestiž jeho ponižováním. Bohužel, lidská mysl je snadno manipulovatelná, takže k šikaně se přidávají i mírnější povahy a ti bázlivější mlčí.

Šikanovaný je ten, kdo se do příslušné společnosti dostane s nějakou slabinou, což může být například přestup z jiné školy do zformovaného kolektivu, fyzický hendikep, povahová nestabilita, resp. cokoliv jiného, co je snadno napadnutelné. Šikanovaným se však nestane osobnost, tj. žák, který zná svou cenu, byť s jakýmkoliv hendikepem, od kterého se pokus o šikanu odrazí.

Dle mého soudu by proto měli rodiče a všichni vychovatelé podporovat v dětech sebevědomí, protože pak se jich případný pokus o šikanu nedotkne. Zároveň se děti mají přiměřeně dostávat do konfliktů, protože jen jejich překonáváním potřebné sebevědomí získají. Zvláštní péči je však potřeba věnovat dětem ze sociálně slabých vrstev, kde se přežívá a nějaké pocitové záležitosti rodiče neumí nejen řešit, ale ani rozpoznat a šikana se v převážné většině týká právě jich. My všichni bychom se pak měli zdokonalovat v odolnosti vůči manipulacím, protože pak budeme umět nejlépe pomáhat těm, co se k sebevědomí propracovávají.

Už jsem kdysi psala o šmejdech, že by měli být vystavováni na pranýři. Tu bučovickou učitelku by tam měli šoupnout též pro výstrahu všem, kdo svoje nedostatky skrývají za ponižováním druhých.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Olga Pavlíková | neděle 2.4.2017 17:12 | karma článku: 16,66 | přečteno: 585x