- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Stále se podivuji, jak jsou slyšet jen odpůrci tohoto rozhodnutí, nikdo se této jediné schůdné varianty nezastal. Přestože byla původní varianta prodloužena z 30 km na 35, je stále kratší proti superseverní o 10 km a proti jižní dokonce o 20 km. Různí ekologisté tvrdí, že žádnému řidiči nebude vadit najet si při cestě z Turnova do Jičína místo původních třiceti kilometrů 54 kilometrů. Copak příroda v jižní a v severní části Českého ráje je méněhodnotná, nebo dokonce méně hezká a zajímavá. V podstatě ani nejde o to, která část naší vlasti je vhodnější pro bagry, důležitější jsou skutečné ekologické vlivy na obyvatele a přírodu zasaženého prostředí. Často touto trasou projíždím a již dnes vím, že postavením jižního obchvatu se těžko řidiči rozhodnou jezdit skoro dvakrát delší cestou z Turnova do Jičína, všichni pojedou původní trasou, kde se dnes po celou dobu jízdy skoro nevyplatí zrychlovat z padesátky na devadesátku. Dnešní auta jsou stavěna na nejmenší spotřebu pohonných hmot při asi 80-90 kilometrové rychlosti. Tuto skutečnost si zřejmě uvědomili například v Amsterdamu, Bruselu, Paříži i v Londýně a nechávají projíždět auta těmito optimálními rychlostmi středem města po čtyřproudých komunikacích vedených podzemím, pouze při odbočování vyvedou padesátkou auta na povrch měst. Toto řešení zrychluje dopravu ve velkých městech a zároveň snižuje emise.
Dvakrát dražší než obě dvě konkurenční varianty je výstavba superseverní trasy, vede složitějším terénem, je delší o 10 km a určitě jízda do kopců povede navíc také k větší spotřebě pohonných hmot.
Měli bychom si uvědomit, že se na jedné straně pomlouvají zelení a ekologisté a na druhé straně se kritizují bezcitní vládci a stavbaři. Všem je dovoleno mluvit nahlas, ale na skutečné potřeby lidí se poněkud zapomíná. Jistá je ta skutečnost, že vládě se musí toto hašteření líbit, mají v rukách výmluvy a nemusejí přiznat, že se u nás staví draze a na potřebnou výstavbu nejsou peníze. Představme si, že by nebylo obstrukcí ve schvalování dálnic, jak by se jim vysvětlovalo upřednostňování jedné stavby před druhou?
Další články autora |