- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Při pročítání článku zmíněného v popisu mě popadalo zoufalství a po přečtení celého článku jsem byl vyždímán - psychicky... Ihned mě napadlo reagovat do diskuze, ale jelikož jsem toho na srdci kromě šelesti měl více, vznikne z toho krátký text. Pro lepší pochopení textu je lepší znát obsah tohoto příspěvku: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/stat-nepodporuje-nadane-deti-inkluze-skola-inteligence-vysoke-iq.A190518_155312_domaci_fort
Na úvod bych rád uvedl, že jsme si prošli celým procesem a od září budeme mít syna v první třídě, proto jsem z článku zhrozen, protože z něj vyplývá, že nikdo nikomu nepomůže - anebo ne tak jak si přejí rodiče. Další důležitou premisou je, že každý rodič si myslí, že jeho dítě je to nejlepší, nejchytřejší a nejrychlejší (dobře, i zde se najdou výjimky, které jsou nohama na zemi). Většina dětí, kteří dnes i díky moderním technologiím jdou do první třídy, tak už umí základy všeho - písmena, čísla. A zde přichází na řadu srovnání, jestli je dítě "jen" šikovné - případně má ambiciózní rodiče, kteří se snaží už od útlého věku dát dítěti vzdělání či jestli se opravdu jedná o nadané dítě. Na toto se specializují jednak Pedagogicko psychologické poradny tak i různé odborné skupiny např. Centrum nadání o.p.s. pana Fořťíka, kterou jsme navštěvovali my (některé další skupiny zde https://deti.mensa.cz/index.php?pg=partnerske-organizace&cid=5 ).
Nyní konkrétně k návštěvám v Centru nadání - zde probíhá vyšetření/diagnostika dle věku dítěte. Vyšetření vede zkušená psycholožka, která si nejdřív promluví s rodiči, aby zjistila s čím přicházejí, jaké panují vztahy apod. Následně si dá pohovor s dítětem a jdou na testy. Výsledky se promítnou do tabulky na Mírný podprůměr, průměr, mírný nadprůměr, vyšší nadprůměr a velmi vysoký nadprůměr - Rozumové nadání. A zde je právě alfa a omega podpory v rámci inkluze. Aby byly dány vyšší částky financí na podporu dítěte ve školním zařízení, tak je zapotřebí, aby se nacházel ve dvou nejvyšších sekcích.
Vyšší nadprůměr se vyskytuje u cca 13,59% lidské populace a podpora je zde spíše materiální - škola má možnost nákupu speciálních pomůcek. Ano, v tomto případě je zapotřebí, aby škola - učitel byl vstřícný a ochotný. Ale jako je tomu ve všech případech - nejdůležitější je postoj a přístup rodičů. Učitel není ten, kdo zastává funkci výchovnou, on má na starost funkci vzdělávací a to bohužel ve v nehomogenní skupině, kde musí sladit nejhorší a nejlepší žáky. Neházejme tedy vše jen na učitele, oni mají také své noty / osnovy. Ve většině případů se zde dává Individuální vzdělávací plán.
Velmi vysoký nadprůměr se vyskytuje u cca 2,27% lidské populace a zde již je krom materiální podpory i možná podpora lidských zdrojů - asistenta. Individuální vzdělávací plán je v tomto případě automatický a vždy už jen záleží na domluvě Pedagogicko psychologické poradny a školy.
Suma sumárum - oproti článku, na který reaguji. mám zcela jiný pocit. Myslím si, že je zde podpora opravdu mimořádně nadaných, nikoli však těch, o kterých si to jen myslí rodiče. Kolik z těch, co "křičí", že neexistuje podpora pro jejich dítě byli v poradně na vyšetření a mají opravdu nadané dítě? Anebo by se mělo dát každému dítěti, které je jen trochu šikovné a napřed samostatný pedagog? Dle mého ne, jen ho více zaměstnat, dát mu práci na víc a pracovat s ním poté i doma.
Ještě pár vět k inkluzi jako takové - dnes má o mnoho procent víc dětí nálepku dyslektit, dysgrafik apod. Jelikož těchto "zpomalovačů" výuky je větší množství a jsou víc vidět, tak jde větší podpora na to dorovnat je na průměr, aby neomezovali ostatní. Pokud ale nebudeme mít neomezené rozpočty, tak to nikdy nevyřešíme ku prospěchu všech.
Další články autora |
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!