Inkluze obráceně

Text reaguje na "Stát nepodporuje mimořádně nadané děti. Z peněz na inkluzi dostaly zlomek" Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/stat-nepodporuje-nadane-deti-inkluze-skola-inteligence-vysoke-iq.A190518_155312_domaci_fort 

Při pročítání článku zmíněného v popisu mě popadalo zoufalství a po přečtení celého článku jsem byl vyždímán - psychicky... Ihned mě napadlo reagovat do diskuze, ale jelikož jsem toho na srdci kromě šelesti měl více, vznikne z toho krátký text. Pro lepší pochopení textu je lepší znát obsah tohoto příspěvku: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/stat-nepodporuje-nadane-deti-inkluze-skola-inteligence-vysoke-iq.A190518_155312_domaci_fort

 

Na úvod bych rád uvedl, že jsme si prošli celým procesem a od září budeme mít syna v první třídě, proto jsem z článku zhrozen, protože z něj vyplývá, že nikdo nikomu nepomůže - anebo ne tak jak si přejí rodiče. Další důležitou premisou je, že každý rodič si myslí, že jeho dítě je to nejlepší, nejchytřejší a nejrychlejší (dobře, i zde se najdou výjimky, které jsou nohama na zemi). Většina dětí, kteří dnes i díky moderním technologiím jdou do první třídy, tak už umí základy všeho - písmena, čísla. A zde přichází na řadu srovnání, jestli je dítě "jen" šikovné - případně má ambiciózní rodiče, kteří se snaží už od útlého věku dát dítěti vzdělání či jestli se opravdu jedná o nadané dítě. Na toto se specializují jednak Pedagogicko psychologické poradny tak i různé odborné skupiny např. Centrum nadání o.p.s. pana Fořťíka, kterou jsme navštěvovali my (některé další skupiny zde https://deti.mensa.cz/index.php?pg=partnerske-organizace&cid=5 ). 

Nyní konkrétně k návštěvám v Centru nadání - zde probíhá vyšetření/diagnostika dle věku dítěte. Vyšetření vede zkušená psycholožka, která si nejdřív promluví s rodiči, aby zjistila s čím přicházejí, jaké panují vztahy apod. Následně si dá pohovor s dítětem a jdou na testy. Výsledky se promítnou do tabulky na Mírný podprůměr, průměr, mírný nadprůměr, vyšší nadprůměr a velmi vysoký nadprůměr - Rozumové nadání. A zde je právě alfa a omega podpory v rámci inkluze. Aby byly dány vyšší částky financí na podporu dítěte ve školním zařízení, tak je zapotřebí, aby se nacházel ve dvou nejvyšších sekcích.

Vyšší nadprůměr se vyskytuje u cca 13,59% lidské populace a podpora je zde spíše materiální - škola má možnost nákupu speciálních pomůcek. Ano, v tomto případě je zapotřebí, aby škola - učitel byl vstřícný a ochotný. Ale jako je tomu ve všech případech - nejdůležitější je postoj a přístup rodičů. Učitel není ten, kdo zastává funkci výchovnou, on má na starost funkci vzdělávací a to bohužel ve v nehomogenní skupině, kde musí sladit nejhorší a nejlepší žáky. Neházejme tedy vše jen na učitele, oni mají také své noty / osnovy. Ve většině případů se zde dává Individuální vzdělávací plán.

Velmi vysoký nadprůměr se vyskytuje u cca 2,27% lidské populace a zde již je krom materiální podpory i možná podpora lidských zdrojů - asistenta. Individuální vzdělávací plán je v tomto případě automatický a vždy už jen záleží na domluvě Pedagogicko psychologické poradny a školy. 

Suma sumárum - oproti článku, na který reaguji. mám zcela jiný pocit. Myslím si, že je zde podpora opravdu mimořádně nadaných, nikoli však těch, o kterých si to jen myslí rodiče. Kolik z těch, co "křičí", že neexistuje podpora pro jejich dítě byli v poradně na vyšetření a mají opravdu nadané dítě? Anebo by se mělo dát každému dítěti, které je jen trochu šikovné a napřed samostatný pedagog? Dle mého ne, jen ho více zaměstnat, dát mu práci na víc a pracovat s ním poté i doma.

Ještě pár vět k inkluzi jako takové - dnes má o mnoho procent víc dětí nálepku dyslektit, dysgrafik apod. Jelikož těchto "zpomalovačů" výuky je větší množství a jsou víc vidět, tak jde větší podpora na to dorovnat je na průměr, aby neomezovali ostatní. Pokud ale nebudeme mít neomezené rozpočty, tak to nikdy nevyřešíme ku prospěchu všech. 

Autor: Michal Okrouhlík | pondělí 20.5.2019 9:18 | karma článku: 12,50 | přečteno: 729x