Snaží se pan ministr Plaga o reformování nebo naopak deformování českého školství?
Již pozítří začne nový školní rok, který nepochybně bude pro žáky a jejich učitele velmi náročný. Považuji totiž za dosti pravděpodobné, že řadu škol či mnoho jejich tříd čeká během něho osud nucené karantény, nelze ani dopředu vyloučit, že v případě opětovného rozšíření pandemie Covid-19 znovu dojde na určitou dobu k plošnému uzavření všech škol v České republice, případně v nejvíce ohrožených regionech. V takovém případě by místo pravidelné docházky do školy čekala žáky a studenty výuka na dálku, kterou si spolu se svými učiteli již odzkoušeli během jarních měsíců letošního roku. Což je samozřejmě určitá výhoda.
Další pozitivní věcí v tomto směru je, že se ministerstvo školství rozhodlo uzákonit, že distanční výuka je v případě nuceného uzavření vzdělávacích zařízení pro žáky základních a středních škol povinná. Z vlastní zkušenosti totiž vím, že když tomu tak letos na jaře nebylo, našli se takoví, kteří toho zneužívali. Není totiž pravdou (jak by se dle zpráv z některých médií mohlo zdát), že se do výuky nezapojovali pouze ti, kteří doma neměli potřebné technické vybavení – tj. počítač či tablet s připojením k internetu. Byť většina žáků měla k distanční výuce pozitivní přístup (aspoň tedy na škole, kde učím), našli se i takoví, kteří si ne úplně šťastně formulovaný metodický pokyn ministerstva školství vyložili tak, že pokud v daném předmětu prospěli v prvním pololetí, tak jim reálně nehrozí, že by mohli být nehodnoceni či hodnoceni pětkou, i když budou výuku na dálku zcela ignorovat.
Proto je dobře, že se vláda z této zkušenosti poučila a za uzákonění povinnosti účastnit se distanční výuky patří ministru Plagovi pochvala. Jak to však u pana ministra docela často bývá, i tentokrát ukázal, že dokáže pozitivní věc velmi rychle vyvážit nějakým negativním krokem. A v tomto případě šlo o krok, rovněž související s výukou na dálku. Jak jsem si totiž nedávno přečetl zde na iDNES, pan ministr vážně koketuje s myšlenkou, že by se distanční výuka zavedla jako součást běžného vzdělávání. Tedy, že by se žáci některé předměty nemuseli učit přímo ve škole, ale byli by vyučováni online přes internet i v době, kdy by žádná pandemie nebyla.
Jistě se najdou zastánci takového nápadu, kteří budou tvrdit, že jde o moderní přístup ke vzdělávání, hodný 21. století, či podobné nesmysly. Ne - byť se nám někteří „mediální vzdělávací odborníci“ snaží tvrdit, že při online výuce se toho mnozí žáci naučili více než při klasickém chození do školy, dle zkušeností nejenom mých, ale i řady kolegů z jiných škol, se kterými jsem o tom měl možnost mluvit, je realita jiná. A například i předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií a ředitelka pražského Gymnázia Nad Štolou Renata Schejbalová na tohle téma říká: „Distanční vzdělávání považuji za krajní možnost. Není to stejné, jako když jste s žáky ve třídě nebo na nějaké osobní konzultaci. Jde o ten sociální kontakt. Nevidíte ty reakce. Když jasně vidíte ve třídě, že někdo nechápe, vysvětlíte to znova. Při online výuce tohle moc nejde.“
Za úlet číslo dvě, který se nedávno v hlavě ministra Roberta Plagy zrodil, považuji jeho návrh, aby se testy, které maturanti skládají v rámci státní části maturity, neznámkovaly, ale studenti z nich byli hodnoceni jen stupni „uspěl“ či „neuspěl“ (viz odkaz zde). Ani zde nepochybuji, že se najde řada těch, kteří budou panu ministrovi za tenhle nápad tleskat. Zvlášť, když maturitní testy z dílny společnosti Cermat jsou prakticky pravidelně terčem velké mediální kritiky (byť ne vždy oprávněně) již od roku 2011, kdy byla u nás státní maturita poprvé spuštěna.
Je zcela jistě legitimní diskutovat o tom, zda jsou maturitní testy moc těžké nebo naopak moc jednoduché, zda by úlohy v některých předmětech neměly být více orientované na reálnou praxi atd. Ale je moudré nechat známky na maturitním vysvědčení ve všech předmětech jen čistě v režii jednotlivých škol? Budou pak vysoké školy (tedy vyjma těch, které berou prakticky každého, kdo odmaturuje) mít jistotu, že například jedničkář z angličtiny z jedné školy má opravdu lepší znalosti než dvojkař či trojkař z druhé školy? A jakou váhu pak může mít například pro technické vysoké školy to, že uchazeč o studium složil maturitu z matematiky, když se z jeho maturitního vysvědčení dozví pouze to, že z ní „uspěl“? (Maturitní zkouška z matematiky totiž na rozdíl od češtiny či cizího jazyka vyjma didaktického testu žádné další části nemá.)
Pokud někdo namítá, že vysoké školy si znalosti z toho či onoho předmětu sami ověří u přijímacích zkoušek: při přijímacím řízení se ovšem často dávají body i za známky u maturity, někde je uchazečům přijímací zkouška odpuštěna právě díky dobrým známkám na maturitním vysvědčení, někde je dokonce na základě známek ze střední školy studentům v prvním ročníku vysoké školy přiznáváno prospěchové stipendium.
Jako učitel s více než pětadvacetiletou praxí pevně věřím, že ani jeden ze dvou zmíněných návrhů pana ministra Plagy nakonec schválen nebude. I když je totiž české školství již spoustu let kritizováno a je voláno po reformách, které mají jeho úroveň zlepšit, v tomhle případě by nejenom dle mého názoru nešlo o jeho reformování, ale naopak deformování.
Josef Nožička
Když Markéta Pekarová Adamová rychleji mluví než myslí
Pokud by předsedkyně Poslanecké sněmovny pronášela své neuvážené výroky jen u nás doma, nebyla by to až tak velká tragédie...
Josef Nožička
Koaliční spor o zbytečného koordinátora na zbytečném ministerstvu je úspěšně zažehnán
Byl opravdu spor o ministerského koordinátora pro euro tím největším problémem, který měla současná vládní koalice v uplynulých dvou letech řešit?
Josef Nožička
Ústavní soudci čelí výhrůžkám a dle očekávání za to mohou Babiš se Schillerovou
Šéfredaktorka Forum 24 Johana Hovorková obviňuje Andreje Babiše a Alenu Schillerovou z toho, že záměrně vyvolali nenávistnou kampaň vůči Ústavnímu soudu.
Josef Nožička
Hurá, už to běží!
Problém se spuštěním systému elektronických přihlášek ukazuje, že v řadě věcí, které nynější vládní koalice kritizovala v době, kdy její politici byli v opozici, není nikterak lepší ani ona sama.
Josef Nožička
Opakované znásilňování není dle českých soudů tak hrozné jako pěstování konopí
Případ nezletilé dívky, kterou opakovaně znásilňoval její otčím, stále budí velkou mediální pozornost. A není se vůbec čemu divit.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
Jestli Rusko prolomí frontu, můžeme na Ukrajinu vyslat vojáky, zopakoval Macron
Francouzský prezident Emmanuel Macron opět připustil možnost vyslání západních pozemních jednotek...
Bezpečnostní úřad má nového šéfa. Čuřín chce víc digitalizace a méně prověrek
V Národním bezpečnostním úřadu (NBÚ) je podle nového šéfa Jana Čuřína prostor pro digitalizaci a...
POLITICKÝ DIÁŘ: O falešné hře Evropana Fialy a štoku navíc
Premium O tom, jak se za deset let změnil názor Petra Fialy na Evropskou unii či o debatě k důchodové...
Protesty studentů eskalovaly i v Kalifornii, policie ničí barikády a zatýká
Na Kalifornské univerzitě v Los Angeles (UCLA) se v noci na středu střetli proizraelští a...
Učitel/ka MŠ pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami
Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Praha
- Počet článků 1585
- Celková karma 39,46
- Průměrná čtenost 3236x