- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Dnes jsem si přečetl článek na webu blesk.cz, který srovnává ceny potravin u nás a v Německu. Paní z Plzně popisuje, jak jezdí jednou měsíčně nakupovat do města Schwandorf, které je od ní vzdáleno 130 km. Jezdí pravidelně se svou kamarádkou a koupí si na celý měsíc potraviny s úsporou cca 3000 Kč. Náklady na cestu tam a zpět jsou v řádech stokorun. Vychází to asi na 200 Kč na osobu.
Já jsem zašel ale trošku dále. Spočítal jsem si, zda se taková cesta vyplatí i lidem z Prahy, ze které to do Schwandorfu je cca 225 km. Počítal jsem se záměrně vyšší spotřebou 8 l / 100 km a cenou benzínu na úrovni 35 Kč / l. Při vzdálenosti 450 km vychází náklady na cestu jednotlivce na 1260 Kč. Pro dva lidi je to ale již 630 Kč, pro tři dokonce 420 Kč. A to prosím nepočítám s možností nákupu kvalitnějšího a levnějšího paliva v Německu či úspornější jízdou.
Takovou situaci máme dnes, kdy daň z přidané hodnoty v Německu je 7% a u nás v ČR 10%. Schválená daňová „reforma“ současné vlády počítá s tzv. sjednocením DPH. O co jde? Současná sazba se bude zvyšovat nejprve na 14%, poté na 17% a ve hře je stále možnost sjednocení na 19%. Jenom pro připomenutí byl původní návrh na 20%.
Z textu jasně plyne výhodnost nákupů v Německu dokonce i pro občany, kteří nebydlí v blízkosti hranic. Může se tedy stát, že ač se zvýší sazba DPH, vybere se stejný objem peněz, možná dokonce i menší a doplatí na to lidé, kteří možnost dojet si nakoupit do Německa nemají.
Počítá někdo z odborníků na MF i s možným propadem příjmů státu?
Další články autora |
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!