(Babiš) pod hladinou sítě…

Sociální sítě, respektive jejich dovedné a razantní využití politickými marketéry a těmi, co chtěli do výsledku promluvit, ovlivňují – někdy i zásadně – výsledky voleb. 

K radosti těch, co vyhrají, k obavě těch, co si dovedou představit, co by mohlo být dál.

Pro Facebook a jiné to je zdroj peněz, ale i obavy, že tento způsob „vydělávání peněz“ nevypadá dobře. Proto byl Facebook ochotný uzavřít s Evropskou komisí dohodu o zvýšení transparence politického marketingu, která již ovlivňuje tyto volby.

Znal jsem to toliko teoreticky, ale náhoda chtěla tomu, že jsem si přínosy této dohody vyzkoušel v praxi.

Když se mi včera na mém FB objevil post s fotkou premiéra a úvodním textem:

„Volám všechny důchodce v České republice! Jo, tady Babiš. Jsem jeden z vás, ale to už přece víte. Tak snad si můžem teď říct něco jen tady mezi sebou….”

… měl jsem za to, že jde o další z recesí. V další části sáhodlouhého postu jsem se dozvěděl, že pan premiér díky zvýšení důchodů udělal pro důchodce skvělou věc, a teď je volá, aby mu pomohli “vyčistit” parlament, ten v Bruselu. Důvodů, proč “volební číslo 30, žádné jiné”, je v postu plno, jako obvykle včetně spousty polopravd.

Ale o tom nepíši, i když slovo “vyčistit” mne poněkud vystrašilo. Chtěl jsem postem “pobavit kolegy”, ale najednou nebyl k nalezení. A už jsem začal přemýšlet o tom, zda žiji fakt v reálném světě, neb na FB hnutí ANO byla k nalezení jen “umírněná”, i když stále “čistící” varianta postu.

Po chvíli hledání se ukázalo, že já v realitě žiji. Ale narazil jsem na realitu dnešního politického marketingu. Zmíněný post je totiž součástí něčeho, co se někdy označuje za “dark post”, tedy „temný post“. Je to post, který za úplatu pošle Facebook jen určené skupině čtenářů, zatímco ostatní jej nevidí a ani ho (přinejmenším) snadno nedohledají.

Využití je jasné a možná i nebezpečné. Umožňuje to psát sdělení (zde výzvu k “vyčistění parlamentu” výměnou za “dva nákupy měsíčně navíc”), která dorazí jen k určitým příjemcům, zatímco další ho neuvidí. Ale zato k těmto uživatelům FB může směřovat post zcela jiný s obsahem, který dokonce může být v rozporu se sdělením pro první skupinu...

Pokud neudělá marketér politické strany při zadání chybu, a něco u FB se nepokazí (jako když tento post na chvíli byl na mé stránce, byť podle věkového cílení byl „mimo mne“), nemusí se to drtivá většina lidí dozvědět (leda, že někdo z cílených se bude po věci pídit nebo zašle post do “jiné skupiny”).

Bohužel, pro pana Babiše (či spíše pana Prchala, který je zřejmě strůjcem kampaně), pravidla transparence umožňují kompetentnímu uživateli FB dohledat všechny posty, které každý politický subjekt sponzoruje. A tam vedle leží jak “všeobecný čistící post”, tak i verze “mezi námi důchodci”, kterou hnutí ANO tlačí do facebooku desítkami tisíc reklamních korun a která neměla být pro další skupiny vidět (o čemž pan premiér v postu vlastně píše).

P.S. K mému potěšení, zatímco dopisuji tento blog, redaktoři Seznam zprávy o části této pozoruhodné historky napsali...  

Autor: Luděk Niedermayer | čtvrtek 23.5.2019 15:35 | karma článku: 25,98 | přečteno: 1019x