- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
http://mrkameika.blogspot.cz
Začněme tím nejdůležitějším, implementací přímé demokracie na celostátní vrcholné úrovni. Základem je opět iniciativa a referendum a to zejména při změnách ústavy, ale i další legislativy. Zároveň v souladu s názorem odborné veřejnosti nedojde k futuristickému kompletnímu nahrazení demokracie zastupitelské, ale k její podstatné redukci, reformaci a doplnění.
Před návrhem jednotlivých prvků přímé demokracie bych navrhl formu technického provedení hlasování. Veškeré hlasování bude probíhat technikou internetového hlasování. Každý občan bude vybaven elektronickým občanským průkazem (e-ID) ve formě čipové karty (smart card) a na čipu bude mít uložen digitální certifikát s příslušnými klíči. Při samotném hlasování zasune svůj průkaz do čtečky čipových karet připojené k počítači, připojí se na hlasovací stránku (server provozovaný např. ministerstvem vnitra) a po autentizaci (může být například požadováno zadání PINu) bude mít možnost zvolit typ hlasování a kliknout na svoji volbu. Po odvolení obdrží potvrzení, kde bude vygenerován speciální unikátní kód (UID) každého hlasování a jeho volba. Volič si bude moci po skončení hlasování prověřit započtení hlasu na seznamu, který bude následně zveřejněn na volebním serveru a bude obsahovat výše zmíněný anonymní kód a započtený hlas. Tento systém bude využíván pro hlasování nejen na celostátní úrovni, ale zpřístupněn i na úrovních krajských a obecních. Obdobný systém bude též využíván pro iniciativní a petiční činnost, vložit petici bude možné po nasbírání určitého minimálního počtu hlasů, aby byla zajištěna ochrana proti zneužívání a nepřehlednosti. Obecně řečeno, návrh celého systému musí dbát na ergonomii a přehlednost, nepřehledné hlasovací rozhraní může vést k neochotě lidí vůbec hlasovat.
Znevýhodnění občané (invalidé, v domově důchodců, sociálně slabí bez internetu či počítače) budou mít k dispozici volební terminály (kiosky či počítače s možností internetové volby) na každém obecním úřadě či ve veřejných institucích jako jsou knihovny, vybrané úřady, domovy důchodců, školy apod. Sociální pracovníci budou mít k dispozici přenosné volební počítače pro osoby bez možností pohybu.
Navrhuji tedy zavést následující prvky přímé demokracie (návrhy k diskuzi):
Každý návrh bude na hlasovacím serveru zveřejněn po určitou dobu (např. 30 dní) a tak bude mít každý občan dostatek času podílet se na přímé demokracii, i pokud navštíví volební stránky např. jen jednou týdně.
Implementace přímé demokracie v České republice na obecní a krajské úrovni je mnohem jednodušší než na úrovni celostátní. Pokud se podíváme na systém fungování obecních zastupitelstev, je možné je již dnes za určitých podmínek téměř úplně nahradit demokracií přímou.
Zde jsou mé návrhy pro obce a kraje:
Součástí pravidel musí být samozřejmě funkční právní stát umožňující sporné případy rychle posoudit soudem. S legislativou přijatou referendem by se mělo zacházet stejně jako s legislativou přijatou současným procesem, tedy musí existovat možnost pro osoby dotčené obrátit se na soud k prověření, zda zásah do jejich práv nepřekračuje určitou mez.
Výše zmíněné návrhy je nutno považovat za maximalistické, byť stoupenci radikálních forem přímé demokracie mohou mít námitky, že je zde částečně, byť v omezené podobě ponechána jakási forma demokracie zastupitelské. Domnívám se ale, že pro současný stupeň historických zkušeností, zejména v prostoru naší České republiky, je i sada výše zmíněných návrhů poměrně radikální.
Teoretický návrh prvků přímé demokracie je věc jedna, jejich praktické zakomponování do českého právního řádu věc druhá. Jak dále postupovat?
V první řadě by výše zmíněné návrhy měly být předloženy široké diskuzi a následně v akceptovatelné formě upraveny do parafovaného znění. Pak jsou v zásadě možné dva způsoby přijetí přímé demokracie:
Jakákoliv politická síla, podporující přímou demokracii, bude muset minimálně v České republice počítat s aplikováním pouze bodu 2. Tedy půjde o náročný a zdlouhavý proces hledání koncensu a přijímání jednoho zákona postupně za druhým.
Jako klíčový a první krok považuji přijmutí ústavního zákona upravující konání celostátního závazného referenda v životaschopné podobě. Zejména proces vlastní iniciativy vedoucí k vyhlášení tohoto referenda je klíčový – referendum vypsané či schválené zákonodárným sborem nepovažuji za implementaci přímé demokracie, ale pouze za určitý pokus o populistický plebiscit. Praktické zkušenosti z pořádání těchto závazných referend a iniciativ budou pak milníkem k rozšiřování přímé demokracie v dalších oblastech.
Zejména na lokální a obecní úrovni je možné postoupit s referendem možná i dříve než s tím celostátním. Nemusely by být takové obavy z novelizací příslušných zákonů směrem k snižování požadovaných kvót pro závaznost či vyhlášení obecních či krajských referend. Rozšíření možností o čem hlasovat, je další krok pozitivním směr.
Důležitým krokem bude připravit infrastrukturu státní správy k realizaci internetových voleb. Estonsko může jít příkladem, byť vláda ČR propásla možnost plošného zavedení elektronických občanských průkazů. V původním návrhu zákona o občanských průkazech bylo zakotveno vydávání pouze průkazu s čipem, tedy průkazu potencionálně vhodného pro implementaci internetového hlasování po vzoru Estonska. I přes odpor odborníků bylo ale ve finální verzi zákona stanoveno, že z úsporných důvodů se budou vydávat od 1. 1. 2012 verze občanských průkazů dvě. Jedna verze bez čipu (jen plastová kartička jako doposud) a jedna verze s čipem (E-ID) zpoplatněna ale poměrně vysokým správním poplatkem. Odborníci poukazovali, že úspory budou minimální (úspora získaná levnějším OP bez čipu je negována dvojí agendou), ale zpoplatnění elektronické verze povede k tomu, že ho nikdo nebude požadovat a tudíž ani nikdo nebude vyvíjet aplikace pro tento typ. V budoucnosti bude tedy nutné implicitně vydávat jenom e-ID a to bez poplatku, jinak nikdy nedojde k masivnímu rozšíření elektronických OP nutných pro realizování projektu internetových voleb.
V této fázi bude pak možné přijmout zákon umožňující nejen legislativní referendum, ale i příslušnou iniciativu, která povede k možnosti, aby občané sami mohli navrhnout změnu či přijetí nějakého zákona či ústavy pomocí celostátního referenda. Toto bude klíčový krok, neboť pokud se podaří toto schválit, politici či konzervativní síly nebudou mít pak možnost implementaci přímé demokracie bránit, pokud se tak občané rozhodnou pro její přijetí. Já se dokonce domnívám, že k přijetí klíčových zákonů a změn ústavy k přeměně demokracie zastupitelské na přímou je referendum a souhlas všech voličů přímo nezbytný. Tímto tedy dostanou občané možnost sami přímou demokracii dále prohlubovat rychleji či pomaleji.
Opravdový význam pak dostane termín přímá demokracii až v případě, pokud dojde ke spojení výše uvedené možnosti přímo iniciovat legislativní změny a možnosti rychle a bezpečně volit přes internet. Aby se došlo až k tomuto bodu, bude nutná dlouhá a náročná práce. Musí dojít k nárůstu propagace prvků přímé demokracie a do pozic umožňujících prosazovat legislativní změny se musí dostat osoby, které ve spolupráci s veřejností připraví a prosadí postupné změny. Bude nutná spolupráce všech subjektů podporující přímou demokracii, byť mezi nimi jsou jinak zásadní názorové rozdíly – občané si nakonec sami rozhodnou, jakou konkrétně implementaci přímé demokracie (a jestli vůbec) chtějí – pokud dostanou tu možnost.
Další články autora |
Jestliže vás trápí proměnlivé jarní počasí, máme pro vás tip, kam vyrazit, když počasí zrovna nepřeje. BRuNO Family Park v Brně se postará o zábavu...