Písnička o mašince.

Z rádia se line přitroublá písnička o mašince, jak jede a jede.

   Nedalo mi, abych se nevrátil ke svému  včerejšímu článku, kde jsem věc hodnotil z pohledu obyčejného cestujícího, který bere cestu železnicí, jako poslední možnost dostat se z bodu A do bodu B.  Chtěl bych se na problém podívat trochu z jiné stránky.

   Článek v novinách,"vlaky zrychlí a zdraží", u mne vyvolal opět úsměv na tváři. Těch několik mezinárodních rychlíků, které sice jsou schopny dosáhnout daleko vyšších rychlostí, je stejně omezeno technickým stavem našich železničních tratí. Snad jedině, že někdo přijde s nápadem, vynechat zastávky, čímž se ušetří dobrých dvacet minut. Myslím, že by bylo zajímavé porovnat časy jízdních řádů před sto lety a dnes. Možná bychom se divili, jak malý v tom bude rozdíl. Možná něco se zrychlilo na dopravních koridorech, ale co se týká regionálních tratí, tak si myslím, že se nezměnilo vůbec nic. Vše je limitováno propustností a stavem tratí. Dnes jede rychlík z Liberce do Turnova 38 km, 40 min. osobní 50 min. Z Turnova do Jičína 28km, 55 min. Co myslíte, že se za sto let asi změnilo? Snad jen to, že dneska jezdí některé vlaky skoro prázdné. Už několikrát se mi stalo, že podvečerním vlakem jsem jel sám jako platící cestující, zbývající dva ve voze byli zaměstnanci ČD, vracející se ze služby. To v čem se na těchto tratích jezdí, netřeba popisovat, to je úplně jiná kapitola. V předešlém článku se čtenář ptal, jaké bych navrhoval řešení.  Měli jsme a snad jěště máme výborné techniky, kteří jsou schopni navrhnout k výrobě vlaky spolehlivé,rychlé a pohodlné, a hlavně s laciným provozem. Designérská studia se chlubí dokonalými studiemi, co takhle něco líbivého zadat. Co takový elegantní ,tichý vláček s nízkou spotřebou,  třeba v barvách toho kterého regionu, který by už svým vzezřením lákal k jíźdě? Kde na to vzít? Vezmeme-li do úvahy, že se blíží prosinec, a jak se říká, parlament bude opět porcovat skoro dvoumiliardového medvěda. Vloni bylo těch miliard tuším šest. Kolik je potřeba na rozjetí fabriky na vlaky, když jsme je dělali? Jedna miliarda,dvě, nebo tři? Při stavu vozového parku ČD, by byla zajištěna výroba na padesát let!  Nojo, ale proč je dělat sami? Vezmeme je leasing, že to je dražší, nevadí, hlavně když to hodí balík!Takže, rozporcujeme medvěda na soukromá hřiště a jiné lahůdky nad kterými někdy zůstává rozum stát. Vlk se nažere, koza zůstane celá, hoši nahoře si dají pro všechny  případy  zlaté padáky, co kdyby, jeden dneska neví! Regionální dráhy budou řvát, že když jim kraje nedají peníze nebudou jezdit, a my cestující se budeme dál vozit ve vlacích připomínajících železniční muzeum!

Člověk se rád sveze historickým vlakem, jenom to nesmí být moc daleko a hlavně denně!

...jede, jede do dáli, veze samý vožralý! Taky si myslíte, že už je to celé ohraná písnička?

Autor: Václav Nejedlo | pondělí 24.11.2008 11:28 | karma článku: 9,12 | přečteno: 615x
  • Další články autora

Václav Nejedlo

Hledáme poklad národa.

2.12.2011 v 12:56 | Karma: 16,30

Václav Nejedlo

Hlava mi to nebere.

22.8.2011 v 22:26 | Karma: 23,76

Václav Nejedlo

Globální oteplování.

12.8.2011 v 22:07 | Karma: 11,93

Václav Nejedlo

Chleba.

16.7.2011 v 13:49 | Karma: 15,88