Věřit nebo vědět?
Fundamentalismus, integrismus, náboženský fanatismus by byly asi nebezpečnější, pokud by Bůh existoval a pokud by se postavil na stranu svých oddaných a rozvášněných vyznavačů. Leč dodnes nelze říci, zda se angažuje nebo kde se hodlá angažovat. Existují náboženská hnutí, která mohou po určitý čas přitahovat zájemce. Leč končívají obyčejně tak, že nadpřirozená podpora se nedostaví a nadšení ochladne. Noví kreacionisté v USA možná dosáhnou toho, že se o „pravdách“ obsažených v bibli bude v amerických školách vyučovat jako o pravdách vědeckých. Není to sice povzbudivá vyhlídka, ale celkově vzato, není to zase nic tak tragického.
Obdobných případů, kdy víra zaslepí rozum, je ovšem více. V pařížské rabínské škole učí tamní „profesoři“, že svět byl stvořen Bohem před více než šesti tisíci lety a že veškeré prehistorické památky roztrousil do fosilních vrstev Ďábel, aby nás zmátl. Nu, ani takové nesmysly nezabíjejí.
Rozmach náboženské víry v současné hypertechnologické éře a vedlejší produkty této vlny v podobě výše zmíněných umanutostí nejsou ničím nepochopitelným. Jedná se o reakci na konec velkých ideologií a na předchozí morální krize. Potřeba moderního člověka něčemu věřit je silná. Ostatně, našly by se v dějinách paralely k tomuto obratu. Například v době, kdy Římská říše dosáhla své největší moci, se římští senátoři se producírovali s lehkými děvami, barvili si rty na červeno, zatímco křesťané byli zahnáni do katakomb. Obrat dějinného kyvadla zpět na stranu náboženství není tedy ničím více než hledáním ztracené rovnováhy.
Existují různé způsoby, jak se v této vlně návratu náboženství víra projevuje. Nejen jako návrat do kostelů a k etablovaným náboženským institucím, ale i jako vzestup pověrčivosti anebo zaujetí pro nově vznikající sekty a teatrální evangelizační hnutí. Kreacionisté otevírají diskusi o Darwinově evoluční teorii a nejsou to jen fundamentalističtí protestanti, ale i katoličtí integristé. Samotná katolická církev evoluční teorii už dávno nezpochybňuje. Od dob církevních otců se ví, že bible hovoří metaforicky a že šest dní stvoření může odpovídat geologickým dobám vývoje země. Samotná Geneze je velice darwinistická. Člověk se objevil až po zrodu zvířat a byl uhněten z bláta. Vyšel z matérie a je zároveň vrcholem evoluce.
Věřícím tak nezbývá než obhajovat vznik života na zemi jako realizaci předem sestaveného projektu. Leč víra v nějaký „boží plán“ nemusí dělat vrásky. Vážnější je útok mířící na darwinismus vůbec. V tomto směru pracuje víra jasně proti vědeckému poznání. Patrně je za tím něco více. Obava před hrozbami plynoucími z rozvoje techniky zřejmě posiluje snahy hledat útočiště v mytologiích. Promítat se to pak může do kolektivního uctívání novodobých světců jako je kupříkladu Padre Pio, zbožňovaný kapucín z Itálie.
Šmahem odsuzovat víru jako původce tmářských poblouznění, ba dokonce zločinů, by bylo ovšem scestné. Ve 20. století jsme dostali lekci. Pohanští fanatici dokázali páchat podstatně monstróznější apokalypsy než všechna předchozí náboženství. Mezi rokem 1933, kdy přišel k moci Hitler a Stalinovou smrtí o dvacet let později, lze napočítat na sto milionů lidí násilně připravených o život. Za dvě desetiletí je to více než za všechny války v lidských dějinách do té doby. Barbarství dávaly rozhřešení dvě ateistické ideologie. Když se svět probral z masakrů, jeví se návrat k náboženským praktikám jako něco normálního.
Nacisté měli heslo „Gott mit uns“ a provozovali pohanské náboženství. A když se v sovětském Rusku stal ateismus náboženstvím státu, rozdíl mezi věřícím a ateistou se setřel. Už víme, že z obou se mohou stát fundamentalisté či tálibové. Náboženství je opiem lidstva, citovávalo se kdysi z Marxe. Po pravdě řečeno, není. Opium neutralizuje, zbavuje bolesti a uspává. Náboženství naopak davy burcuje a tak představuje spíše kokain než opium. Možná je směsí opia i kokainu.
Návrat víry může znepokojovat, pokud povzbuzuje ignoranci a přehlíží vědecké poznání. Šíří-li se víra jako droga, neměla by zůstat mimo soustavný dohled. Pokud však začne míchat náboženství s ideologií, musí se dát najevo jasné stop. V tomto směru je třeba mít jasno. Pokusy převzít štafetu od militatního ateismu nebo hledat inspiraci v totalitních ideologiích, jak nám to pod rouškou návratu k tradicím předvádí již dvě desetiletí islámský fundamentalismus a islamismus, jsou netolerovatelné. Hrozí zkázou nejprve svým obětem a posléze svým vyznavačům.
Zdeněk Müller
E la nave va
Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.
Zdeněk Müller
Šátkem to začíná a terorem končí?
„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.
Zdeněk Müller
Islám na vlně duchovnosti
Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?
Zdeněk Müller
Viditelné a neviditelné v islámu
Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.
Zdeněk Müller
Korán a ignorance
Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny
Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...
Přežil jsem rakovinu, jsem spokojený, říká Kajínek. A trvá na obnově procesu
Premium Nejznámějšímu českému vězni Jiřímu Kajínkovi dnes vyprší sedmiletá podmínka, kterou dostal spolu s...
Blackface! Ne, jen mast na uhry. Škola v Kalifornii vyhodila žáky, teď jim zaplatí
Premium Mlýn války proti „systémovému rasismu“ a cynismus školy semlel i studenty, kteří se v roce 2014...
Překvapivé oznámení. Volby budou už 4. července, oznámil britský premiér
Britský premiér Rishi Sunak oznámil, že parlamentní volby v ostrovní zemi se uskuteční už 4....
Loď při smrtelné srážce na Dunaji řídil Čech. Soud mu zakázal opustit bydliště
Kapitán výletní lodi, která v sobotu na Dunaji narazila do motorového člunu, je podle MTI Čech...
Prodej rodinného domu v Jablonci nad Nisou
Tyršova stezka, Jablonec nad Nisou - Kokonín
3 747 000 Kč
- Počet článků 263
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2517x