- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
„Integrální závoj není podle názoru většiny muslimských álimů náboženskou povinností. Jedná se o minoritní praxi, kterou Rada sice neschvaluje, ale jako v otázce islámského závoje ve veřejných školách, o níž se mluvilo v roce 2003, bude i tentokrát vystupovat proti tomu, aby se záležitost integrálního závoje řešila zákonem. Takový přístup vede pouze k veřejnému ostouzení francouzských muslimů“. Krátce řečeno, s burkami nesouhlasíme, ale dělat něco proti nim nehodláme. Naopak žádáme, aby stát neprohluboval islamofobii novými zákony, nýbrž aby jejímu šíření zamezil.
Tak a je to venku! Evropa se bránit se tomu, co do ní nepatří. Snaží se muslimům vysvětlit, že lidskému soužití po evropsku odporuje představa o odlišných právních režimech pro jednotlivá náboženství, nárokovaná zejména islámem. Evropa naopak vyžaduje od všech respektovat stejná základní pravidla bez ohledu na světonázor a náboženské vyznání. Leč ti, kterých se to týká, slyší něco jiného. Vlastní slabinu změní v přednost a z dialogu, který by měl být pochopen jako snaha o hledání kompromisu, udělají morální kázání ve svůj prospěch. A mlýnek jeremiád se může roztáčel dál. „Evropští muslimové jsou obětí rostoucí nenávisti okolí vůči jejich náboženství. Organizace islámské konference silou 57 členských států se skrze OSN snaží o nápravu, leč naráží na nepochopení Západu. Přitom nežádá nic víc než ochranu náboženství a věřících“.
Skutečnost je drsnější. Oficiální muslimští představitelé chtějí, aby kritika náboženství byla postavena mimo zákon. Výtky na adresu islámu a muslimů vydávají za projev rasismu. Nahrává jim i Charta evropských muslimů, k níž se v lednu 2008 připojily na čtyři stovky muslimských organizací působící v Evropě. Její poselství je jasné. „Bojujte ve vašich zemích za uznání platnosti šaríy!“ Snem mluvčích muslimských zájmů v Evropě není adaptovat muslimskou religiozitu na poměry evropských společností, nýbrž prosadit princip stavící bariéru svobodě projevu v duchu výroku: „Svoboda vyjadřování končí tam, kde začíná svoboda vyznání“.
Francouzská rada muslimského kultu ani tentokrát, při diskusi o ohledně integrálního islámského závoje a jeho slučitelnosti či neslučitelnosti s veřejným životem občanského celku, nepřišla s ničím novým. Operuje s muslimem jako obětí evropského strachu z islámu čili islamofobie a této optice přizpůsobuje vlastní názor na občanská práva. Zavírá přitom oči před skutečností, že islamofobie je z valné části šířena samotnými muslimy. Chováním a způsoby, jak na sebe upozorňují, provokují většinovou nemuslimskou společnost a probouzejí v ní obavy z nábožensky motivovaného násilí.
Je otázkou, čím je tato slepota, s níž jde ruku v ruce omlouvání extrémů jako okrajových menšinových projevů v širokém a mnohostranném oceánu islámu. Odrazem vnitřní zmatenosti a prostoduché naivity či projevem rafinované strategie? Odpověď bude až nebezpečně jednoznačná, pokud vezmeme za bernou minci výroky papeže sunnitského islámu šejcha Júsufa al-Qaradáwího, egyptského álima usazeného v Kataru a hvězdy náboženských pořadů arabské televizní stanice al-Džazíra: „V Evropě se usadíme natrvalo. Prostřednictvím vašich demokratických zákonů a naší porodnosti vás ovládneme. A našimi koránskými zákony vás porazíme“.
Další články autora |