Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Tyranie většiny nebo tyranie menšiny?

Zákonná opatření proti integrálním islámským závojům, přijatá ve Francii a Belgii a připravovaná v některých dalších zemích Evropy, vyvolávají nesouhlasné reakce v řadách právníků. Jedna česká odbornice na ústavní právo nedávno napsala: „Zakázat muslimkám nosit na veřejnosti oděv v souladu s jejich náboženským přesvědčením je nesprávné a nelegitimní“. Je to opravdu takové bezpráví, z něhož mluví „tyranie většiny“, která má strach z islámského integrismu jako semeniště terorismu, anebo je to naopak spor vyvolaný menšinou, která sice žije v moderní společnosti, ale nechce se do ní integrovat?

Zákony lidského světa nepadají z nebe, stejně jako je nelze odtrhnout od společenské reality. Je namístě bránit se šití „zákonů na specifické, konkrétní a partikulární problémy“, omezovat tak „svobodu konkrétních skupin lidí“ a „ignorovat základní principy práva jako je rovné zacházení“, použiji-li výroků odpůrkyně „šátkových zákazů“. Leč francouzská komise připravující podklady pro zákaz integrálního závoje musela prokázat něco více než jen právní dogmatismus.

Co když ochrana názorové svobody znamená ochranu náboženské povinnosti, která ve svých důsledcích omezuje individuální svobodu? Lze najít vůbec nějaký schůdný kompromis? Má smysl se o nějaké východisko snažit anebo je lépe nechat věc běžet svým tempem? Jak skloubit pohled muslimské většiny, jejíž reprezentanti integrální zahalování žen odmítají jako extrém, leč jsou proti zákonu, v němž spatřují stigmatizaci muslimů, a nenáboženskost veřejného prostoru a rovnost mužů a žen jako principů republikánství garantovaných ústavou, což v obojím případě integrální závoj na veřejnosti narušuje?

Před více jak deseti lety prohlásil představený pařížské mešity ad-Da´wa v ulici Tanger Larbí Kešat: „Muslimové ve Francii jsou menšinou. To je zavazuje omezovat své náboženství na oblast sociální a kulturní. Francouzský islám nemá záměr, vůli, ani možnost zasahovat do sféry politické. Muslimové se mohou k veřejným a politickým otázkám vyjadřovat skrze existující politické strany a v duchu francouzského práva. Je proto třeba podporovat integraci muslimů do společnosti a odstraňovat to, co takové integraci brání“. Tento názor zapadá do představy francouzských úřadů a správy. Dávají přednost „francouzskému islámu“, tedy islámu ochotnému respektovat existující pravidla hostitelské společnosti, před „islámem ve Francii“, který je placen z ciziny, na většinové prostředí okolo sebe nebere ohledy a každé nedorozumění s ním chápe jako cílené ústrky a nepřátelství.

Integrální závoj se šíří v Evropě teprve v posledních letech. Pro Starý kontinent je  to novinka, kterou si Evropané nevymysleli, aby měli další důvod dělat z islámu strašáka v duchu „hledání nepřítele“. Na druhé straně se jedná právě o to, co v duchu výše uvedených výroků pařížského imáma představuje  překážku integrace. A ta nemůže uspět, bude-li pouze jednostranná, vedená jen ze strany hostitelské.

Integrální zahalování je produktem sektářské salafíje, hlásající návrat k „pobožným předkům“, v němž spatřují jedinou cestu k záchraně před zly vycházejícími ze světa i z vlastního lidského nitra. Aby si salafisté zasloužili posmrtný ráj, musejí si nechat narůst plnovous, holit si hlavu nebo často zkracované vlasy schovávat pod bílou čepičkou a oblékat se do tuniky nevýrazné barvy. Ženy pak se mají odít od hlavy po paty do černé látky a změnit se v živé mumie. Ideálem salafíje je obnova společnosti raného islámu s teokratickými rysy vlády. Absurdní zpátečnická křeč se inspiruje názory Muhammada ibn Abd al-Wahhába z 18. století, dodnes duchovní autority Saúdskoarabského království.

I když mě k tomu základní princip respektu k osobám jako jedincům s rovným právem na lidskou důstojnost nutí, nemohu v tomto výrazu víry nalézt - ať dělám co dělám - nějaké skutečné uznání lidské důstojnosti. Nevím, co vyznavači takového islámu v Evropě hledají. Podle přísné islámské právní tradice by vůbec neměli opouštět území islámu (dár al-islám), aby se nenakazili stykem s jinověrci a bezvěrci. A pokud byli touto vírou „osvíceni“ až v Evropě, pak by zřejmě měli co nejdříve opustit prostředí bezbožné většiny, odsouzených už apriori ohni pekelnému, a připravovat se k rajské budoucnosti jinde.     

„Smutné je, že veřejnost místo toho, aby bránila prostor svobody před vtíravou státní a administrativní mocí, se jí hlasitě dovolává, aby ho ovládla ve jménu ochrany před iluzorními riziky“, končí povzdechem svoji rozvahu česká právní expertka. Mluví tu zaslepenost nebo ignorance? A lze s individuálním právem na svobodu operovat ve společenství těch, kteří se chovají jako sekta? Pokud něco takového projde u amerického soudu, budu rád, když se soudy v Evropě nenechají něčím takovým okouzlit a svést.

Za situace, kdy občanské většiny v řadě evropských zemí těžce stravují kulturní impakt muslimské imigrace a hrozí, že podlehnou populismu a xenofobii, je hlásaní náboženské svobody za každou cenu riskantní. Specifické nároky malých skupin a zvyšování nároků menšin v menšinách na zvláštní zacházení, k čemuž nepochybně totální zahalování žen patří, nelze chápat jinak než jako pochybné a těžko přijatelné testování tolerance otevřené společnosti. Je otázkou, zda takovým malým skupinám jde o soužití v otevřené společnosti anebo zda svými specifickými nároky nechtějí naopak existenci společenské soudržnosti v moderních podmínkách zpochybnit a dokázat, že je nepravdivá, neautentická a koneckonců zbytečná. Je tedy dobrým znamením, že některé země v Evropě si uvědomují, že tyranie je nepřijatelná, ať je jejím původcem většina nebo menšina, a podle toho jednají.     

     

 

 

Autor: Zdeněk Müller | pondělí 22.11.2010 10:10 | karma článku: 27,32 | přečteno: 2664x
  • Další články autora

Zdeněk Müller

E la nave va

Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.

3.12.2014 v 10:30 | Karma: 17,30 | Přečteno: 1478x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Šátkem to začíná a terorem končí?

„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.

14.10.2014 v 14:33 | Karma: 21,09 | Přečteno: 1959x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Islám na vlně duchovnosti

Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?

2.10.2014 v 15:40 | Karma: 14,83 | Přečteno: 821x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Viditelné a neviditelné v islámu

Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.

16.9.2014 v 13:35 | Karma: 36,21 | Přečteno: 6579x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Korán a ignorance

Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.

13.8.2014 v 13:58 | Karma: 36,09 | Přečteno: 7974x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Máš jiný názor? Tak tohle je výsledek. Kaliňák o zákulisí atentátu na Fica

18. května 2024

Premium Je jedním z nejbližších lidí premiéra Roberta Fica ve straně Smer-SD. Byl ve všech Ficových vládách...

Se samopalníky šli svrhnout komunisty. Proč největší Prokešův puč nevyšel

18. května 2024

Premium Před 75 lety, v polovině května 1949, se měl odehrát vůbec nejvážnější ozbrojený pokus o svržení...

Hlavně díky manželce. Britský premiér Sunak je se svou ženou bohatší než král

17. května 2024  22:12

Britský premiér Rishi Sunak a jeho manželka Akshata Murtyová v loňském roce, kdy byl Sunak celou...

Vlak na Děčínsku usmrtil člověka, provoz na trati do Ústí nad Labem byl přerušen

17. května 2024  18:10,  aktualizováno  21:32

Vlak u Dobkovic na Děčínsku v pátek vpodvečer srazil člověka. Na místě podlehl svým zraněním, řekl...

  • Počet článků 263
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2517x
Filosof, historik, arabista, publicista a pozorovatel současného světa, na který zírá většinou z Paříže, kde žije.

Seznam rubrik