Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Svůdnost a klam tolerance

Jak žít ve světě pohromadě a spravedlivě bez ohledu na kultovně věroučné rozdíly? Nabízí se jedna, snad schůdná, cesta. Taková, co osvobozuje dialog věřících z mračen teorií a ze zajetí líbivých idejí a vede je k vzájemnému poznávání a společnému řešení praktických, věcných a konkrétních otázek.

   Počátkem listopadu minulého roku se ve Vatikánu odehrálo křesťansko-islámské fórum. Neslo se ve znamení starosti zástupců obou dotyčných vyznání o člověka a lidskost. Nesporně povzbudivý signál pro svět, v němž nevraživost a náboženská nesnášenlivost, viditelná zejména ze strany islámu, neztrácí na síle. Z obou stran bylo vysloveno nemálo hezkých a kulatých slov. Tak, aby se nikdo neurazil a aby se povzbudila naděje na smír. Přemýšlivou hlavu však nenechává na pokoji pochybnost. Není náboženský dialog vedený v duchu diplomatické ohleduplnosti vlastně jen zavíráním očí před velkým nedorozuměním? Leč může být dialog lidí oddávajících se různým náboženským učením něčím jiným, nechce-li se zvrhnout do nekonečných sporů?  

   Poslouchá se hezky vzájemné utvrzování, že jsme v podstatě dobří a laskaví, i když to nemusí být pravda. Pokud je dialog křesťanů a muslimů něčím takovým, pak je otázkou, jaký má smysl. Má-li se začarovaný kruh takového sterilního dialogu zlomit, bude asi třeba si na obou stranách přiznat, že v lidských dějin nastal již před více jak dvěma sty léty moment, kdy si kritičtí duchové začali uvědomovat, že lidští jedinci nejsou v prvé řadě věřícími, nýbrž lidmi. Od té chvíle se člověk stává autonomně myslící a jednající bytostí  a vzdává se nároku na vlastnický vztah vůči víře a z toho plynoucích důsledků jako jsou násilná obracení na víru či války ve jménu víry. Nazvěme humanismem to, co v nich probouzí vůli žít společně a nikoliv ve vzájemně znepřátelených komunitách.

   Strach, války, násilí, nenávist, to vše od pradávna lidi vedlo k tomu, aby se uzavírali do komunit a nerozlišovali víru a náboženství. Přitom víra je něco jiného než náboženství. Je to záměrné a vědomé přijetí té či oné podoby věrouky, víry v bytosti a síly přesahující pozemský časoprostorový svět.  Náboženství je pak organizace společenství, v němž jeho členové sdílejí, nebo se domnívají, že sdílejí, společné hodnoty. Víra se obejde bez kultury. Naopak náboženství neexistuje bez kulturního základu.

   Sklon uzavírat se do věroučných komunit vytváří vždy a ve všech náboženstvích cenzory víry. Jsou to ti, kteří si myslí, že jsou povoláni k tomu, aby nám říkali, jak máme věřit. Za všech časů platilo a platit nepřestává, že kdykoliv člověk uvěřil tomu, že se může zmocnit náboženství a svévolně se prohlásit za mluvčího svého Boha, vedlo to ke katastrofám. A stále se to opakuje! Jako kdybychom znovu a znovu podléhali hluchotě vůči lekcím, které nám jako lidstvu dějiny uštědřily.

   Mluvíme-li o dialogu křesťanství a islámu, bezděčně podléháme klamu. Nejinak by tomu bylo i v případě judaismu. Neboť pokud jsme věřící, uplatňujeme všichni stejný nárok na to, že naše náboženství je ta skutečná Pravda. Já křesťan, čtu v Janově evangeliu, že Ježíš je láska, spása a světlo. Já muslim věřím, že Muhammad je pečeť proroků, jehož posláním je udělat z islámu dokonalé náboženství a přivést všechny lidské bytosti k odevzdání se do boží vůle, což je, jak známo, význam slova „islám“. Já židovský věřící očekávám skrze Tóru a talmud příchod Mesiáše, jenž mi byl Jahvem přislíben.

   Taková logika dialog nepřipouští. Platí v ní jen vůle přesvědčit druhého a obrátit ho k mojí „pravdě“. Pokud by se jednalo o to poznat, čemu věří ten druhý, pak by šlo o dialog kulturní, nikoliv náboženský. Nadto ateisté, agnostici a nevěřící jsou z takového věroučného dialogu vyřazeni anebo sami neshledávají důvod ho brát vážně a zajímat se o něj.  Pokud se ovšem dialog s jinými postaví jako vzájemné poznávání s cílem lépe porozumět nikoliv víře druhého, ale celé jeho kultuře, včetně jejích odvrácených a pro nás temných stránek, může to mít smysl pro všechny.

   V souvislosti s dialogem náboženství a kultur se často vynořuje výraz tolerance. Toto slovo s latinským kořenem znamená doslova „přijímat druhého“. Napadá mě v této souvislosti, že slovní spojení „domy tolerance“ patřilo mezi ty, jimiž dříve Francouzi označovali veřejné domy a nevěstince. A do nich se chodilo, jak známo, inkognito, zavíraly se před nimi oči a nebylo slušné se o nich příliš šířit. Myslíte si, že taková „tolerance“ dokáže společnost stmelovat? Já nikoliv. Naše Evropa nemůže být „domem tolerance“, kde se přijímá každý, kdo zaklepe, stejně jako nemůže být „domem“, o kterém se ve „slušné“ společnosti nemluví. Naopak. Poznávání toho, kdo vchází, a toho, kdo mu otevírá, musí být vzájemné a soustavné. Taková výměna informací bez věroučných, ideologických premis, zkrátka jen docela obyčejně lidská a praktická, může být pouze ku prospěchu obou stran. 

   Opusťme svůdnou hladkost krásných slůvek. Takových co nezlobí a neprovokují. Spoléhání se na dialog náboženství v nás pěstuje akorát omyl o možnosti nemožného, totiž o možné domluvě různých vyznání.  Reálným „fórem“ vzájemného poznání může být jen otevřená a upřímná lidská debata. Samozřejmě s krédem osvícenců v záhlaví: „Nesouhlasím s tím, co říkáš, ale budu se brát za to, abys to říkat mohl“.

  

Autor: Zdeněk Müller | pondělí 9.3.2009 11:10 | karma článku: 21,82 | přečteno: 2030x
  • Další články autora

Zdeněk Müller

E la nave va

Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.

3.12.2014 v 10:30 | Karma: 17,30 | Přečteno: 1478x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Šátkem to začíná a terorem končí?

„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.

14.10.2014 v 14:33 | Karma: 21,09 | Přečteno: 1959x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Islám na vlně duchovnosti

Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?

2.10.2014 v 15:40 | Karma: 14,83 | Přečteno: 821x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Viditelné a neviditelné v islámu

Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.

16.9.2014 v 13:35 | Karma: 36,21 | Přečteno: 6579x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Korán a ignorance

Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.

13.8.2014 v 13:58 | Karma: 36,09 | Přečteno: 7974x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Máš jiný názor? Tak tohle je výsledek. Kaliňák o zákulisí atentátu na Fica

18. května 2024

Premium Je jedním z nejbližších lidí premiéra Roberta Fica ve straně Smer-SD. Byl ve všech Ficových vládách...

Se samopalníky šli svrhnout komunisty. Proč největší Prokešův puč nevyšel

18. května 2024

Premium Před 75 lety, v polovině května 1949, se měl odehrát vůbec nejvážnější ozbrojený pokus o svržení...

Hlavně díky manželce. Britský premiér Sunak je se svou ženou bohatší než král

17. května 2024  22:12

Britský premiér Rishi Sunak a jeho manželka Akshata Murtyová v loňském roce, kdy byl Sunak celou...

Vlak na Děčínsku usmrtil člověka, provoz na trati do Ústí nad Labem byl přerušen

17. května 2024  18:10,  aktualizováno  21:32

Vlak u Dobkovic na Děčínsku v pátek vpodvečer srazil člověka. Na místě podlehl svým zraněním, řekl...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 263
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2517x
Filosof, historik, arabista, publicista a pozorovatel současného světa, na který zírá většinou z Paříže, kde žije.

Seznam rubrik