Švindl s poctivostí

Poctivost a hodnota života spočívá v ustavičném dohánění našeho vlastního „já“, v soustavné sebeobraně před ztrátou svědomí. Katolík by to nazval zápasem o vlastní duši, existencialista snahou po autentičnosti. Stručně řečeno, základem všech morálek je starost o zachování vlastního „já“ a „čistého svědomí“. Nejinak tomu bylo a snad dosud je i s marxismem. I on přece přišel s nabídkou záchrany osobního „já“ před nemorální špínou vykořisťovatelského vědomí.

Nevím, zda se k marxismu komunisté u nás dosud hlásí. Občas jen zaslechnu jejich polemiky a argumenty, naposledy při kampani k evropským volbám, kterou postavili na propagování „tolerance“. Leč nemohu, ať dělám co dělám, ubránit se pocitu, že se mi tu sice v jiném kabátě, ale neméně vemlouvavě jako kdysi nabízí morální očista mého „já“. Nestojím sice o takovou očistu, ale padni komu padni. I trh s morálkami ať je svobodný. Zároveň ovšem, mám-li co říci, nebudu mlčet. Hlásat morálku, budiž, ale nešvindlovat přitom s poctivostí. Totalitářské pokušení není zažehnáno. Naopak, čeká na svoji příležitost. Osvoboď se od svého „já“, zatíženého předsudky, a svěř ho nám.

Tvé „já“, říkávali kdysi, bylo už předem zformováno tvými životnímu podmínkami, procesem tvé historie. Utvrzuješ-li se v tomto „já“, utvrzuješ se jedině ve vlastní deformaci. Co chceš hájit? Na čem hodláš trvat? Na tom „já“, které ti udělali a které zabíjí svobodu tvého skutečného vědomí? Jsi nepoučený a nedoučený.

Skvělý argument! Svědomí, duše, já, to jsou výslednice mé situace na světě a v lidech. Ústřední myšlenka komunismu se tak rozpadala do dvou velice přesvědčivých bodů. Za prvé, člověk je bytost zasazená mezi lidmi, to znamená, že o celém jeho vztahu ke světu rozhoduje jeho vztah k lidem. Za druhé, nemůžeme si věřit a jediné, co dokáže zajistit mé „já“, je naprosto jasné vědomí těch závislostí na ostatních, které utvářejí mou osobnost.

Ale pozor! Tady je potřeba se podívat do karet, s nimiž se tu hrálo. Dialektické a osvobozující myšlení se zastavilo před branami komunismu. Smím pochybovat o mých vlastních pravdách, pokud jsem na straně kapitalismu, ale tatáž sebekontrola musí ztichnout, jakmile se dostanu do řad revoluce. Tady dialektika najednou ustoupila dogmatu. Můj relativní, pohyblivý a nejasný svět se stává světem přesně vymezeným. O tomto světu se vlastně všechno ví a je přesně určen. Než mě dostali, byl jsem problematický, i když problém ze mě udělali oni, abych snáze vylezl ze své vlastní kůže, a když jsem nyní s nimi, musím se stát kategorickým.

Dvojtvářnost každého komunisty, i těch intelektuálně nejrafinovanějších, bije do očí. Přečetl jsem si paměti předválečného komunisty Stanislava Budína, kterého od a až do zet udělala partaj a pak ho, zřejmě na pokyn z Moskvy, zase ze svých řad vyobcovala. Už v roce 1936.  Uvádím to proto, že kniha ilustruje pach neupřímnosti vládnoucí mezi komunisty. Dokud jde o destrukci někdejší pravdy, v níž jste dosud žili, nadchne vás ten člověk volností ducha a požadavkem vnitřní upřímnosti. Ale když dovolíte, svedeni tím zpěvem, aby vás přivedl k jeho vlastní doktríně, zabouchne za vámi dveře. Bum!

Kde jste se to najednou ocitli? Je to klášter? Vojsko? Organizace? Církve? Pokoušet se tady přemýšlet o nových závislostech, které vám deformují ducha a vědomí, je marné, ba nebezpečné. Vaše vědomí bylo už jednou pro vždy osvobozeno a od této chvíle máte jen důvěřovat. Vaše pochybující „já“ se změnilo v „já“ zaručené a hodnověrné.

Komunismus vznikl spíše z uraženého mravního citu než z touhy po zlepšení materiálních podmínek. Křičí: Spravedlnost! Jeho zastánci nesnesli, že jeden má zámek a druhý brloh. To nebyla závist. To byl chtíč spravedlivého zákona. Raději spravedlivý brloh a všeobecná bída než blahobyt pasoucí se na křivdě. Opravdový komunismus je mučením smyslu pro morálku, který si uvědomil nespravedlnost a už na to nemůže zapomenout.

Nechci si usnadňovat kritiku. Nemířím na teror vlastní jejich organizaci, jež zabíjel tutéž svobodu, kterou naopak burcoval v nepřátelském táboře. Nejde mi o teorii, o myšlenkový či politický systém. Jde mi jen o to svědomí, kterým i ti současní, hovoří-li k nám s výzvou „být v Evropě nositeli tolerance“, mávají jako praporem. Když se rozhovor s nimi dostane na jejich vlastní terén, najednou se světlo změní v tmu. Myslel sis, že máš před sebou lidskou duši prahnoucí po pravdě, ale najednou se v ní zaleskla mazaná očička politika. Stojí před vámi věřící užívající nevíru jako nástroje tam, kde to může být prospěšné jeho víře.

I nejlepší mozky mezi nimi onemocněly polovičatou upřímností. Jsou upřímné ve vztahu k cizímu světu, ale spoutané a ochotné dát se vykastrovat z veškeré počestnosti, jde-li o stavbu vlastní chiméry. Ne, prosím, nemyslete si, že jsem na stejné lodi s těmi, kteří kopou do mrtvoly. Být hrdinou po bitvě je příliš snadné. Zejména, když se postavíme na stranu vítězů. Jde mi o něco jiného. Komunismus prohrál, ale zatuchlina jeho neupřímnosti nevyprchala. Jeho pohrobci jsou si už jisti, že jim diktatura proletariátu neposkytne každému domek se zahrádkou. Vystřízlivěli. Leč pokušení maskovat se demaskováním ostatních kolem nich jako aktérů nebo spolupachatelů hry brutálních sil zůstává.

Ano, byla to doktrína činu, doktrína utváření. Nebyla to idea o skutečnosti, nýbrž idea o přetváření skutečnosti, v níž vědomí bylo určováno bytím. Komunismus omezoval vědomí, aby jeho nositelům nepodrývalo odhodlání a nebralo jim energii. Bylo to logické a pochopitelné. Ale v tom případě si obecná morálka a vůbec elementární lidská morálka žádala, aby se k tomu přiznali. Měli říci: zaslepujeme se záměrně.

V tom vězí podstata. Komunisté byli k sobě nepoctiví a švindlovali s poctivostí. Zasloužili se tak o největší zklamání, jaké člověk mohl zažít v oblasti moderní etiky. Po Nietzschovi, Marxovi a Freudovi, kteří za fasádou morálky křesťanské, buržoazní a sublimované odhalili hru brutálních sil, nabídl komunismus mystifikaci ještě perverznější, ještě cyničtější, než představovaly zmíněné demaskované morálky. Učinil totiž i z demaskování nelítostný hry silových zájmů masku, za níž skrýval svou vlastní fascinaci silou a mocí. Jedná se o poučení, které překračuje existenci komunismus v praxi. Je nadčasové.      

   

 

 

Autor: Zdeněk Müller | středa 22.7.2009 13:30 | karma článku: 16,16 | přečteno: 1852x

Další články autora

Zdeněk Müller

E la nave va

Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.

3.12.2014 v 10:30 | Karma: 17,30 | Přečteno: 1479x | Diskuse | Ostatní

Zdeněk Müller

Šátkem to začíná a terorem končí?

„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.

14.10.2014 v 14:33 | Karma: 21,09 | Přečteno: 1959x | Diskuse | Ostatní

Zdeněk Müller

Islám na vlně duchovnosti

Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?

2.10.2014 v 15:40 | Karma: 14,83 | Přečteno: 821x | Diskuse | Ostatní

Zdeněk Müller

Viditelné a neviditelné v islámu

Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.

16.9.2014 v 13:35 | Karma: 36,21 | Přečteno: 6580x | Diskuse | Ostatní

Zdeněk Müller

Korán a ignorance

Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.

13.8.2014 v 13:58 | Karma: 36,09 | Přečteno: 7974x | Diskuse | Ostatní

Nejčtenější

Poslední týden na daňové přiznání za rok 2024 online. Jak na to?

25. dubna 2025  9:05

Nejen podnikatelé, drobní živnostníci a osoby samostatně výdělečně činné musí podat daňové...

Turek jel rychlostí přes 200 km/h a fotil se u toho. Policie věc prošetřuje

20. dubna 2025  8:48,  aktualizováno  13:55

Europoslanec Filip Turek (Motoristé sobě) se na svém účtu na Instagramu pochlubil fotkou, ze které...

Po rychlé jízdě zemřel řidič v hořícím autě. Turek spekuluje o krvi na rukou médií

21. dubna 2025  18:19

Hasiči v Brně v pondělí našli v hořícím voze mrtvého muže. Podle prvotních informací jel vůz po...

Jednání o míru jsou v kritické fázi, řekl Trump. Rubio rovnou naznačil konec

18. dubna 2025  9:30,  aktualizováno  19.4 7:18

Sledujeme online Americký prezident Donald Trump v pátek naznačil, že USA zastaví mírové rozhovory, pokud Rusko nebo...

Papež František zemřel. Bojoval s nemocemi, bylo mu 88 let

21. dubna 2025,  aktualizováno  12:07

Papež František v pondělí ráno zemřel. „Drazí bratři a sestry, s hlubokým smutkem musím oznámit...

Šéfka krajské hygieny ujela od nehody, tvrdí sražený motorkář. Selhání, míní Válek

25. dubna 2025  18:32,  aktualizováno  20:09

Ředitelka krajské hygieny ve Zlíně Eva Sedláčková má závažné problémy. Čelí nařčení, že v březnu...

Evropská vína obsahují „věčné“ chemikálie, zjistila studie. Vinaři ji zpochybňují

25. dubna 2025

Nová studie nevládních organizací přišla s odhalením, že evropská vína jsou široce kontaminována...

ANALÝZA: Co když se ukrajinská dohoda už dopéká? Kyjev i Evropa jsou prý spokojeny

25. dubna 2025

Premium Kolem Ukrajiny panuje pěkný chaos. Kdekdo nadává Donaldu Trumpovi, že leze Vladimiru Putinovi do...

Námluvy Pirátů a Zelených? Představy obou stran o spolupráci se liší

25. dubna 2025  19:39

Piráti necelého půl roku před volbami hledají způsob, jak zaujmout voliče. Posílili kampaňový tým a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 263
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2518x
Filosof, historik, arabista, publicista a pozorovatel současného světa, na který zírá většinou z Paříže, kde žije.

Seznam rubrik

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.