Praha jako vzor?
V roce 1900 žilo v Praze pouze 40% lidí, kteří se tam narodili, zatímco zbytek tvořili poddaní habsburského císaře pocházející z různých kulturních koutů říše. Kupříkladu Paříž byla ve srovnání s Prahou na počátku 20. století kulturně podstatně jednolitější. Mezi Pařížany bylo tehdy jen 6% cizinců. Praha přitom nepředstavovala ve středoevropských poměrech žádnou výjimkou. Podobně multikulturní ráz měla Budapešť s 61% cizinců či Vídeň s 63% přistěhovalců. Není sporu o tom, že kulturní pluralita charakterizovala habsburský systém, ale ten sám o sobě nežil výlučně jen pro mezikulturní harmonii. Sloužil v prvé řadě jako nástroj k udržení trůnu. V návaznosti na první obavy habsburské dynastie o svou budoucnost po prohrané bitvě s Prusy u Sadové (červenec 1866) se Vídeň pokusila naklonit si jak své Němce, tak Uhry. Tento pokus o institucionalizaci politicko-kulturní plurality se příliš nevyvedl. Rakousko-uherské vyrovnání v roce 1867 a následné kompromisy určené k vybalancování rovnováhy národů v jednotlivých oblastech říše povzbudily spíše nacionalistické nálady než touhy bránit kulturní pluralitu. Kdo tím byl vinen je pak otázkou pro celé následující století. Na konci první světové války triumfuje češství a slovanství. Na vítěznou náladu čechizace odpovídá v následujícím desetiletí ideový multikulturalismus. Pražské intelektuální prostředí je znovu česko-německo-židovské. Ale jeho mimořádnou tvůrčí plodnost doprovází politická konfliktnost soužití Čechů, Němců a Židů v Praze a v republice vůbec. Na pražskou universitu se dokonce znovu vrací malá kulturní válka, jež má kořeny na konci 19. století. Odrážely se v ní dvě osudově protichůdné tendence Prahy. Být mnohokulturní a jednokulturně česká zároveň. Po druhé světové válce a odsunu Němců tendence k monokulturnosti převládla. Poválečná Praha se pokládá za slovanskou zónu, kulturně a národnostně homogenní. Současné přepisování dějiny se vrací k multikulturalitě staropražského prostředí a vyzlacuje ji coby ideál. Není na tom nic divného a je na co navazovat. Po zániku tzv. Kakanie, jak Rakousko-Uhersko nazval rakouský spisovatel Robert Musil (z německých přídavných jmen Kaiserlich und Königlich používaných k označení říše, tj. Císařské a Královské), se „habsburský mýtus“ multikulturního soužití nepřestal v některých intelektuálních kruzích pěstovat. Staví se dokonce i jako protiváha „přízemnímu“ českému nacionalismu 19. století, jenž prosákl i do 20. století. I ony známé útoky proti „čecháčkovství“ vychází nezřídka z obdivu k habsburské idyle. Každá doba si utváří historickou paměť po svém. Dnes o to více, že moderní občanská společnost nemůže budovat své vědomí o minulosti na rodových genealogiích. A také proto, že více trpíme obavami z budoucnosti. O co budeme napříště opírat svoji identitu, uchráníme ji vůbec, nerozředí se ve velkých národech anebo nezmizí pod náporem nových vandalů? Z někdejší kulturní mnohočetnosti Prahy se vytvořila nová legenda. Německo-židovsko-česká multikulturalita má tendenci stát se kolektivně sdílenou pamětí a dělá se z ní pomník. Jak patrno, dobře dnes pomáhá a úspěšně slouží turistickému ruchu v Praze. Kafka, Golem, Mozart. Konfliktní stránky multikulturality jsou zapomenuty. Neboť muslimové nás zatím nezaplavují a asijští přistěhovalci se s pražským prostředím sžívají bez obtíží. A tak pouze přítomnost Romů dokáže připomenout, že nové multikulturní konflikty dřímají na dohled. Budeme schopni se s nimi rozumně vyrovnat?
Zdeněk Müller
E la nave va
Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.
Zdeněk Müller
Šátkem to začíná a terorem končí?
„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.
Zdeněk Müller
Islám na vlně duchovnosti
Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?
Zdeněk Müller
Viditelné a neviditelné v islámu
Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.
Zdeněk Müller
Korán a ignorance
Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.
Další články autora |
Barbaři na hranicích. Fotky od Hamásu zahanbily západní média
Seriál Pokud vás už válka na Blízkém východě unavuje, podívejte se na fotky ze 7. října loňského roku. Ty...
K romskému chlapci po konfliktu s učitelem jela záchranka. Zasáhla policie
Policie řeší incident, při kterém se v Koryčanech na Kroměřížsku fyzicky střetl učitel s žákem....
Obsese zbraněmi, morbidní porno a stres. Vrah z fakulty střílel už na střední
Premium Čtyřiadvacetiletý muž ze středostavovské rodiny bez ekonomických problémů a se slibně rozběhlou...
Malý Vilík prohrál svůj boj s rakovinou. Sbírka pomohla rodině strávit čas spolu
Rodiče malého Vilíka na stránce Donio v červenci vybírali peníze, díky kterým se mohli plně věnovat...
Za zpackanou digitalizaci mimořádné odměny. Bral je i obviněný z Dozimetru
Premium Ministerstvo pro místní rozvoj zaplatilo za digitalizaci stavebního řízení k 9. září letošního roku...
Horká debata jako už dlouho ne. Čeští europoslanci reagují na Orbánovo vystoupení
Někteří čeští europoslanci po středečním projevu maďarského premiéra Viktora Orbána v Evropském...
Praha má první centrum duševního zdraví pro těhotné. Pomůže i po porodu
Praha ve středu otevřela Centrum perinatální duševní péče (CPDP), které se zaměřuje na duševní...
Bezdomovci si z boxů pro kola udělali nocležnu, zloději tam skladovali lup
Speciální boxy na kola za běžných okolností slouží v blízkosti škol, parkovacích domů a přestupních...
Pavel si v Brně vyzkoušel virtuální brýle, na veletrhu si plácnul i s robopsem
Do Brna ve středu na Mezinárodní strojírenský veletrh dorazil po mnohaleté pauze český prezident...
- Počet článků 263
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2518x