Praha jako vzor?
V roce 1900 žilo v Praze pouze 40% lidí, kteří se tam narodili, zatímco zbytek tvořili poddaní habsburského císaře pocházející z různých kulturních koutů říše. Kupříkladu Paříž byla ve srovnání s Prahou na počátku 20. století kulturně podstatně jednolitější. Mezi Pařížany bylo tehdy jen 6% cizinců. Praha přitom nepředstavovala ve středoevropských poměrech žádnou výjimkou. Podobně multikulturní ráz měla Budapešť s 61% cizinců či Vídeň s 63% přistěhovalců. Není sporu o tom, že kulturní pluralita charakterizovala habsburský systém, ale ten sám o sobě nežil výlučně jen pro mezikulturní harmonii. Sloužil v prvé řadě jako nástroj k udržení trůnu. V návaznosti na první obavy habsburské dynastie o svou budoucnost po prohrané bitvě s Prusy u Sadové (červenec 1866) se Vídeň pokusila naklonit si jak své Němce, tak Uhry. Tento pokus o institucionalizaci politicko-kulturní plurality se příliš nevyvedl. Rakousko-uherské vyrovnání v roce 1867 a následné kompromisy určené k vybalancování rovnováhy národů v jednotlivých oblastech říše povzbudily spíše nacionalistické nálady než touhy bránit kulturní pluralitu. Kdo tím byl vinen je pak otázkou pro celé následující století. Na konci první světové války triumfuje češství a slovanství. Na vítěznou náladu čechizace odpovídá v následujícím desetiletí ideový multikulturalismus. Pražské intelektuální prostředí je znovu česko-německo-židovské. Ale jeho mimořádnou tvůrčí plodnost doprovází politická konfliktnost soužití Čechů, Němců a Židů v Praze a v republice vůbec. Na pražskou universitu se dokonce znovu vrací malá kulturní válka, jež má kořeny na konci 19. století. Odrážely se v ní dvě osudově protichůdné tendence Prahy. Být mnohokulturní a jednokulturně česká zároveň. Po druhé světové válce a odsunu Němců tendence k monokulturnosti převládla. Poválečná Praha se pokládá za slovanskou zónu, kulturně a národnostně homogenní. Současné přepisování dějiny se vrací k multikulturalitě staropražského prostředí a vyzlacuje ji coby ideál. Není na tom nic divného a je na co navazovat. Po zániku tzv. Kakanie, jak Rakousko-Uhersko nazval rakouský spisovatel Robert Musil (z německých přídavných jmen Kaiserlich und Königlich používaných k označení říše, tj. Císařské a Královské), se „habsburský mýtus“ multikulturního soužití nepřestal v některých intelektuálních kruzích pěstovat. Staví se dokonce i jako protiváha „přízemnímu“ českému nacionalismu 19. století, jenž prosákl i do 20. století. I ony známé útoky proti „čecháčkovství“ vychází nezřídka z obdivu k habsburské idyle. Každá doba si utváří historickou paměť po svém. Dnes o to více, že moderní občanská společnost nemůže budovat své vědomí o minulosti na rodových genealogiích. A také proto, že více trpíme obavami z budoucnosti. O co budeme napříště opírat svoji identitu, uchráníme ji vůbec, nerozředí se ve velkých národech anebo nezmizí pod náporem nových vandalů? Z někdejší kulturní mnohočetnosti Prahy se vytvořila nová legenda. Německo-židovsko-česká multikulturalita má tendenci stát se kolektivně sdílenou pamětí a dělá se z ní pomník. Jak patrno, dobře dnes pomáhá a úspěšně slouží turistickému ruchu v Praze. Kafka, Golem, Mozart. Konfliktní stránky multikulturality jsou zapomenuty. Neboť muslimové nás zatím nezaplavují a asijští přistěhovalci se s pražským prostředím sžívají bez obtíží. A tak pouze přítomnost Romů dokáže připomenout, že nové multikulturní konflikty dřímají na dohled. Budeme schopni se s nimi rozumně vyrovnat?
Zdeněk Müller
E la nave va
Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.
Zdeněk Müller
Šátkem to začíná a terorem končí?
„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.
Zdeněk Müller
Islám na vlně duchovnosti
Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?
Zdeněk Müller
Viditelné a neviditelné v islámu
Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.
Zdeněk Müller
Korán a ignorance
Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.
Další články autora |
Ženě se do ruky zakousl pes. Muž, který jí přispěchal na pomoc, zvíře zabil
Ženu v Žihli na Plzeňsku vážně pokousal volně pobíhající pes. Na pomoc jí přiběhl příbuzný, který...
„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici
Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...
Brutální útok nožem v Mannheimu, policista po něm bojuje o život
Šest lidí v pátek utrpělo zranění při útoku nožem na náměstí v centru německého Mannheimu, uvedla...
Nemocnému synovi vstříkla do krve vodu. Chtěla jsem, aby to skončilo, řekla
Mimořádně nešťastný případ matky samoživitelky a jejího vážně nemocného dítěte řeší Městský soud v...
Velký podfuk s výsluhou, nemocenská i v civilu. Policisté obírají stát o miliony
Premium Státu rapidně rostou výplaty výsluh pro policisty, hasiče, celníky či dozorce. Loni Česká republika...
Starosta platil vědmu z obecního rozpočtu. Věřil, že mluví s jeho mrtvým otcem
Francouzský starosta Gilles d’Ettore skončil ve vazbě poté, co naletěl vědmě oblíbené mezi tamní...
Problémovou čtvrť ovládl islám. Vrací se tam klid a ze Švédů je malá menšina
Migrace a problém se začleňováním migrantů do společnosti je ve Švédsku důležitým tématem voleb do...
Nikdo mi neřekl, jak o jizvy pečovat, říká zakladatelka organizace Císařovnám
Seriál Před pěti lety čekala Eva Zubec svého prvního syna. Během porodu lékaři vyhodnotili, že bude muset...
V Indii po šesti týdnech skončily parlamentní volby. Očekává se vítězství Módího
V sobotu završila Indie po šesti týdnech proces parlamentních voleb, ve kterých současný premiér...
Prodej stavební parcely, Lipnice nad Sázavou
Lipnice nad Sázavou, okres Havlíčkův Brod
4 700 000 Kč
- Počet článků 263
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2517x