Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nová geopolitika zatrpklosti

Hněv patří do lidského života. Staří Řekové mu dali název thymos a zásluhou Homéra a Platóna vstoupil do literatury a filosofie. Revoluce z něho učinily hybatele lidských dějin. V hněvu jako bořivé vášni se objevila tvořivá síla. Do jeho trasformování vstoupily politické strany a organizace. Začaly lidskou zlobu kanalizovat a měnit ji v politickou energii. Z pobouření ponižovaných se stával motor dějin a spravedlivý hněv pokořených se zaměřil na rozbíjení krunýřů útlaku.

Ani současný svět zuřivost nepostrádá. Na naší planetě je hněvu přemíra. Vytrácí se však jeho universální vyústění. Roztříštěná síla točí kolem dějin naprázdno. Někdejší centra shromažďování hněvu, schopná tlumit nebo naopak radikalizovat negativní vášně, už také pozbyla vlivu. Křesťanská církev s římskými papeži, historická banka hněvu, se změnila. Do minulosti odešla další velká centrála zloby, Komunistická internacionála, organizující hněv „psanců této země“.

Idea planetárního kanalizování hněvu velké skupiny lidí přesto docela nezpuchřela. Dnes ji vrací do života v globální podobě islamismus a do jisté míry přebírá štafetu po předchozích internacionálách zloby. Navenek ladí úsilí islamistů s představou filosofa Hegela, jenž lidské staví na vrchol tehdy, když zloba vyvolaná nespravedlností přiměje člověka riskovat samotnou vlastní existenci pro vyšší dobro. Islamismus kondenzuje hněv a rozsévá hrůzu. I když neváhá ničit i své vlastní domácí prostředí, děsí především na Západě.  

Navenek jaksi obnovuje klasický konflikt dobra a zla, platónského thymosu a erósu, střet základních sil v ekosystému lidských počitků. Ale jen jako frašku, jen jako divadlo. Moderní svět si pěstuje jiný ideál. Liberální idylu, nový humanismus bez existenciálních konfliktů, bez střetů na život a na smrt, bez protivníků. Zastánci takového ideálního světa spatřují v islamistickém teroru nezvaného hosta, šílence. Ve skutečnosti je to soupeř bezmocný a bezperspektivní. Hraje na oko a svým obscénním poselstvím špiní akorát fasádu společnosti bez nepřátel. Liberální „domestikace člověka“ (pojem německého filosofa Petera Sloterdijka) s hněvem nepočítá. Ani nechce. Budoucím bytostem bez hněvu (vytvořeným genetickou manipulací a prenatální selekcí) připravuje svět bez dějin.

Není tak dávno, kdy výsměch nad titulem knihy Francise Fukuyamy „Konec dějin a poslední člověk“ byl vizitkou vzdělanosti. Patřilo k dobrému tónu nad „skoncováním s dějinami“ špičkovat. Ve skutečnosti nebyl americký autor tak pošetilý, jak se na první pohled zdálo. Vypracoval politickou psychologii postmoderních společností a dotkl se citlivého nervu doby. Dějiny končí, protože mizí důvody, které nutily člověka a lidstvo měnit svět.

Koncem 90. let poukázal filozof Peter Sloterdijk na konec éry klasického humanismu. Knihy a psané slovo, krotící vášně čili kultura, jež humanizuje, zajišťující donedávna „domestikaci člověka“, jsou masivně nahrazovány farmaceutickými prostředky. V Americe se příliš pasivním nebo naopak příliš aktivním dětem předepisují prášky, děsí se Sloterdijk. „Co se nepodařilo komunismu a fašismu, totiž vytvořit nového člověka, dokáže patrně moderní farmakologie“.  

Do posthistorické doby dobře zapadá globální terorismus. Islamismus dává hněvu podobu svaté války džihádu a posunuje ho z historických a teritoriálních souvislostí do podoby planetárního a amorfního hnutí. Hněv vyloučených a zotročených uzavírá podivnou alianci s politicky korektními nevyloučenými. Společně hrají divadlo posledním lidem, těm, kteří ještě věří, že v životě může o něco jít.

Nabízí se tak pochmurný obraz posledního člověka stojícího tváří v tvář konci dějin. Zůstává mu role diváka, hledícího bezmocně na scénu, na níž jedni prolévají potoky krve a druzí oslavují triumf ekonomické moci jako zdroje společenské normality a měřítka chování. Oba tábory, navzájem se nenávidící a zároveň do sebe hluboce zahleděné, mají něco společného. Jsou ochotny a připraveny obětovat cokoliv a kohokoliv.  

Děje se tak ve chvíli, kdy geopolitika zatrpklosti se stále výrazněji přetahuje s náboženským elánem. Na jedné straně západní sféra, kde revolta už nenachází důvěryhodného politického vykonavatele a mění se v celkovou vnitřní malátnost konzumní společnosti. Západ, jenž se stává terčem všech zavilostí světa. Globalizace planety se mu vrací jako bumerang. V minulosti představoval západní člověk ohnisko, odkud vycházela poselství na všechny strany světa. Dnes se ze západního člověka stal adresát a ze Západu adresa, na níž přicházejí masově oznámení o vyhlášení války.

Na druhé straně se nacházejí odesilatelé této velice specifické pošty. Jinak řečeno, množství thymotických skupin, které se snaží mobilizovat agenty historické netrpělivosti a další extrémisty znechucení a využít (nebo spíše zneužít) nakupenou hořkost. Nový způsob sběru hněvu představuje al-Káida, doslova „základna“. Bitva vzplála nikoliv z náboženských důvodů, ale korán a jeho rozpalující pasáže mohou kdykoliv nabídnout ospravedlnění pro nenáboženskou vzpouru.

Dnes je ve světě na 200 milionů dětí, narozených v hněvu. Nikdy se nezařadí a nenajdou ve společnosti místo, nikdy nerozhýbou kolo dějin ku prospěchu většiny. Proč? Jejich hněv – thymos – nemá šanci změnit se v tvořivou sílu. Nabízí se jim výhradně mystika a náboženství sebevraždy. Islamismus je vítězným tažením prohrávajících.

Komu je oxymóron „vítězství prohrávajících“ nejasný, pro toho dva příklady. V létě 2006 oslavuje Hizbulláh vítězství ve válce s Izraelem. Přitom nesmyslným odpalování raket nabídl židovskému státu na zlatém podnosu možnost zničit za měsíc libanonskou infrastrukturu. V Gaze dnes Hamás spěchá, aby nezůstal pozadu. Po čtyřech dnech izraelského bombardování, jež bylo vyprovokováno stejně nerozumným způsobem jako v případě Hizbulláhu, křičí: „Vyhráli jsme!“ A pohřbívá své mrtvé, včetně dětí, tak okázale a teatrálně, jako kdyby se chlubil.

   

Autor: Zdeněk Müller | pátek 7.3.2008 11:26 | karma článku: 18,45 | přečteno: 1546x
  • Další články autora

Zdeněk Müller

E la nave va

Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.

3.12.2014 v 10:30 | Karma: 17,30 | Přečteno: 1478x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Šátkem to začíná a terorem končí?

„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.

14.10.2014 v 14:33 | Karma: 21,09 | Přečteno: 1959x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Islám na vlně duchovnosti

Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?

2.10.2014 v 15:40 | Karma: 14,83 | Přečteno: 821x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Viditelné a neviditelné v islámu

Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.

16.9.2014 v 13:35 | Karma: 36,21 | Přečteno: 6579x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Korán a ignorance

Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.

13.8.2014 v 13:58 | Karma: 36,09 | Přečteno: 7974x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

V Turecku zemřela česká zpěvačka Victoria. Zavraždil ji její vlastní manžel

14. června 2024  8:59,  aktualizováno  11:23

Česká zpěvačka Victoria byla zavražděna v Ankaře. Podle tureckého portálu Hürriyet ji zabil její...

„Ukrajinská sebevražda“. Intriky v Kyjevě čím dál víc frustrují Západ

11. června 2024  19:21

Kádrové změny nezmítají jen ruským ministerstvem obrany, rostoucí pozornost vzbuzují i rošády v...

Brusel zveřejnil 10 kroků pro přijímání migrantů, z nichž se Česko nevyzuje

12. června 2024  18:34

Evropská komise zveřejnila harmonogram, který má zajistit, aby v jednotlivých členských státech EU...

Pravda o střelbě na fakultě. Unikátní rekonstrukce, vrah přišel ve 13:23

17. června 2024

Premium Pravda o střelbě na filozofické fakultě se vynořuje postupně a některé detaily jdou proti tvrzením,...

Evropu čeká vlna veder, dorazí i do Česka. Ve Španělsku čekají 45 stupňů

11. června 2024  15:34,  aktualizováno  15:49

Teploty v Evropě od víkendu výrazně vzrostou. Od pondělí do čtvrtka příštího týdne bude letní až...

Po nehodě na Islandu zůstává šest Čechů v nemocnici, dva jsou v umělém spánku

18. června 2024  14:59

Po páteční nehodě autobusu s českými turisty na Islandu zůstává šest klientů pojišťovny Uniqa v...

Policie řešila podezřelé kufry u stanice Můstek, centrem nejezdily dvě linky metra

18. června 2024  13:53,  aktualizováno  14:57

V úterý odpoledne policie uzavřela část Václavského náměstí kvůli nálezu podezřelých zavazadel....

Když jsem ho pouštěl, chrápal, hájí se koloběžkář souzený za zardoušení motorkáře

18. června 2024  14:57

U plzeňského krajského soudu dnes pokračovalo hlavní líčení s Janem Navrátilem, který se vloni na...

Farageovi kandidáti chválí Hitlera. Může za to prověřovací firma, čílí se lídr

18. června 2024  14:33

Kandidáti britské nacionalistické strany Reform UK vedené Nigelem Faragem čelí kontroverzím. Jeden...

Nejlepší tip na letní grilovačku: Bez něj se neobejdete
Nejlepší tip na letní grilovačku: Bez něj se neobejdete

Ajvar skvěle dochutí všechny grilované pokrmy. V redakci jsme vyzkoušely jemný i pálivý Ajvar, který se hodí k masu i zelenině. Jaké recepty se...

  • Počet článků 263
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2517x
Filosof, historik, arabista, publicista a pozorovatel současného světa, na který zírá většinou z Paříže, kde žije.

Seznam rubrik