Nepřítel mého nepřítele
Zní to logicky, leč něco podstatného se v této logice ztrácí. V Íránu vládne tyran, který spolu se svým nejvyšším duchovním vůdcem uzavřel vlastní národ do vězení. V Gaze panuje islamistický režim, jehož nesmyslné chování přivodilo místním lidem blokádu, vzalo jim právo na svobodu a vnucuje jim válku, která nemůže přinést řešení. V obou případech jsou pádné důvody k pohoršení. A pokaždé, když se kolem Gazy nebo Teheránu něco semele, vynoří se nemálo těch, kteří se rozhodně a často i emotivně postaví na jednu či druhou stranu. Ti, kteří sympatizují s Izraelci, ukazují prstem na Írán a zapomínají vidět lidi v Gaze. Ti, kteří podporují palestinskou věc i v její teroristické podobě, nevidí zase ty, kdo vládnou v Teheránu.
Není vyloučeno, že taková zaslepenost jedněch i druhých je taktikou. Anebo jsou v pozadí hlubší souvislosti? Roztržka proti sobě staví ty, kteří odmítají totalitarismus, a ty, kteří brání nezávislost proti koloniálnímu diktátu. Vypadá to navenek, jako kdyby šlo o dvě zcela nesmiřitelné fronty. Ve skutečnosti se jedná o nedorozumění a dlouhodobou myšlenkovou blokádu a neochotu se dorozumět. Pokud se k věci přistupuje z pozice humanismu jsou obě pozice, tj. antitotalitářství a antikolonialismus, dnes nesmiřitelné, naopak velice blízké. Proč se tyto z pozice lidskosti spřízněné postoje navzájem vzdálily a dokonce se staví proti sobě?
Těsně po druhé světové válce se antitotalitářství v podobě antifašismu a negace koloniálního bezpráví dobře doplňovaly. Zkušenost s nacistickým barbarstvím pomohla mnohým pochopit, že národy mají a musejí mít právo rozhodovat samy o sobě. I veřejnost bývalých koloniálních velmocí pochopila, že nelze nadále odmítat takové právo i kolonizovaným národům, zejména, když některé z nich byly nápomocny Západu v jeho zápase s nacismem. Selanka trvala jen do roku 1948. Tehdy se zrodil Stát Izrael a s ním dvojí vidění této události. V antifašistické verzi je Izrael útočištěm pro židovské uprchlíky před pogromy a pro ty, kteří přežili holocaust. Naopak v antikoloniální verzi představuje zrod Izraele časově nejmladší kolonizační projekt. Je-li mementem pro jednu stranu holocaust, pro druhou se jím stala nakba, palestinská „katastrofa“.
Mohou si obě strany znovu porozumět? Osudové nepochopení vzniká tam, kde jedni i druzí překročují červenou linii těch, s nimiž jsou v rozepři. Pokud zastánci Izraele přehlížejí antiarabský rasismus, který vznikl z okupace a nespatřují nic nenormálního v pokračování kolonizace. Pokud obhájci Palestinců dělají, že neexistuje antižidovský rasismus v palestinském odboji a totalitářský fanatismus v hnutích typu Hamás. Izraelsko-palestinský konflikt se změnil v konflikt mezi antifašisty a antikolonialisty. A následně se pak neshodnou ani v otázce Blízkého východu, ani v postoji k Íránu.
U jisté části levice na Západě se po desetiletí udržuje představa, že totalitářství není tak zlé, pokud se dovolává antiimperialismu. Pokud Ahmadinedžád slibuje pomstít prolévanou palestinskou krev, dá se přimhouřit oko, že prolévá krev vlastního národa, soudí se v této levičácké tradici. Mezi antitotalitáři zase zpravidla platí, že kolonizátorský rasismus není tak vážným prohřeškem v porovnání s rasismem, kterými se vyznačují totalitarismy s genocidními sklony.
Humanismus by měl smiřovat odpůrce fašismu, antitotalitáře, s bojovníky proto koloniálnímu bezpráví, antikolonialisty. Jistě, snadno to nepůjde. Volba spojenců odvisí od konkrétní situace. Lze bojovat proti totalitarismu s kolonizátory? Lze jít proti kolonialismu ruku v ruce se zastánci totalitních praktik? Anebo se má bojovat osamoceně? Samozřejmě, v jednotě je síla. Leč nepřítel mého nepřítele není nutně mým přítelem. Co tedy dělat? Věřit humanismu a síle humanistů. Není to nečestné, není to „blábol“, jak mne soustavně přesvědčují moji oponenti, není ani „užitečný idiotismus“, jak se nyní stalo módou říkat. Lidskost není předem prohraná bitva. Je to ve skutečnosti naše jediná naděje v zápase s barbarstvím. Vzdáme-li se lidskosti a principů humanismu, fakticky se zřekneme smyslu a reálnosti práva národů - Izraelců, Palestinců nebo Íránců - rozhodovat o sobě svobodně. Bez raket, bez blokád a bez diktátorů.
Zdeněk Müller
E la nave va
Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.
Zdeněk Müller
Šátkem to začíná a terorem končí?
„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.
Zdeněk Müller
Islám na vlně duchovnosti
Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?
Zdeněk Müller
Viditelné a neviditelné v islámu
Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.
Zdeněk Müller
Korán a ignorance
Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.
Další články autora |
Ženě se do ruky zakousl pes. Muž, který jí přispěchal na pomoc, zvíře zabil
Ženu v Žihli na Plzeňsku vážně pokousal volně pobíhající pes. Na pomoc jí přiběhl příbuzný, který...
„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici
Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...
Brutální útok nožem v Mannheimu, policista po něm bojuje o život
Šest lidí v pátek utrpělo zranění při útoku nožem na náměstí v centru německého Mannheimu, uvedla...
Nemocnému synovi vstříkla do krve vodu. Chtěla jsem, aby to skončilo, řekla
Mimořádně nešťastný případ matky samoživitelky a jejího vážně nemocného dítěte řeší Městský soud v...
Velký podfuk s výsluhou, nemocenská i v civilu. Policisté obírají stát o miliony
Premium Státu rapidně rostou výplaty výsluh pro policisty, hasiče, celníky či dozorce. Loni Česká republika...
Zákon proti úhynu ryb. Všechny trubky svedené do řek se budou zapisovat
Premium Rybáři si všimnou úhynu ryb v řece. Hasiči, zatímco havárii likvidují, na webové aplikaci vidí,...
Náš Den D. Jak se Čechoslováci v srdci Francie postavili divizi SS
Premium Byla to nerovná bitva. Proti hrstce partyzánů stála elitní německá divize SS Das Reich na tancích...
Australský stát jmenoval tajemníka pro „pro změnu chování mužů“
Guvernérka australského státu Viktoria Jacinta Allanová jmenovala poslance Tima Richardsona jako...
Papež se sešel s Čaputovou a matkami dívek, co zemřely při nehodě autobusu
Slovenská prezidentka Zuzana Čaputová se v sobotu setkala ve Vatikánu s papežem Františkem. Na...
Rodinný dům v obci Šošůvka
Šošůvka, okres Blansko
4 000 000 Kč
- Počet článků 263
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2517x