Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Muslimská demokracie: utopie nebo naděje?

„Turecko je úžasným příkladem pro národy  v celém světě. Demonstruje, že demokracie může žít ve shodě s velkým náboženstvím, jakým je islám“. To jsou slova amerického prezidenta George Bushe adresovaná tureckému prezidentovi Abdullahovi Gülovi při jeho lednovém přijetí v Bílém domě.  

Turkova pýcha, kresba Nicollo Nelliho z r. 1571

V minulosti mohl být turecký představitel přijat v Bílém domě maximálně s oceněním hospodářského růstu země a s pochvalou jejího příspěvku k politice Atlantické aliance, konstatuje britský týdeník The Economist. „ Asi by bylo podivné nezmínit náboženství, když hostem byl státník, jenž představuje precedens fascinující politicky aktivní muslimy na mnoha místech planety“. Gül, zbožný muslim, jehož manželka si pokrývá hlavu muslimským šátkem,  se dokázal stát prezidentem demokraticky a navíc v zemi, kde je armáda pevnou hrází proti teokracii. Pro ty, kteří trvají na tom, že islám a liberální demokracie jsou zcela kompatibilní, bylo Gülovo zvolení a Bushovy výroky velkou náplastí na rány, které jejích přesvědčení během minulého roku utržilo.

Názor současné americké administrativy na perspektivy demokracie v muslimských, a zejména pak arabských zemích, prošel stádii nadějí i skepse. Na výsluní se ocitl v polovině roku 2005, když státní sekretářka Condoleezza Riceová prohlásila v Káhiře, že ošklivá minulost, v níž se dávala přednost stabilitě před demokracií, je pryč. Naopak do hlubokého stínu se víra v demokracii v muslimském světě dostala koncem ledna 2006, když islamistické hnutí Hamás vyhrálo palestinské volby.

Pro politology, jenž se zaměřují na jev zvaný „muslimská demokracie“, je Turecko velkou nadějí. Podobně sázeli na Pákistán jako velkou a vlivnou muslimskou zemi s možností nabídnout ostatním vzor konkordátu islámu a politického pluralismu. Tamní vření a vražda Benazír Bhuttové jim připravily nemalé zklamání. Americký politolog Vali Nasr, zastánce věrohodnosti „muslimské demokracie“, soudí, že jde a dále půjde o novou a rozhodující sílu v nearabských částech muslimského světa. Pro „muslimo-demokracii“ prý mluví poslední zkušenosti  z Turecka, Pákistánu, Bangladéše, Malajsie a Indonésie. Pokud muslimské demokratické strany, tedy ty, které reagují na veřejné mínění a jsou ochotny bojovat o politickou moc v otevřeném střetávání s ostatními, dostanou příležitost, jsou schopny převážit dogmatické a násilnické varianty politického islámu.  

Římskokatolické myšlení muselo projít dlouhou cestu, než našlo způsob, jak smířit své přesvědčení o lidské hříšnosti s lidovládou. Křesťanská demokracie, která se stala významnou politickou silou v poválečné Evropě, je výsledkem dlouhého zrání. Jaký má myšlenkový základ muslimská demokracie? Abd al-Hakím Murád, britský muslimský učenec, tvrdí, že muslimští demokraté mají a budou mít snazší cestu. Islám prý pohlíží na člověka méně pesimisticky než křesťanství. Ale debata muslimů o demokracii je přesto obtížná a téměř bezvýchodná. Mnoho škol muslimského myšlení, které se objevily v minulých dvou stoletích, usilovně hledaly příklady demokracie v muslimském dávnověku, v dobách rozbřesku muslimské éry. Ale to, co uvádějí jako původní muslimské vzory, je zpravidla málo průkazné a nejasné. První chalífové, ti správně vedení, jak se mezi muslimy říká, nepřicházeli k úřadu stejným způsobem. Někteří ho zdědili, další do něj byli dosazeni po shodě vlivných skupin, jiní se ho zmocnili násilím.

Právník a znalec muslimského práva, profesor Khaled Abou El Fadl, poukazuje na verš z koránu, který lze interpretovat jako Alláhův souhlas s postoupením světských záležitostí člověku. „Hle, Pán tvůj k andělům pravil: „Umístím na zemi náměstka!“ I řekli: „Chceš tam ustavit někoho, kdo pohoršení na ní bude šířit a krev na ní prolévat, zatímco my slávu Tvou pějeme a svatost Tvou prohlašujeme?“ Pravil: „Já věru znám to, co vy neznáte!“ (2,30). Tento koránský verš je podle El Fadla třeba chápat tak, že Alláh nestojí za vším a lidé si musejí svou společnost organizovat sami.

Další argument v podobném smyslu se čerpá z historky spojené se čtvrtým chalífou Alím, od něhož se odvíjí šíitská větev islámu. Dostal se do sporu s rivalem, který zpochybnil jeho vůdcovství. Ke zlosti svých vášnivých stoupenců dal Alí souhlas s tím, aby spor byl řešen soudně. Potomci dali Alímu zapravdu a jeho kritiky odmítli. Své státnické otázky, prohlásili, si mají lidé řešit svými vlastními prostředky.

Pro toho, kdo vidí v základních islámských textech konečnou pravdu, mají tyto narážky smysl. Ale tvrzení o slučitelnosti islámu s demokracií soustavně zpochybňují špatné zprávy z muslimských zemí a vášniví ideologové civilizačních nesmiřitelností.

Mnoho nejkřiklavějších zastánců „politického islámu“ se stále inspiruje u Sajjida Qutba, egyptského myslitele, kterého nechal egyptský prezident Gamál Abd an-Násir pověsit za podvracení moci v roce 1966. Qutb považoval světskou demokracii a vůbec všechny formy lidovlády, včetně socialismu, za bohapusté a ryzí rouhačství. Po celém muslimské světě se objevují horliví ideologové, kteří v duchu věrnosti qutbistickému myšlení pokládají jakoukoliv výhradně lidskou podobu suverenity za znásilňování Alláhovy moci.

Antidemokratické přesvědčení těchto horlivců a skepse západních pozorovatelů islámu ohledně smíru demokracie s islámem se pak potkávají na shodném stanovisku: muslimská víra svou pravou podstatou nemůže být jiná než teokratická a nemůže připustit jinou formu vlády než teokracii. Pokud je tomu skutečně tak, pak povzbuzování umírněných, tj. nepolitických variant islámu, je jen mrcháním času. Na Západě a především v USA dobývá terén „zásadní“ nedůvěra k islámu ve všech jeho podobách. Jen pro příklad. Když se Keith Ellison z Minnesoty stal prvním muslimským kongresmanem, musel při prvním televizním rozhovoru čelit požadavku, aby prokázal, že „nepracuje pro nepřítele“.

Zároveň se v amerických svobodných debatách ozývá mnoho hlasů pro druhou stranu. Názorové spektrum, jež se přitom rozevírá, je podstatně širší než kdekoliv v muslimském světě a dokonce i v Evropě. Kupříkladu citovaný právní znalec Khaled Abou El Fadl šíří své názory o slučitelnosti demokracie a islámu z Kalifornské university v Los Angels. Určitě mu tam za to hrozí méně sankcí a nebezpečí než v jeho rodné Káhiře. O islámu a demokracii lze dnes slyšet mnoho zajímavého z různých stran. Je jen škoda, že se o tom mluví hlavně na Západě a nikoliv v samotném srdci islámu.  

Autor: Zdeněk Müller | úterý 22.1.2008 17:06 | karma článku: 17,55 | přečteno: 1510x
  • Další články autora

Zdeněk Müller

E la nave va

Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.

3.12.2014 v 10:30 | Karma: 17,30 | Přečteno: 1478x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Šátkem to začíná a terorem končí?

„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.

14.10.2014 v 14:33 | Karma: 21,09 | Přečteno: 1959x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Islám na vlně duchovnosti

Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?

2.10.2014 v 15:40 | Karma: 14,83 | Přečteno: 821x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Viditelné a neviditelné v islámu

Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.

16.9.2014 v 13:35 | Karma: 36,21 | Přečteno: 6579x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Korán a ignorance

Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.

13.8.2014 v 13:58 | Karma: 36,09 | Přečteno: 7974x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Policie v pohotovosti kvůli hrozbě terorismu. Zadržela podezřelého cizince

8. června 2024  23:01,  aktualizováno  9.6 12:41

Policie dopadla cizince podezřelého ze zvlášť závažného zločinu, po kterém vyhlásila pátrání v...

V Turecku zemřela česká zpěvačka Victoria. Zavraždil ji její vlastní manžel

14. června 2024  8:59,  aktualizováno  11:23

Česká zpěvačka Victoria byla zavražděna v Ankaře. Podle tureckého portálu Hürriyet ji zabil její...

„Ukrajinská sebevražda“. Intriky v Kyjevě čím dál víc frustrují Západ

11. června 2024  19:21

Kádrové změny nezmítají jen ruským ministerstvem obrany, rostoucí pozornost vzbuzují i rošády v...

Dar pro Ukrajinu prostřednictvím Čechů vyvolal na Tchaj-wanu bouři

10. června 2024

Premium Dar, který má pomoci Ukrajině s obnovou tamního zdravotnictví, způsobil na Tchaj-wanu politický...

Volby vyhrálo ANO před SPOLU. Stačilo! i Přísaha mají dvě křesla, propadli Piráti

9. června 2024  20:29,  aktualizováno  10.6

Volby do Evropského parlamentu vyhrálo v Česku hnutí ANO. Od voličů získalo 26,14 procenta hlasů,...

Začíná mírová konference o Ukrajině, Harrisová oznámila další finanční pomoc

15. června 2024  8:47,  aktualizováno  13:37

Sledujeme online Zástupci desítek zemí světa se v sobotu sešli v luxusním resortu nad Lucernským jezerem ve...

Je fajn se o míru bavit, ale shodu na summitu o Ukrajině Pavel neočekává

15. června 2024  13:36

Švýcarský summit o Ukrajině je podle prezidenta Petra Pavla první možností, jak se na široké...

VIDEO: Seniorku sledoval z obchodu až domů. Policie hledá zloděje v kšiltovce

15. června 2024  12:43

O peněženku se skoro sedmi tisíci korunami přišla seniorka, která se vracela z nákupu v obchodním...

Na Jihlavsku ráno zemřel po nárazu do stromu řidič auta

15. června 2024  12:36

Řidič osobního auta zemřel ráno při nehodě mezi obcemi Kamenice a Pavlínov na Jihlavsku. Vyjel mimo...

Opalovací krém pro miminka: Jaký vybrat?
Opalovací krém pro miminka: Jaký vybrat?

Pokožka novorozenců a kojenců je tenká, zranitelná a má méně melaninu, což je pigment, který chrání pokožku před slunečním zářením. Kůže miminka je...

  • Počet článků 263
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2517x
Filosof, historik, arabista, publicista a pozorovatel současného světa, na který zírá většinou z Paříže, kde žije.

Seznam rubrik